Het blad noteert het als volgt: Bedrijven in de EU exporteerden voor €556 miljoen aan babymelkpoeder en dat is een plus van €75 miljoen. Het is een productgroep waarin Nederland als thuisbasis van de merken Friso (FrieslandCampina) en Nutricia (Danone) een sterke positie heeft. Het was echt een spurt, want als we naar alle 12 maanden tot aan september 2016 kijken, is de groei ten opzichte van de 12 maanden daarvoor met €172 miljoen beperkt. De export van kaas en boter nam in september ook toe, maar de melkpoederexport leverde 20% minder op. De waarde van de melkpoederexport, binnen de categorie zuivel de grootste qua omzet, is in de 12 maanden tot en met september met 17% gedaald.

Snapt u wat daar staat? Volgens de Nederlandse varkenshouderij was juist dat merk Friso (melkpoeder voor baby's) zo'n enorme winstmaker. Daarom wil na FrieslandCampina ook de varkenshouderij naar Azië.

Toch staat zulk nieuws gewoon in de krant met de woorden 'groeispurt' en 'record'. Niettemin staat het er echt: meer export, flinke daling waarde.
Dit artikel afdrukken