Het kinderobesitasbeleid lag ook bij pre-Brexit regering al onder vuur omdat het lang op zich liet wachten. Niettemin maakte de voormalige premier David Cameron zich sterk voor een ingrijpende aanpak. Uit een conceptplan van 37 pagina's, daterend uit juni, blijkt dat Camerons strategie onder meer mikte op een vermindering op junkfood reclame, andere plaatsing in supermarkten van ongezonde producten en geen bulkaanbiedingen meer voor deze producten. Ook stelde deze conceptstrategie een duidelijk doel: halvering van het aantal obese kinderen in Groot-Brittannië in 2026 (naar 800.000 kinderen met obesitas).

Het roept aan alle kanten dat kinderobesitas niet belangrijk is
Schamel
In de nieuwe strategie die Theresa May in augustus publiceerde, blijft van deze plannen vrijwel niets over. Het plan bleek gereduceerd tot een schamele 13 pagina's waaruit de eerdere maatregelen verdwenen zijn.
Het doel voor 2026 is nu om het aantal kinderen met obesitas ‘significant verminderd’ te hebben. Ongezonde producten mogen gewoon bij de kassa’s blijven staan, reclame voor junkfood mag tijdens populaire programma’s worden uitgezonden en supermarkten mogen ongezonde producten in voordeelaanbiedingen blijven aanbieden. De nieuwe versie legt, meer dan het conceptbeleid, nadruk op beweging. Het conceptplan stelde juist dat fysieke activiteit het probleem van kinderobesitas niet oplost omdat het oorzaak en gevolg omdraait. Kinderen niet dik laten worden, werkt beter dan hen aanzetten tot meer lichaamsbeweging om het overgewicht er weer af te krijgen.

'Opnieuw beginnen'
Jamie Oliver, actief voorvechter van een effectief kinderobesitasbeleid, is verontwaardigd: “Ze zeggen dat het een actieplan is, maar er is nauwelijks een actie in beschreven. Het roept aan alle kanten dat kinderobesitas niet belangrijk is. Wat mij betreft is het nooit te laat om sorry te zeggen en gewoon nog een keer opnieuw te beginnen.”
Dit artikel afdrukken