De flessenwatersector moet moderniseren en zorgen dat water deel uitmaakt van een lifestyle, zegt Danone.
Merken van gebotteld water moeten volgens Francisco Camacho, executive vice president bij Danone Waters, nieuwe consumptiemomenten en meer verfijning creëren en op zoek naar nieuwe manieren van interactie met de consument.
Volgens Camacho is dat nodig omdat de drankensector zich blijft ontwikkelen en drankcategorieën steeds meer in elkaar overlopen. Eerder deze maand sprak Camacho op het Zenith Global Bottled Water Congress in Praag. Flessenwater moet kiezen. Het kan bij de transformatie van de drankensector als ‘saaie keus’ achterblijven of het nieuwe tijdperk omarmen.
Veranderingen in de markt
De verandering van de markt is overal zichtbaar, niet alleen in de foodsector. Camacho noemt de sportschoen als voorbeeld. Ooit was die uitsluitend bestemd voor voor atleten en sportfanaten. Tegenwoordig is de schoen een waar fashion- en lifestyle-item.
Ook in de drankensector zijn vergelijkbare transformaties zichtbaar. Zo is gin tegenwoordig een trendy product met vele nieuwe fans en heeft ook speciaalbier een monumentale impact op de biersector. “Voor mij is dit het einde van de drankensector zoals we die kenden”, aldus Camacho.
Water als deel van lifestyle
Om te voorkomen dat gebotteld water niet mee gaat in de transformatie, moet de sector erkennen dat er geen strakke grenzen meer zijn tussen de verschillende categorieën en dat water deel uit maakt van een lifestyle. Water moet iets worden waarmee mensen socializen en nieuwe gewoontes, verfijning en momenten van consumptie creëren. Camacho: “water is dus niet alleen water, maar het maakt deel uit van het leven van de consument. Het maakt deel uit van wat ze doen en hoe ze leven”.
Verfijning
Volgens de Daily Mail begon de marketing van water al in 1977, met een tv-reclame voor Perrier. Inmiddels bestaat er al zwart water (blk.water), water met "kwaliteitsvet" (Fatwater), bruiswater speciaal voor kinderen genaamd Tickle Water, en water uit Hawaii dat je 2 keer zo snel zou hydrateren: (Kona Deep. Ook bestaat er tegenwoordig water in blik, water in een fles versierd met diamanten van $100.000 en heeft het Merchant Hotel in Belfast een waterkaart met daarop een fles water van £26.
Het lijkt er dus op dat de waterindustrie de boodschap van Camacho begrepen heeft en al hard bezig is met verfijning en zich onderscheiden.
Dit artikel afdrukken
Volgens Camacho is dat nodig omdat de drankensector zich blijft ontwikkelen en drankcategorieën steeds meer in elkaar overlopen. Eerder deze maand sprak Camacho op het Zenith Global Bottled Water Congress in Praag. Flessenwater moet kiezen. Het kan bij de transformatie van de drankensector als ‘saaie keus’ achterblijven of het nieuwe tijdperk omarmen.
Veranderingen in de markt
De verandering van de markt is overal zichtbaar, niet alleen in de foodsector. Camacho noemt de sportschoen als voorbeeld. Ooit was die uitsluitend bestemd voor voor atleten en sportfanaten. Tegenwoordig is de schoen een waar fashion- en lifestyle-item.
Ook in de drankensector zijn vergelijkbare transformaties zichtbaar. Zo is gin tegenwoordig een trendy product met vele nieuwe fans en heeft ook speciaalbier een monumentale impact op de biersector. “Voor mij is dit het einde van de drankensector zoals we die kenden”, aldus Camacho.
Water als deel van lifestyle
Om te voorkomen dat gebotteld water niet mee gaat in de transformatie, moet de sector erkennen dat er geen strakke grenzen meer zijn tussen de verschillende categorieën en dat water deel uit maakt van een lifestyle. Water moet iets worden waarmee mensen socializen en nieuwe gewoontes, verfijning en momenten van consumptie creëren. Camacho: “water is dus niet alleen water, maar het maakt deel uit van het leven van de consument. Het maakt deel uit van wat ze doen en hoe ze leven”.
Verfijning
Volgens de Daily Mail begon de marketing van water al in 1977, met een tv-reclame voor Perrier. Inmiddels bestaat er al zwart water (blk.water), water met "kwaliteitsvet" (Fatwater), bruiswater speciaal voor kinderen genaamd Tickle Water, en water uit Hawaii dat je 2 keer zo snel zou hydrateren: (Kona Deep. Ook bestaat er tegenwoordig water in blik, water in een fles versierd met diamanten van $100.000 en heeft het Merchant Hotel in Belfast een waterkaart met daarop een fles water van £26.
Het lijkt er dus op dat de waterindustrie de boodschap van Camacho begrepen heeft en al hard bezig is met verfijning en zich onderscheiden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
En de volgende stap is het verkopen van O2?
In aanvulling op #1: de enige manier waarop ik deze 'lifestyle' wens te omarmen, is als deze sector zijn afvalprobleem oplost. Gebotteld 'plat' water is in dit land praktisch niet goed te praten.
Er sterven jaarlijks nog 4.000.000 kinderen bij gebrek aan schoon drinkwater.
Voor de productie van 1 liter flessenwater is ca. 4 liter schoon water nodig.
In de gebieden waar schoon drinkwater nog ontbreekt, is wel Coca-Cola beschikbaar.
Drinkwater is een primaire levensbehoefte; Coca-Cola niet.
En dat vindt de westerse beschaving normaal?
Water en lucht zijn van ons allemaal en onontbeerlijk om in leven te blijven. Het dient daarom ook zonder winstoogmerk eerlijk te worden verdeeld.
bron:
fotograaf, journalist en ecoloog Yann Arthus-Bertrand.
____
Water deel uit laten maken van een lifestyle? Daar is het te kostbaar voor. Laten we liever eerst het flessenwater extra belasten om elders gratis drinkwater te kunnen verstrekken of zuiveringsinstallaties aan te leggen.
Dit heeft weinig met het probleem van vrije markten te maken, maar alles met de debilisering van multinationals (zie sjoemelsoftware). En Piet Hermus dit heeft weinig met consumentisme van doen.