Is dit nou betutteling of alleen maar goed bedoeld?
De omgeving van mensen moet zodanig ingericht en de producten op een manier aangeboden worden dat mensen 'automatisch' kiezen voor gezondheid. Het kan daarbij gaan om de trap uitnodigender te positioneren dan de lift, de gezonde producten op ooghoogte in het schap van de winkel te plaatsen en gezond eten aan te bieden in kantines van scholen en bedrijven.
Dat stelt minister Klink van Volksgezondheid in de Kaderbrief 2007-2011 visie op gezondheid en preventie. Met deze visie zet Klink de agenda voor het gezondheidsbeleid voor de komende jaren. Prijsmaatregelen
Klink wijst er nog eens op dat de aanpak van overgewicht met prijsmaatregelen en wet- en regelgeving complex ligt. Er is weinig bekend over de effecten van het hanteren van financiële prikkels om het nuttigen van ongezond voedsel te ontmoedigen. Bovendien is het lastig om ongezonde voeding gericht af te bakenen van gezonde voeding. Zo zijn vet en suiker niet in alle hoeveelheden en in alle producten ongezond. Ook zijn maatregelen niet eenvoudig in te passen in EU-regelgeving. Toch zal hij in overleg met onder meer met het bedrijfsleven, verkennen of het effectief en zinvol is om via prijsmaatregelen een gezonde leefstijl te bevorderen.
Nota's
Klink zal eind 2007 een voedingsnota uitbrengen waarin wordt ingegaan op het Nederlandse voedingspatroon en de acties die worden ingezet om dit te verbeteren (minder zout, voorkomen van allergieën, etc). Deze inhoudelijke nota biedt input voor het beter richten van onder andere voorlichtings- en innovatieactiviteiten op het gebied van gezonde voeding.
In het voorjaar van 2008 zal Klink een beleidsbrief aan de Tweede Kamer sturen over overgewicht, waarin de bredere samenhang wordt geschetst tussen de activiteiten op het gebied van voeding en beweging, de verbinding van preventie en zorg en de samenwerking tussen de bestuurlijke partners. Voeding enerzijds en overgewicht anderzijds zijn onderwerpen die veel met elkaar te maken hebben maar ook onderscheiden thema’s behandelen.
Zie voor meer informatie de Kaderbrief 2007-2011 visie op gezondheid en preventie op de site van het ministerie van VWS.
bron: Ministerie van VWS met dank aan Foodholland
Dit artikel afdrukken
De omgeving van mensen moet zodanig ingericht en de producten op een manier aangeboden worden dat mensen 'automatisch' kiezen voor gezondheid. Het kan daarbij gaan om de trap uitnodigender te positioneren dan de lift, de gezonde producten op ooghoogte in het schap van de winkel te plaatsen en gezond eten aan te bieden in kantines van scholen en bedrijven.
Dat stelt minister Klink van Volksgezondheid in de Kaderbrief 2007-2011 visie op gezondheid en preventie. Met deze visie zet Klink de agenda voor het gezondheidsbeleid voor de komende jaren. Prijsmaatregelen
Klink wijst er nog eens op dat de aanpak van overgewicht met prijsmaatregelen en wet- en regelgeving complex ligt. Er is weinig bekend over de effecten van het hanteren van financiële prikkels om het nuttigen van ongezond voedsel te ontmoedigen. Bovendien is het lastig om ongezonde voeding gericht af te bakenen van gezonde voeding. Zo zijn vet en suiker niet in alle hoeveelheden en in alle producten ongezond. Ook zijn maatregelen niet eenvoudig in te passen in EU-regelgeving. Toch zal hij in overleg met onder meer met het bedrijfsleven, verkennen of het effectief en zinvol is om via prijsmaatregelen een gezonde leefstijl te bevorderen.
Nota's
Klink zal eind 2007 een voedingsnota uitbrengen waarin wordt ingegaan op het Nederlandse voedingspatroon en de acties die worden ingezet om dit te verbeteren (minder zout, voorkomen van allergieën, etc). Deze inhoudelijke nota biedt input voor het beter richten van onder andere voorlichtings- en innovatieactiviteiten op het gebied van gezonde voeding.
In het voorjaar van 2008 zal Klink een beleidsbrief aan de Tweede Kamer sturen over overgewicht, waarin de bredere samenhang wordt geschetst tussen de activiteiten op het gebied van voeding en beweging, de verbinding van preventie en zorg en de samenwerking tussen de bestuurlijke partners. Voeding enerzijds en overgewicht anderzijds zijn onderwerpen die veel met elkaar te maken hebben maar ook onderscheiden thema’s behandelen.
Zie voor meer informatie de Kaderbrief 2007-2011 visie op gezondheid en preventie op de site van het ministerie van VWS.
bron: Ministerie van VWS met dank aan Foodholland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik zou zelfs durven stellen dat het gevaar bestaat dat dit afbakenen leidt tot ongezonder voedsel. Iedereen heeft hier al gelezen hoe vet door suiker wordt vervangen onder de noemer "light". Er is meer. Recentelijk is er een voedsel scare over acrylamides geweest. In proefdieren zorgde het onmiskenbaar voor een verhoogde kans op kanker. Acrylamides in voedsel onstaan door het sterk verhitten van koolhydraten.
De voedings- en warenautoriteit meldt in dat peperkoek, een product dat relatief veel acrylamides bevat, inmiddels steeds minder van die stoffen voorkomen. Ik las op een etiket ervan dat het tweede ingredient HFCS is. Vroeger was dat stroop. Ik durf te verwedden dat dat de wijze is waarop de fabrikant heeft "geinnoveerd", stroop door HFCS vervangen. Iets zegt me dat dat geen gezindheidswinst oplevert, want volgens mij bevat stroop heel wat meer complexe suikers dan HFCS.
Inmiddels begint het op te vallen dat de effecten van het nuttigen van veel acrylamides of niet geen zichtbaar effect lijkt te hebben die naar boven komen in bevolkingsonderzoek. De onderzoeken op proefdieren werden gedaan met 1000 maal grotere dosis acrylamides dan wij consumeren.
Netto resultaat: meer eenvoudige suikers eten om een onschuldige hoeveelheid acrylamides te vermijden.
Waar getuigt dit beleid van: betutteling of goed bedoelde maatregelen die een problematische visie op de aanpak van obesitas moeten verhullen?
Vermoedelijk van beide. Deze regering is samengesteld uit partijen die het volk in bescherming nemen en de neiging hebben meer voor het volk te doen dan door het volk zelf te laten doen. Vrijheid- en keuzebeperking om bestwil zijn het gevolg.
Bescherm het volk door het weerbaar te maken, zou mijn ambitie zijn. Klink kiest niet vanuit dat vertrekpunt.
Gegeven het feit dat we veel te weinig weten van voeding om er inhoudelijke richtlijnen te kunnen opstellen (Prof. Martijn Katan van de gezonde kroket wijst daarop op een cynische manier, Gezondheidsraadadviseur Prof. Frans Kok wijst daarop op een pragmatische wijze), kunnen alleen maar brokken ontstaan.
Minstens zo lastig is de verwarring die het kabinet laat ontstaan door Convenant Overgewicht Voorzitter Rosenmöller met medewerking van het Voedingscentrum te laten roepen dat de voedingsindustrie het zo goed doet en de overheid zo slecht.
De voedingsindustrie heeft gezorgd voor méér eetmomenten van hoogcalorische voeding gerelateerd aan het verzadigingsniveau. Moet die nu zichzelf saneren?
Vermoedelijk zijn er slechts 2 verstandige premissen (naast bewegen om te verbranden zoals we evolutionair nou eenmaal bedoeld zijn):
- eet heel gevarieerd
- eet producten die zo dicht mogelijk bij het primaire product liggen
- (en, voor zover mogelijk, deze derde:) maak het zelf klaar (dat reduceert het aantal eetmomenten enorm)
Hoe maak je daar nou beleid op gegeven de belangenverdeling in de markt? Het vergt in ieder geval heel veel moed.
@Dick
Er zijn wel degelijk verboden mogelijk. Gehard plantaardig vet, bepaalde kleurstoffen, natrium benzoaat. Maar dat zijn toevoegingen, namaakproducten. De stad New York heeft restaurants verboden om gehard plantaardig vet te gebruiken, het verbod stelt overduidelijk dat de van nature voorkomende transvetten buiten beschouwing worden gelaten. Ondanks het gebruikelijke de-staat-bepaald-wat-we-gaan-eten gebrul van mensen die het niet begrijpen en luide protesten van de restaurants is dat natuurlijk de juiste weg. Niemand hoeft er in NY een frietje minder om te eten: Dat blijft een eigen verantwoordelijkheid.
Dat zou men in Nederland ook kunnen doen.
Volstrekt eens!
Ah kijk. Ab Klink is geen voorstander van een vettax. Dat stemt hoopvol. Maar hoe gaat ie dan belasting op ongezond voedsel heffen?