Met de nieuwe leuze 'een teckel is geen wolf' brengt Wakker Dier de dieronvriendelijkheid van met name hondenvoer onder de aandacht. De trends in huisdierenvoer wijzen volgens de organisatie allemaal in de richting van 'vlees, vlees en nog meer vlees'. Met name de trend om honden te voeren 'als een wolf' heeft kwalijke gevolgen voor de dieren in de intensieve dierhouderij, vindt de campagne-organisatie.

"Want als alle 1,5 miljoen honden in Nederland grote hoeveelheden vers en rauw vlees gaan eten, moeten er daarvoor speciaal meer landbouwhuisdieren naar de slacht. Bovendien stellen diervoedingsexperts dat het niet alleen onnodig, maar vaak zelfs ongezond is voor de hond", aldus Wakker Dier.

'Onverteerbaar'
In het op NPO1 uitgezonden programma Kassa (19.05 uur) is Hanneke van Ormondt van Wakker Dier te gast: "Het is onverteerbaar dat we speciaal kippen gaan houden en slachten, omdat ‘carnivore’ teckels opeens gevoerd worden als een wolf. Een teckel is geen wolf”. Het programma besteedt aandacht aan (on)gezonde trends zoals BARF en KVV, vage claims en misleidende reclameslogans rondom hondenvoer. Naar schatting is het aantal honden dat voornamelijk rauw vlees te eten krijgt, gestegen van zo'n 2 naar 5-10%.

Enkel Albert Heijn verkoopt mondjesmaat biologisch hondenvoer
Wakker Dier schrijft in het persbericht:
Wereldwijd neemt de concurrentie tussen mens en huisdier om dierlijke eiwitten toe door de toename van het aantal huisdieren. Gevolg: in toenemende mate worden er dieren speciaal voor huisdieren geslacht (WUR, 2009). De trend voor meer vlees in het hondenvoer versterkt dit. Bovendien worden hondenbaasjes steeds vaker verleid om hun hond kipfilet of ander spiervlees te geven, in plaats van hen de ‘restproducten’ te geven die mensen zelf niet (willen) eten. Hiervoor moeten er dus extra dieren naar de slacht. En in de regel gaat niet om biologisch gehouden dieren, maar om plofkippen en kooikonijnen. Een dubbele toename in dierenleed dus.

Welzijnskeurmerken
Wakker Dier wil dat baasjes van gezelschapsdieren bij de keuze voor het voer van hun carnivore huisdier kunnen kiezen voor merken met dierenwelzijnskeurmerken zoals Beter Leven of biologisch. Wakker Dier: "Let wel heel goed op logo’s, want het is een wirwar aan vage claims en misleidende reclame!". Last but not least wijst Wakker Dier de supermarkten op hun verantwoordelijkheid. "Er is een gat in de (super)markt voor beter diervoer met 1, 2 of 3 Beter Leven sterren. Voor plofkip-vrij voer moeten klanten nu vaak online op zoek, terwijl dat in elke supermarkt zou moeten liggen. Enkel Albert Heijn verkoopt mondjesmaat biologisch hondenvoer."

Het is een gewaagde campagne. Het is niet onlogisch te denken dat juist bewuste huisdierenliefhebbers denken het beste voor hun hond te doen door het dier rauw te voeden. Het is dan ook voorstelbaar dat Wakker Dier met deze campagne een deel van de eigen achterban raakt.
Dit artikel afdrukken