Uit een bliksemenquête (n=105) door studenten Commerciële Economie van de Hogeschool Windesheim in opdracht van Sander Janssens (docent Marketing en naar eigen zeggen fervent foodloglezer) blijkt dat zo’n 70% van de respondenten Australië aanwijst als land van herkomst van de Australian Homemade-bonbons. De Reclame Code Commissie wees eerder mijn klacht over valselijke herkomstsuggesties in deze zaak af.
Janssens meldde me: "Zonder dat ik juridisch geschoold ben zou ik me voor kunnen stellen dat deze uitspraak mogelijk een negatief precedent kan scheppen tav de vermelding van het land of de streek van herkomst van een product. De consument moet er wat mij betreft gewoon op kunnen vertrouwen dat bijvoorbeeld een Franse kaas ook echt uit Frankrijk komt en een Nederlandse uit Nederland. Ondanks het feit dat ik ze slechts 'eeuwige roem' heb beloofd en geen studiepunten, vonden mijn studenten het een leuke opdracht om bezig te zijn met een uitspraak van de Reclame Code Commissie. Ze zijn erg benieuwd naar de impact van dit resultaat op de perceptie van de uitspraak van RCC."
Dit artikel afdrukken
Janssens meldde me: "Zonder dat ik juridisch geschoold ben zou ik me voor kunnen stellen dat deze uitspraak mogelijk een negatief precedent kan scheppen tav de vermelding van het land of de streek van herkomst van een product. De consument moet er wat mij betreft gewoon op kunnen vertrouwen dat bijvoorbeeld een Franse kaas ook echt uit Frankrijk komt en een Nederlandse uit Nederland. Ondanks het feit dat ik ze slechts 'eeuwige roem' heb beloofd en geen studiepunten, vonden mijn studenten het een leuke opdracht om bezig te zijn met een uitspraak van de Reclame Code Commissie. Ze zijn erg benieuwd naar de impact van dit resultaat op de perceptie van de uitspraak van RCC."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Leuk dat Sander Janssens dit heeft opgepikt. Het resultaat verbaast mij niet. Ik vroeg hetzelfde tijdens een bbq in Rotterdam afgelopen vrijdag. Daar - er liepen wat çuli's rond - meende men dat ze wel in het Oostblok gemaakt zouden worden, of in Drente. Maar dat kwam omdat ze mij kennen en een strikvraag verwachtten ;-).
Onderzoek! Cijfers! Het resultaat maakt aannemelijk dat de advertentie voor een grote groep consumenten inderdaad misleidend is wat betreft de herkomst. Als de naam het al is. Dit resultaat moet onmiddelljk naar de RCCV gestuurd worden, zzodat de commissie zijn intuities over de gemiddelde consument kan vervangen door een wat groter wantrouwen.
Kijk kijk, dat is nu precies wat dit medium zo krachtig maakt. In Hasselt onderbouwen we onze stellingen op dezelfde manier: bevragen. Het motiveren van derden. En zij die denken (te kunnen spreken) in naam van het volk de mond snoeren.
Een bevraging door studentes Xios Hogeschool
Herhalen! Onmiddelijk! Maar dan met een grotere steekproefgrootte, voor betere statistiek.
Nico, snap ik. Maar waarom zou deze quick scan niet indicatief zijn?
Maw: is dit ons probleem of dat van de RCC?