De Britse endocinoloog John Wass zei vorige week op een lezing van het Royal College of Physicians in Londen dat een serie van maatregelen kan leiden tot het oplossen van het obesitas-probleem. De voedings- en drankenindustrie speelt hierbij een sleutelrol. In Groot-Brittannië is de voedingssector goed op weg door producten aan te passen (reformulation) en nauw samen te werken met de overheid.

Gezamenlijke aanpak
“Het is een gecompliceerde sector en het vraagt om een gezamenlijke strategie van veel verschillende overheidsdepartementen. De ministeries van gezondheid, sport, transport en economie moeten allemaal betrokken zijn”, citeert Foodnavigator uit de lezing van Wass. Hij noemt het onlangs verschenen actieplan tegen kinderobesitas een stap in de goede richting. Van de suikertaks denkt hij niet dat het een doorslaand succes zal worden.

Innovatie
Wass prijst de frisdrankindustrie om de inspanningen om de hoeveelheid suiker in hun dranken terug te dringen. Hij roept producenten vooral op innovatiever te zijn in hun productaanpassingen en niet meteen te vrezen voor hun winstgevendheid of productontwikkeling. "We moeten inventief zijn en er op wijzen dat als je minder suiker gebruikt, je producten kunt maken die toonaangevend kunnen zijn in de hele wereld. [..] We moeten zorgen dat fabrikanten winst kunnen halen uit producten die de gezondheid van het land en de hele wereld verbeteren”, aldus Wass.

Marketing
Wass benoemt ook dat de overheid meer stappen moet zetten om kindermarketing tegen te gaan. De huidige regelgeving staat toe dat er reclame wordt uitgezonden voor eten en drinken voor 21.00 uur. “Onderzoeken tonen aan dat marketing een grote invloed heeft op het eet- en drinkgedrag van kinderen. Door een verbod op die marketing zien kinderen 82% minder reclame voor eten en drinken. We willen dit verbod en niet alleen voor televisie. Dit moet de overheid aanpakken, want marketing beïnvloedt de keuzes van de kinderen.”
Dit artikel afdrukken