"Deze producten zijn bijna nooit bedoeld om er winst op te maken", zegt Darren Tristano van Technomic, een bedrijf dat de voedingsindustrie analyseert. “Het gaat erom om klanten binnen te halen.” De best verkopende items in fastfoodrestaurants zijn niet de actie-producten, maar het standaardaanbod.

Competitie
De belangrijkste reden om toch steeds met iets nieuws te komen is de competitie met andere restaurants, en dan niet alleen de fastfood restaurants. Fast casual restaurants nemen toe in populariteit. Waar voorheen een snelle maaltijd alleen bij een fastfoodrestaurant gehaald kon worden, bieden nu veel meer restaurants deze optie. Gemak is een sterke factor. “Als fastfood niet meer de enige snelle hap is, moeten restaurants met andere trucs komen”, aldus Tristano. Een verrassende hamburger kan voldoende reden zijn om ergens binnen te lopen na het zien van reclame.

Nieuwe ervaringen
Voedingswetenschapper Brian Wansink, de man van Slim by Design, legt uit waarom het werkt: “Het grootste deel van de mensen maakt niet dagelijks iets spannends of nieuws mee. Door een van de speciale producten te bestellen en er een foto van te nemen, laten mensen zien dat ze bereid zijn iets nieuws te proberen.” Wat ze dan eten, is zelden representatief voor hun normale eetpatroon, maar bevestigt hun spannende, nieuwe ervaring. Het kan gaan om de meest bizarre producten, van de Heart Attack Burger tot de Freakshakes die vanuit Australië nu Groot-Brittannië veroveren.



Niet succesvol op de lange termijn
Tristano denkt dat de trend geen lang leven beschoren is. "Op de lange duur gaan consumenten het als een stunt zien. Bedrijven gaan ontdekken dat het geen vol te houden strategie is. Fastfoodrestaurants zullen meer gaan overnemen wat de fast casual ketens al doen: tegemoetkomen aan wat de individuele klant wil, met een beter decor en rekening houden met het milieu, de herkomst, gezondheid en sociale aspecten."
Dit artikel afdrukken