Big Data duiken overal om ons heen op. Het is Monsanto die sensoren in de grond stopt en ze op gewassen plakt. Het bedrijf wil weten hoe het met technieken als CRISPR-Cas9 zaad genetisch nog net even kan tunen. Bijvoorbeeld om het als plantje meer goede stoffen op te laten nemen. Het is je zoekgedrag op Internet dat Google en Bing straks laat constateren dat je waarschijnlijk kanker hebt, ver voor je daar zelf aan gedacht had.

Het zijn de Apple Watch, de FitBit en de gecombineerde routevinder en lichaamstracker van TomTom die steeds meer van wat je doet, waar je dat doet en met wie, kunnen bijhouden. Straks kunnen ze je - als je een verminderde weerstand hebt - waarschuwen waar de mensen om je heen vandaan kwamen en welke resistente bacteriën ze uit welk vliegtuig hebben meegenomen.

Het zijn Sainbury’s, Lidl en Ahold-Delhaize die nu al kunnen zien wie er een gezond en een minder gunstig aankooppatroon op nahoudt. Ook die kunnen straks veel meer. Ze kunnen jouw data delen met Vodafone, T-mobile, Tripadvisor, Mastercard en Visa zodat ze helemaal weten waar je uithangt en wat je daar eet. En die data kunnen ze weer delen met Google en Bing om beter dan de dokter te kunnen bepalen hoe je lijf erbij staat - al helemaal als je er ook nog zo’n tracker bij gebruikt. Je historie van selfies op twitter, Instagram, Snapchat en Facebook maakt het spel compleet.

Wie zoals IBM’s superdata-analist en kennisgenerator Watson de beschikking heeft over de data van miljoenen mensen, kan kanker beter behandelen dan artsen. Watson kan nu al voorspellen waarom de ene behandeling beter bij een individu zal aanslaan dan de andere. De meest begaafde medicus met gutfeeling kan alleen maar gokken. Het gaat nog verder. Wie Watson voedt met data van miljoenen mensen over een geschiedenis van vele jaren, kan zelfs succesvolle individuele voedings- en andere lifestyle adviezen genereren om jouw individuele kankerrisico te minimaliseren. Krankzinnig? Nee, dat is het nou juist. De eerste resultaten op dit gebied zijn er al. Straks zitten er een paar honderd miljoen mensen in de kop van Watson.

Het opvangen van al onze digitale sporen in combinatie met die van de planten en dieren die we eten, betekent een revolutie op vele terreinen. Kijk eens wat hierboven staat. Stel je voor dat je een SMS, Appje of Messenger-berichtje krijgt. “U hebt de afgelopen tijd te weinig selenium binnen gekregen. Als u het tussen nu en 36 uur binnenkrijgt, helpt u dat uw specifieke risico op kanker te voorkomen. De goedkoopste aanbieding met hoge kwaliteit varkensvlees - waar dat stofje inzit - is te koop bij de PLUS. Klik hier om het te bestellen en ook de rest van je boodschappen direct te laten afleveren via Uber. Of bestel via foodora Char Siu van restaurant Peking. Dat gebruikt kruiden die optimaal getuned zijn om voor jou nuttige stoffen op te nemen.”

Hoe de ontwikkelingen precies gaan, is niet te voorspellen. Wel duidelijk is dat de databoeren en -verwerkers alles in handen krijgen, van wetenschappelijk onderzoek tot de marketingtoepassingen ervan. Jumbo kan zijn retailmarketing vergeten en voor consumentenmarketeer FrieslandCampina schuift de Apple of IBM/Microsoft Health App die bepaalt of hij je een Danone probiotisch yoghurtje of eentje van onze nationale trots voorzet.

Wat mij betreft stappen we een geweldige nieuwe wereld binnen. Maar … als het onze data zijn, mogen wij dan ook vertellen hoe we bediend willen worden? En zo ja, zullen we dan als gebruikers en ontwikkelaars dit keer eens vóóraf verkennen wat we voor elkaar kunnen betekenen? (tip: check #bigdataFoodLondon)

Foodlog werkt samen met Food Matters Live in Londen (22-24 november) aan het verkennen van de nieuwe wereld van Big Data die voor de deur staat.

Deze column verscheen in de nieuwste uitgave van Vork. Klik op de link als je het blad in de bus wilt krijgen.
Dit artikel afdrukken