Het Partnership for a Healthier America (PHA), een actiegroep, wil dat kindermenu’s in restaurants voedzamer en gezonder worden. “Het verminderen van het aantal calorieën is goed, maar als die calorieën niets voedzaams bevatten, schieten we er weinig mee op” aldus CEO Larry Soler.
“Het gaat hier om de gezondheid van een generatie”, zeiden de gezondheidsexperts van de PHA op een bijeenkomst over kindervoeding. Margo Wootan van het Center for Science in the Public Interest benadrukt dat uit eten gaan niet meer is voorbehouden aan het vieren van speciale gelegenheden, maar een way of life is geworden voor werkende ouders en drukke families. Amerikaanse volwassenen en kinderen eten een derde van hun calorieën in restaurants. Denk niet aan De Librije of De Echoput, maar eerder aan fast food ketens en ouderwetse Van der Valk-achtige formules. In zulke gelegenheden zouden gezonde dranken en bijgerechten, zoals water en appels, op ieder menu aanwezig moeten zijn. “Dat is noodzakelijk voor drukke ouders die geld en tijd willen besparen met een goede maaltijd, waarbij eten en drinken gecombineerd is,” aldus Wootan.
Het hoogtepunt van de bijeenkomst is de aankondiging van de kid’s meal promise van bakkerij-café keten Panera. Zij garanderen kindermenu’s die vrij zijn van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen. Daarnaast verwijderen ze reclame-uitingen als poppetjes, gekke kleuren en eten in de vorm van speelgoed. Ook maken ze dranken in het kindermenu optioneel en vergroten ze de keus van gezonde bijgerechten. Volgens Panera is ‘de sterkste manier om een verandering teweeg te brengen dat iemand de stap zet en laat zien dat het werkt’.
Initiatieven
Eerdere stappen die al werden gezet om kindermenu’s gezonder te maken, waren het invoeren van een wet die verplicht dat het aantal calorieën staat vermeld op de menukaart en het opstarten van het Kids LiveWell program. Door zich aan te sluiten bij dit programma beloven de aangesloten restaurants -inmiddels al 155 merken met meer dan 42.000 vestigingen- om meer fruit, groente, eiwitten, volkorenproducten en magere zuivelproducten aan te bieden, en ongezonde vetten, suiker en zout te verminderen.
Dit artikel afdrukken
Amerikaanse volwassenen en kinderen eten een derde van hun calorieën in restaurantsLaten zien dat het werkt
Het hoogtepunt van de bijeenkomst is de aankondiging van de kid’s meal promise van bakkerij-café keten Panera. Zij garanderen kindermenu’s die vrij zijn van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen. Daarnaast verwijderen ze reclame-uitingen als poppetjes, gekke kleuren en eten in de vorm van speelgoed. Ook maken ze dranken in het kindermenu optioneel en vergroten ze de keus van gezonde bijgerechten. Volgens Panera is ‘de sterkste manier om een verandering teweeg te brengen dat iemand de stap zet en laat zien dat het werkt’.
Initiatieven
Eerdere stappen die al werden gezet om kindermenu’s gezonder te maken, waren het invoeren van een wet die verplicht dat het aantal calorieën staat vermeld op de menukaart en het opstarten van het Kids LiveWell program. Door zich aan te sluiten bij dit programma beloven de aangesloten restaurants -inmiddels al 155 merken met meer dan 42.000 vestigingen- om meer fruit, groente, eiwitten, volkorenproducten en magere zuivelproducten aan te bieden, en ongezonde vetten, suiker en zout te verminderen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Allerlei bedrijven die samen om de tafel gaan zitten om gezondere menu's te maken, daar heb ik niet veel vertrouwen in. Die bedrijven zitten alleen maar in het partnerschap om te zorgen dat er niet al te veel dramatische dingen gebeuren die de winst in gevaar zouden kunnen brengen. Zo heeft PHA al eens eerder een "Drink Up!" campagne gelanceerd om kinderen te stimuleren om extra water te drinken. Niet omdat kinderen water tekort komen, maar om fabrikanten van gebotteld water en waterfilters een beetje te helpen. Nergens in de campagne werd bijvoorbeeld gezegd dat ze dan ook minder vruchtensap en frisdrank zouden moeten nemen.
Voeding voedzamer en gezonder worden. Maar als die calorieën niets voedzaams bevatten, schieten we er weinig mee op. Veel mensen praten er over maar niemand weet waarover hij/zij het heeft. Laten de wetenschappers eens om tafel gaan met mensen die een aardige kijk hebben hoe voedsel eruit zou moet zien dan komen we misschien ergens. Alle praatjes zijn reacties op het fijt dat men in de gaten heeft dat ons voedsel niet meer deugt en vanuit economische overwegingen denken ze, in het land der blinden is een schimmig oog koning. In de wereld van praktische kennis is aardig in beeld hoe gezonde voeding er uit moet zien en hoe het te produceren.