“Het gaat hier om de gezondheid van een generatie”, zeiden de gezondheidsexperts van de PHA op een bijeenkomst over kindervoeding. Margo Wootan van het Center for Science in the Public Interest benadrukt dat uit eten gaan niet meer is voorbehouden aan het vieren van speciale gelegenheden, maar een way of life is geworden voor werkende ouders en drukke families. Amerikaanse volwassenen en kinderen eten een derde van hun calorieën in restaurants. Denk niet aan De Librije of De Echoput, maar eerder aan fast food ketens en ouderwetse Van der Valk-achtige formules. In zulke gelegenheden zouden gezonde dranken en bijgerechten, zoals water en appels, op ieder menu aanwezig moeten zijn. “Dat is noodzakelijk voor drukke ouders die geld en tijd willen besparen met een goede maaltijd, waarbij eten en drinken gecombineerd is,” aldus Wootan.

Amerikaanse volwassenen en kinderen eten een derde van hun calorieën in restaurants
Laten zien dat het werkt
Het hoogtepunt van de bijeenkomst is de aankondiging van de kid’s meal promise van bakkerij-café keten Panera. Zij garanderen kindermenu’s die vrij zijn van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen. Daarnaast verwijderen ze reclame-uitingen als poppetjes, gekke kleuren en eten in de vorm van speelgoed. Ook maken ze dranken in het kindermenu optioneel en vergroten ze de keus van gezonde bijgerechten. Volgens Panera is ‘de sterkste manier om een verandering teweeg te brengen dat iemand de stap zet en laat zien dat het werkt’.

Initiatieven
Eerdere stappen die al werden gezet om kindermenu’s gezonder te maken, waren het invoeren van een wet die verplicht dat het aantal calorieën staat vermeld op de menukaart en het opstarten van het Kids LiveWell program. Door zich aan te sluiten bij dit programma beloven de aangesloten restaurants -inmiddels al 155 merken met meer dan 42.000 vestigingen- om meer fruit, groente, eiwitten, volkorenproducten en magere zuivelproducten aan te bieden, en ongezonde vetten, suiker en zout te verminderen.
Dit artikel afdrukken