Iedereen kent het wel: je staat alweer in de verkeerde rij. De New York Times biedt een zevental wetenschappelijk onderbouwde tips om de ergernis tot een minimum te beperken.
Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Brit ruim 2 uur per week wacht; in het verkeer, op zijn eten, voor de wc en… in de rij voor de kassa. De kortste rij blijkt niet altijd de snelste. Het is moeilijk in te schatten welke rij je het beste kunt kiezen. Toch blijkt dat geen kwestie van gokken, maar van pure wetenschap.
De the New York Times zette de meest toepasselijke studies en de meest ervaren experts op een rij om ons te helpen voortaan echt de snelste kassarij te kiezen.
1. Kies een rij met mensen met een volle kar
Hoewel het niet logisch lijkt om achter iemand met een uitpuilende boodschappenkar te gaan staan, blijkt dit wel zo te zijn. Los van de hoeveelheid boodschappen in de kar is er per klant een vaste doorlooptijd nodig voor betalen, groeten en ruimte maken voor de volgende klant. Het is dus voordeliger om een rij te kiezen met één persoon met een volle kar dan een rij met meerdere klanten die ieder maar weinig boodschappen af hoeven te rekenen.
2. Kies een kassa aan de linkerkant
De meeste mensen zijn rechtshandig en daardoor geneigd aan te schuiven bij een kassa aan de rechterkant. Kassa’s aan de linkerkant zijn om deze reden wat minder populair waardoor de rijen er vaak korter zijn. Als de mogelijkheid er is, kun je nog beter voor één enkele rij kiezen, die meerdere kassa's bedient, dan voor aparte rijen per kassa. Het - nog niet overal ingevoerde - systeem met één enkele wachtrij voor meerdere kassa's blijkt drie keer zo snel door te schuiven en beperkt bovendien de keuzestress.
3. Let op de klanten voor je
Oudere mensen zorgen vaker voor oponthoud in de kassarij. Dit komt doordat ze hun boodschappen minder snel inladen, pinnen lastig vinden of doordat ze, vaker dan jongere mensen, contant betalen en er dus ook (wissel)geld uitgeteld moet worden.
4. Kijk wat voor producten er al op de band liggen
Bekijk behalve de klanten voor je in de rij, ook hun boodschappen. Het scannen van veel dezelfde artikelen in een grootverpakking (krat bier, een tray blikjes, stapel diepvriespizza's) gaat sneller dan allemaal verschillende losse artikelen. Groente en fruit kunnen meer tijd kosten doordat de kassamedewerker die in sommige supermarkten nog moet wegen en prijzen.
5. Let op de kassamedewerker
Kies geen kassa waar de caissière commentaar geeft op ieder artikel dat je koopt of gezellig een praatje aanknoopt. Dit zorgt allemaal voor onnodige wachttijd. Probeer te onthouden wie bij je vaste supermarkt lekker efficiënt te werk gaat. Zo kun je bij je volgende supermarktbezoek weer kiezen voor deze kassadame (of -heer, al blijken die over het algemeen net iets minder thuis in het kassasysteem).
6. Help de kassamedewerker
Om het allemaal nog wat sneller te laten gaan, is het slim om de streepjescodes vast richting de kassamedewerker te draaien of te leggen. De kassamedewerker kan dan alles vlot achter elkaar scannen en hoeft niet ieder artikel rond te draaien op jacht naar de streepjescode.
7. Speel het mentale wacht-spelletje mee
Wees je ervan bewust dat wachten deels een mentaal spel is. Uit onderzoek blijkt dat mensen voor hun gevoel 36% langer in de rij staan dan daadwerkelijk het geval is. Ook laten mensen zich op het verkeerde been zetten door wat ze zien: een korte wachtrij die traag beweegt krijgt de voorkeur boven een snelbewegende lange rij. Wachten lijkt sneller te gaan als je er niet teveel mee bezig bent, dus knoop ook eens een praatje aan met de andere wachtenden. Voor je het weet, sta je weer buiten.
Ben je het wachten in de rij echt helemaal zat én woon je in New York? Dan kun je bij Same Ole Line Dudes zelfs iemand inhuren die voor jou in de rij gaat staan. In Thailand zetten mensen hun schoenen in de rij om hun plek te bewaken terwijl ze zelf rustig gaan zitten.
Dit artikel afdrukken
De the New York Times zette de meest toepasselijke studies en de meest ervaren experts op een rij om ons te helpen voortaan echt de snelste kassarij te kiezen.
1. Kies een rij met mensen met een volle kar
Hoewel het niet logisch lijkt om achter iemand met een uitpuilende boodschappenkar te gaan staan, blijkt dit wel zo te zijn. Los van de hoeveelheid boodschappen in de kar is er per klant een vaste doorlooptijd nodig voor betalen, groeten en ruimte maken voor de volgende klant. Het is dus voordeliger om een rij te kiezen met één persoon met een volle kar dan een rij met meerdere klanten die ieder maar weinig boodschappen af hoeven te rekenen.
2. Kies een kassa aan de linkerkant
De meeste mensen zijn rechtshandig en daardoor geneigd aan te schuiven bij een kassa aan de rechterkant. Kassa’s aan de linkerkant zijn om deze reden wat minder populair waardoor de rijen er vaak korter zijn. Als de mogelijkheid er is, kun je nog beter voor één enkele rij kiezen, die meerdere kassa's bedient, dan voor aparte rijen per kassa. Het - nog niet overal ingevoerde - systeem met één enkele wachtrij voor meerdere kassa's blijkt drie keer zo snel door te schuiven en beperkt bovendien de keuzestress.
3. Let op de klanten voor je
Oudere mensen zorgen vaker voor oponthoud in de kassarij. Dit komt doordat ze hun boodschappen minder snel inladen, pinnen lastig vinden of doordat ze, vaker dan jongere mensen, contant betalen en er dus ook (wissel)geld uitgeteld moet worden.
4. Kijk wat voor producten er al op de band liggen
Bekijk behalve de klanten voor je in de rij, ook hun boodschappen. Het scannen van veel dezelfde artikelen in een grootverpakking (krat bier, een tray blikjes, stapel diepvriespizza's) gaat sneller dan allemaal verschillende losse artikelen. Groente en fruit kunnen meer tijd kosten doordat de kassamedewerker die in sommige supermarkten nog moet wegen en prijzen.
5. Let op de kassamedewerker
Kies geen kassa waar de caissière commentaar geeft op ieder artikel dat je koopt of gezellig een praatje aanknoopt. Dit zorgt allemaal voor onnodige wachttijd. Probeer te onthouden wie bij je vaste supermarkt lekker efficiënt te werk gaat. Zo kun je bij je volgende supermarktbezoek weer kiezen voor deze kassadame (of -heer, al blijken die over het algemeen net iets minder thuis in het kassasysteem).
6. Help de kassamedewerker
Om het allemaal nog wat sneller te laten gaan, is het slim om de streepjescodes vast richting de kassamedewerker te draaien of te leggen. De kassamedewerker kan dan alles vlot achter elkaar scannen en hoeft niet ieder artikel rond te draaien op jacht naar de streepjescode.
7. Speel het mentale wacht-spelletje mee
Wees je ervan bewust dat wachten deels een mentaal spel is. Uit onderzoek blijkt dat mensen voor hun gevoel 36% langer in de rij staan dan daadwerkelijk het geval is. Ook laten mensen zich op het verkeerde been zetten door wat ze zien: een korte wachtrij die traag beweegt krijgt de voorkeur boven een snelbewegende lange rij. Wachten lijkt sneller te gaan als je er niet teveel mee bezig bent, dus knoop ook eens een praatje aan met de andere wachtenden. Voor je het weet, sta je weer buiten.
Ben je het wachten in de rij echt helemaal zat én woon je in New York? Dan kun je bij Same Ole Line Dudes zelfs iemand inhuren die voor jou in de rij gaat staan. In Thailand zetten mensen hun schoenen in de rij om hun plek te bewaken terwijl ze zelf rustig gaan zitten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
8. Kies de zelfscan. Razendsnel en geen rij.
9. Als je nou ook vantevoren kan zien welke klant zijn boodschappen op zijn gemak in tassen gaat staan doen en daar steeds over nadenkt welk artikel waar moet ipv alles gewoon eerst in de kar terug te dumpen en het op je gemak verderop in te pakken, want dat houdt de lopende band ook op, ik kan niet bij mijn boodschappen omdat de kassamedeweker mijn spullen vast scant, maar de kar van meneer/mevrouw voor me staat nog in de weg.............kassamedewerker zal ook tegen die klant niet even zeggen "kunt u even op de kop gaan staan, dan kan de volgende klant er ook bij".............
Maar ach, het is altijd wat, als je geen wachtrijen wil moet je je spullen maar online bestellen, ik heb er niet zo'n probleem mee om een keer wat langer te moeten wachten, alleen vervelend als je ijs hebt...........
Ik was verrast door de opener met Britse wachttijden, want de Britten hebben n andere queue-cultuur - veel eerlijker en handiger, maar de infrastructuur moet erop berekend zijn. Er moet maar één rij zijn waar je met zn allen instaat; dáár sluit je bij aan, en de voorste grijpt de eerst vrijkomende plek. Niks geen gestress, eerlijk wie t eerst komt, wie t eerst betaalt. Snappen mensen hier niet. Als je iets achter de loketten blijft staan en de volgenden suggereert om achter jóu aan te sluiten, blijkt de meerderheid standaard op wantrouwen te staan, waarin jij 'natuurlijk' lekker voor je eigen voordeel gaat - en dus per definitie voor hullie d'r nadeel. En dan werkt t natuurlijk niet. Zou verplichte schoolkost moeten zijn, vanaf de kleuterklas, t/m bouwopleiding en inrichtingsbeleid en wat niet al. Scheelt tijd en stress op nationale schaal.
Fransjan, hier is het ook zo dat de eerstvolgende in de rij naar de eerstevolgende kassa mag gaan die opent, maar dat behoren de kassamedewerkers te regelen, die horen te zeggen, zoals ze bij de Aldi ALTIJD doen: "de eerstvolgende in de rij mag meekomen" of wat ze bij Aldi ook vrijwel altijd doen is tegen de eerstvolgende in de rij zeggen "diek assa gaat open, u mag meekomen" zoiets dergelijks. Wat de rest doet moeten ze zelf weten wie aansluit enz, maar zij zorgen er altijd voor dat de eerstvolgende klant bij de net openende kassa mag komen. Je ziet ook wel als het druk is dat ze gewoon bij een gesloten kassa gaan staan, even wachten en ja, die opent ook. Moet je het gezicht van diek lanten zien als dan toch de kassamedewerker de eerstvolgende uit de lange rij haalt en voor die persoon schuift..............
Ach, als je eens voor de goede kassa gaat staan, heb je daar per definitie nooit lang plezier van.