De Nederlandse supermarkten (CBL), Professor Jaap Seidell (VU), Youth Food Movement en kok Pierre Wind starten 5 september aanstaande de campagne ‘Structureel voedselonderwijs voor ieder kind’.
De campagne heeft als doel om structureel voedselonderwijs op de maatschappelijke en politieke agenda te krijgen. De campagne roept op tot het ondertekenen van de petitie voor structureel voedselonderwijs en beoogt het ophalen van minstens 40.000 handtekeningen voor 16 oktober 2016.
Structureel voedselonderwijs is noodzakelijk omdat uit onderzoek blijkt dat voedselonderwijs op de basisschool helpt bij de ontwikkeling van een gezond en duurzaam voedingspatroon. Kinderen die meer weten over hun voedsel (herkomst, productiewijze, samenstelling of bereiding) hebben een grotere kans op een gezond voedingspatroon.
Maar voedselonderwijs is meer dan alleen luisteren, aldus de initiatiefnemers voor de campagne. Juist door op structurele wijze kennis te combineren met vaardigheden, zoals koken, samen eten, proeven of groente verbouwen, wordt de impact van voedselonderwijs vergroot. Prof. dr. ir. Jaap Seidell hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam: “Wie wil werken aan een gezonde toekomst, begint bij de kinderen. Want gezonde kinderen hebben minder kans om ziek te worden, verzuimen minder op school en hebben betere schoolprestaties. Door ieder kind op school structureel te leren over een gezonde en duurzame voeding, krijgt ieder kind de kennis die het verdient. Jong geleerd is oud gedaan."
De Alliantie Voedselonderwijs is een samenwerkingsverband van leden en ondersteuners die de noodzaak voor structureel voedselonderwijs voor ieder kind onderschrijven en zich hier actief voor inzetten. De samenstelling van de Alliantie zal op 5 september 2016 gepresenteerd worden. De initiatiefnemers voor deze campagne zijn in ieder geval: Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid, Vrije Universiteit Amsterdam, Pierre Wind, kok, Youth Food Movement en CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel).
Het CBL kondigde op 24 juni aan voedselonderwijs te willen. YFM startte eerder die maand een campagne voor voedselonderwijs.
Dit artikel afdrukken
Structureel voedselonderwijs is noodzakelijk omdat uit onderzoek blijkt dat voedselonderwijs op de basisschool helpt bij de ontwikkeling van een gezond en duurzaam voedingspatroon. Kinderen die meer weten over hun voedsel (herkomst, productiewijze, samenstelling of bereiding) hebben een grotere kans op een gezond voedingspatroon.
Maar voedselonderwijs is meer dan alleen luisteren, aldus de initiatiefnemers voor de campagne. Juist door op structurele wijze kennis te combineren met vaardigheden, zoals koken, samen eten, proeven of groente verbouwen, wordt de impact van voedselonderwijs vergroot. Prof. dr. ir. Jaap Seidell hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam: “Wie wil werken aan een gezonde toekomst, begint bij de kinderen. Want gezonde kinderen hebben minder kans om ziek te worden, verzuimen minder op school en hebben betere schoolprestaties. Door ieder kind op school structureel te leren over een gezonde en duurzame voeding, krijgt ieder kind de kennis die het verdient. Jong geleerd is oud gedaan."
De Alliantie Voedselonderwijs is een samenwerkingsverband van leden en ondersteuners die de noodzaak voor structureel voedselonderwijs voor ieder kind onderschrijven en zich hier actief voor inzetten. De samenstelling van de Alliantie zal op 5 september 2016 gepresenteerd worden. De initiatiefnemers voor deze campagne zijn in ieder geval: Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid, Vrije Universiteit Amsterdam, Pierre Wind, kok, Youth Food Movement en CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel).
Het CBL kondigde op 24 juni aan voedselonderwijs te willen. YFM startte eerder die maand een campagne voor voedselonderwijs.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Les 1: Hoe komt de prijs van eten tot stand.
Maar verder superinitiatief. Ik hoop dat ze de FNLI buiten de deur houden.
Jan Peter, kun je de lezers uitleggen waarom je de FNLI er liever niet bij hebt?
En wie gaat ervoor zorgen dat de scholen de middelen(geld, apparatuur, enz) ervoor krijgen om dit allemaal waar te maken? Nestlé, Danone, Coca Cola, Unilever????? Of mag boer jan wekelijks z'n dozen met paprika's, bloemkolen enz voor een habbekrats komen brengen?
#2: ik kan een aantal redenen bedenken om de FLNI te wantrouwen. Deze staat immers ook voor 'highly-processed foods (drinks)' en kant en klare producten met allerlei toevoegingen, verpakt in twijfelachtig materiaal, die tegenstrijdig lijken met het 'vers en natuurlijk' gedachtegoed. Waar veel kritiek op te vinden is door voedingsdeskundigen - en op FL.
Wat niet wil zeggen dat alles wat geproduceerd wordt door haar leden ongezond is.
Maar de belangenverstrengeling is enorm... net zoals de propaganda voor slechte voeding.
Waaraan zelfs onze koning mee deed met zijn presentatie van het 'Nationale Ontbijt'- dat niets van doen heeft met bijv. een gezond Mediterraan ontbijt (zijn kinderen lijken ook te lijden aan een lichte vorm van overgewicht).
Jan geeft gelijk. Van (bijv.) Knorrrr en Danone valt niet te verwachten dat ze vers bereide sauzen en yoghurt met eigen 'toevoegingen' (zoals vers fruit/sap) ondersteunen want dat is niet in hun financiële belang.
En de kosten hiervan? De kosten van de gevolgen van slechte voeding zijn immens. Maak de privatisering van de zorg(verzekeraars) ongedaan. En voer gericht beleid, overheid!
Jaap raakt de kern. Nederlanders hebben voor een groot deel geen culinaire basis, onvoldoende kennis, geen betrokkenheid. Die begint bij goed - gericht - onderwijs. Dat er nu niet is.
Goed initiatief. Ik zie dat de Hartstichting mede initiatiefnemer is.
Waar blijft de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (al blijkt men daar nog wat in discussie over continuering van de prettige relatie met bijv. de suikerlobby, pardon: het "Kenniscentrum Suiker en Voeding")? Voedingscentrum?
Ben wat ambigu vwb. de deelname van het CBL. Voor je het weet krijg je weer (sluik)reclame voor herintroductie van gevink.