De vernieuwende taxidienst Uber bereidt de lancering van zijn maaltijdbezorgservice UberEats in Nederland voor.
Dat kan de 'booming' maaltijdbezorgservices stevige concurrentie bezorgen, schrijft het FD.
Bezorgen vanuit de horeca groeit in Nederland aanmerkelijk harder dan de voedingsmarkt als geheel. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) berekent dat de totale markt voor maaltijdbezorging in Nederland uitkomt op €695 miljoen en zal groeien naar €1,5 miljard in 2025.
Jan Willem Grievink van FSIN nuanceert de groei: "We praten meer over de nieuwkomers dan dat er omzet is". In totaal geeft de Nederlander jaarlijks namelijk €58 miljard uit aan eten en drinken. Hoewel de snelgroeiende maaltijdbezorgers schermen met groeicijfers van tientallen procenten, zijn ze onder de streep nog verliesgevend door hun torenhoge marketingkosten.
Daar komt bij dat de bezorgdiensten vooral floreren in de steden. Alleen daar is de klant- en restaurantdichtheid groot genoeg is om een vloot aan (fiets)bezorgers in de benen te houden. Buiten de steden is zelf thuis koken nog altijd de norm. "Lukt het Uber goedkoop te zijn, snel en van goede kwaliteit, dan kan het bedrijf de bezorgmarkt opschudden - net als het met de taximarkt heeft gedaan", schrijft het FD in zijn analyse.
Dit artikel afdrukken
Bezorgen vanuit de horeca groeit in Nederland aanmerkelijk harder dan de voedingsmarkt als geheel. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) berekent dat de totale markt voor maaltijdbezorging in Nederland uitkomt op €695 miljoen en zal groeien naar €1,5 miljard in 2025.
Jan Willem Grievink van FSIN nuanceert de groei: "We praten meer over de nieuwkomers dan dat er omzet is". In totaal geeft de Nederlander jaarlijks namelijk €58 miljard uit aan eten en drinken. Hoewel de snelgroeiende maaltijdbezorgers schermen met groeicijfers van tientallen procenten, zijn ze onder de streep nog verliesgevend door hun torenhoge marketingkosten.
Daar komt bij dat de bezorgdiensten vooral floreren in de steden. Alleen daar is de klant- en restaurantdichtheid groot genoeg is om een vloot aan (fiets)bezorgers in de benen te houden. Buiten de steden is zelf thuis koken nog altijd de norm. "Lukt het Uber goedkoop te zijn, snel en van goede kwaliteit, dan kan het bedrijf de bezorgmarkt opschudden - net als het met de taximarkt heeft gedaan", schrijft het FD in zijn analyse.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
er valt weinig meer op te schudden tenzij de restaurants nog meer marge gaan weggeven. Uber denkt te Amerikaans; Amsterdam heeft fietsbezorgers nodig, geen stilstaande taxies die op 3 hoog achter een maaltijd bezorgen als alternatief op vervoer van humane organismes. In de USA ligt dat uiteraard anders, maar hier is Uber niet veel meer dan een taxi met een app; als zovelen inmiddels. Eerlijk gezegd zie ik het Uber in Nederland niet eens redden, maar da's een andere discussie :-).
Op BNR zien merkstrategen Ilan Roos en Wouter Boon een 'bezorgoorlog' in de maaltijdbezorgmarkt. In hun streven naar het veroveren van een zo groot mogelijk marktaandeel, gebruiken alle spelers, vooral die met grote internationale investeerders achter zich, dezelfde marketingtaktieken. Met als gevolg dat de consument nauwelijks nog verschil ziet tussen de diverse bezorgdienst-merken.
Het is eten of gegeten worden: "Het is voor de hand liggend dat op een gegeven moment een paar van de kleinere merken opgeslokt worden door de grotere", voorspelt Wouter Boon.