De affaire Yuri van Gelder deed bierbrouwer Heineken even verschieten. Het bedrijf ontkende de Olympische Spelen te sponsoren, terwijl het bedrijf dat via Holland Heineken House en NOC*NSF natuurlijk wel degelijk doet. Er is dit jaar ook bier voor kinderen met kanker. Voelt dat nog OK?
Alcoholgebruik - en dus bier - is geassocieerd met kanker, ook al zijn er altijd weer onderzoekjes die aantonen dat bier toch gezond is. De - door brouwers opgerichte - Stichting Geef & Geniet vraagt jaarlijks een bierbrouwer om een bijzonder bier te brouwen. Een deel van de opbrengsten gaat naar een goed doel. De gelden gaan dit jaar naar de Stichting KiKa, die strijdt tegen kanker bij kinderen.
Meesterbrouwer Gerard van den Broek van Hertog Jan vertelt Distrifood: "Het bier was erg geliefd en we krijgen nog geregeld de vraag of ‘Het Elfde Gebod’ ooit nog terugkomt op de markt. De samenwerking met Stichting Geniet & Geef is voor ons het mooiste moment om aan dit verzoek gehoor te geven."
Het is een sympathieke actie natuurlijk. Maar had de Stichting Geniet & Geef - die toch echt bedoeld is voor de promotie van bier - niet beter een ander doel kunnen kiezen en Kika wijzer moeten wezen? Die vraag is actueel nu bleek dat Heineken eigenlijk best weet dat de combinatie van bier en gezonde sport niet lekker zit.
Of vinden we het domweg OK omdat we er niet over nadenken en het toch een goed doel is?
Dit artikel afdrukken
Had de Stichting Geniet & Geef geen ander doel moeten kiezen en Kika wijzer moeten wezen?Dit jaar viel de keuze op Hertog Jan die er het recept voor Het Elfde Gebod, een al lang niet meer gebrouwen bier, voor uit de kast haalde. De bierbrouwer brouwt 152 hectoliter. De helft hiervan is vanaf 1 september op de tap te koop in 160 cafés. Enkele dagen later is het bier ook bij AH en Mitra te koop in speciaal ontworpen kruiken. Het bier zal in de winkels €7,60 kosten. Hertog Jan zal het speciale bier ook in zijn eigen brouwerijwinkel gaan verkopen.
Meesterbrouwer Gerard van den Broek van Hertog Jan vertelt Distrifood: "Het bier was erg geliefd en we krijgen nog geregeld de vraag of ‘Het Elfde Gebod’ ooit nog terugkomt op de markt. De samenwerking met Stichting Geniet & Geef is voor ons het mooiste moment om aan dit verzoek gehoor te geven."
Het is een sympathieke actie natuurlijk. Maar had de Stichting Geniet & Geef - die toch echt bedoeld is voor de promotie van bier - niet beter een ander doel kunnen kiezen en Kika wijzer moeten wezen? Die vraag is actueel nu bleek dat Heineken eigenlijk best weet dat de combinatie van bier en gezonde sport niet lekker zit.
Of vinden we het domweg OK omdat we er niet over nadenken en het toch een goed doel is?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het is niet OK en het is ook een soort witwassen. Alcohol is feitelijk een kankerverwekkende hard drug maar dat verdringen we gewoon. We denken dat we het geld nodig hebben, maar dat komt omdat we nu vooral in hokjes denken en dan bang zijn dat ons hokje geld te kort komt en dan ons zelf maar in wezen prostitueren voor het goede doel.
Voorbeeldje: Schoolbesturen komen geld te kort: Oplossing frisdrankautomaten op middelbare scholen. Scoren zo een winst (pak hem beet €10,000.-) per jaar in hun hokje. Vergeten dat de schade van die frisdrankconsumptie meer dan €100,000 per jaar buiten het hokje is. Het nettoverlies van - €90,000 moet wel betaald worden, en daar moeten we dan gezamenlijk maar zien terug te verdienen door onder andere maar weer te bezuinigen op onderwijs, waardoor schoolbesturen, ware idealisten, naast frisdrankautomaten maar creatief stiekem een koffieshop of afwerkplaats in de fietsenkelder moeten beginnen om toch de broodnodige schoolboeken te financieren.
Sponsoring van goede doelen is een soort dekmantel waardoor de maatschappij je minder snel zal aanpakken. Neem banken en het sponsoren van sportclubs. Neem een opbrengst van €30 per lid voor de hockeyclub, diezelfde bank verdient al €700 per Nederlander omdat het bankenkartel dankzij onze hypotheekrente-aftrek te veel bruto rente kunnen rekenen. Onze Zuidas-kantoren, studentencorpora zetten goedkope of zelfs gratis drank in om een klimaat van vrijwaring te creëren. Het feel good gevoel gaat overigens wel over als je slokdarmkanker krijgt.
Afgelopen vrijdag een fenomenaal concert/film gezien in de Heineken Music Hall. Het Philip Glass ensemble en Koyaanisqatsi. Koyaanisqatsi betekent o.a. "Leven in desintegratie". Philip Glass realiseert zich ook onvoldoende dat Heineken en alcohol juist bijdragen aan de desintegratie. Niet alleen qua ongezondheid, maar ook economisch (neem Heineken in Afrika). Breek de macht van geld of alcohol over je leven. Neem een voorbeeld aan de suffragettes (die film zag ik vorige week), die hun vrijheid ook zwaar moesten bevechten. Of blijven we als een blok vallen voor koning alcohol?
Ook gemengde gevoelens: onbeperkt spare ribs eten voor pink ribbon.
Gemengde gevoelend indeed, maar..........het levert geld op en daar gaat het om, die geldkraan...........
Tja... Ik weet niet of de gedreven en inspirerende kinderoncoloog Tom Voûte familie was?
Die was ook al betrokken bij KiKa, liet zijn crashcar sponsoren door Cruyff, en zijn familieverblijf door McDonalds... Dit soort sponsoring levert altijd wat gemengde gevoelens.