De criteria die Jumbo vanaf 2019 gaat stellen aan de productie van aardappelen, groente en fruit (AGF) door Nederlandse telers, moeten ook voor de telers in buitenland gaan gelden. Dat zegt LTO bestuurder Joris Baecke.
Dat supermarkten met NGO’s, als Greenpeace, afspraken willen maken, is heel gebruikelijk tegenwoordig, maar ik heb er een slecht gevoel bij als dat voor de ene groep telers wel geldt en voor de andere niet.
Ik zie in de reactie van Jumbodirecteur Ed van de Weerd op Foodlog een zekere dubbelhartigheid.
100% biologisch of Milieukeur klinkt in de oren van telers echt heel anders ‘dan het streven is’. Dit zijn zinnen die de achterdeur open zetten om gewoon uit het buitenland AGF in te kopen en dat voelt voor een Nederlandse teler heel slecht. Als het niet de intentie van Jumbo is om de achterdeur open te houden voor goedkoper product uit het buitenland, waarom dan toch het onderscheid maken?
Trek dezelfde lijn voor alle producten, Nederlands geproduceerd of import. Als buitenlandse telers nog niet zo ver zijn dat ze aan dezelfde regels gehouden kunnen worden, neem dan alleen Nederlands product af, tot ze er wel aan kunnen voldoen. De voorlopers worden dan echt beloond, en dan kan er ook een gezonde marktwerking zijn voor producten met deze bovenwettelijke eisen.
Dit artikel afdrukken
Ik zie in de reactie van Jumbodirecteur Ed van de Weerd op Foodlog een zekere dubbelhartigheid.
Als het niet de intentie van Jumbo is om de achterdeur open te houden voor goedkoper product uit het buitenland, waarom dan toch het onderscheid maken?Lees je het Memorandum of Understanding dat Jumbo en Greenpeace met elkaar sloten er nog eens goed op na, dan wordt letterlijk gezegd in artikel 3 van MoU: "Uiterlijk 31 december 2019 is 100% van de AGF-producten van Jumbo gecertificeerd biologisch of Milieukeur. Dat geldt voor in Nederland geteelde producten. Als er geen aanbod in Nederland beschikbaar is, dan is het streven om voor geïmporteerde AGF minimaal te voldoen aan Milieukeur…"
100% biologisch of Milieukeur klinkt in de oren van telers echt heel anders ‘dan het streven is’. Dit zijn zinnen die de achterdeur open zetten om gewoon uit het buitenland AGF in te kopen en dat voelt voor een Nederlandse teler heel slecht. Als het niet de intentie van Jumbo is om de achterdeur open te houden voor goedkoper product uit het buitenland, waarom dan toch het onderscheid maken?
Trek dezelfde lijn voor alle producten, Nederlands geproduceerd of import. Als buitenlandse telers nog niet zo ver zijn dat ze aan dezelfde regels gehouden kunnen worden, neem dan alleen Nederlands product af, tot ze er wel aan kunnen voldoen. De voorlopers worden dan echt beloond, en dan kan er ook een gezonde marktwerking zijn voor producten met deze bovenwettelijke eisen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik lees in de reacties van Ed vd Weerd dat ook afgesproken is dat het Nederlandse aandeel in AGF van Jumbo minimaal gelijk blijft. Dan is er toch geen probleem?
Los daarvan, wat wil LTO hiermee bereiken? De afspraken zijn gemaakt, er is van tevoren overleg geweest met de leveranciers, dus dit gaat gewoon gebeuren. Ik hoorde gisteren in het radio 1 journaal een korte discussie tussen AJ Maat en iemand van Greenpeace. Wat daarvan bij mij is blijven hangen is dat de Nederlandse telers heel goed hun best doen, maar dat ze wereldkampioen bestrijdingsmiddelengebruik per hectare zijn. Hartelijk dank LTO, precies het geouwehoer waar ik als Nederlandse teler niet op zit te wachten.
Hou je mond, zorg dat je levert aan Jumbo wat ze vragen. En als je dat een tijdje doet ga je beginnen over de andere producten die Jumbo bij de concurrent koopt, die niet aan de eisen voldoen. Dan heb je iets te vertellen, nu niet.
Ed van de weerd (Jumbo), het zit LTO duidelijk hoog. Zou jij namens Jumbo willen reageren?
Zie overigens hier voor andere uitspraken van LTO:
- Akkerbouw overvallen door milieusafspraak supers
- LTO boos over bijenplan milieuclubs en supermarkten
Wat een kans! Nederlandse AGF krijgt meerwaarde! Geef je om bijen? Vertrouw je al dat gif niet? Koop Nederlands!
Begrijp ik het nou verkeerd? Je krijgt toch juist een sterkere positie in de markt zo? Op prijs ga je het als Nederlandse producent toch niet winnen. Er is uiteindelijk altijd wel iemand die goedkoper kan leveren.
#2 Ja, Aart. Helemaal gelijk. Het is ook een kans.
Het gaat om de halfslachtigheid van de supermarkten, die er al decennia sinds jaar en dag is. Al jaren doe ik mee aan certificeringen en in 1993 deed ik voor de toenmalige veiling CHZ in Barendrecht (een van de voorlopers van The Greenery) al mee met Milieu Bewuste Teelt. Dat is dus het punt niet. Mijn veldspuit was als eerste in de polder gekeurd, omdat ik ik aan MBT meedeed. Ik vind dat ook allemaal best.
Supers houden voor zichzelf de deur voor inferieure buitenlandse zooi open. Het voldoet dan aan de eisen van dat land. En dat is voor certificeringen voldoende. Ondertussen stellen ze wel eisen aan het eigen Hollandse product. Op zich niks mis mee. Want dat leveren dan ook weer wel. Maar blijkbaar houdt duurzaamheid en biodiversiteit op bij de landsgrens. Eigen Bij Eerst. Ik vind dat slecht rentmeesterschap over hetgeen we allemaal met ons allen hebben. Zo ken ik de dominee-koopman weer.
Telkens leveren wij het gevraagde. Maar nooit in die bijna 25 jaar hebben wij eisen gesteld aan de supers, zodat zij ermee weg kunnen komen.
Ons steekt het dat supers en NGO's over onze rug dit doen. Dus zonder ons. Tegenwoordig praat je maar met ons i.p.v. over ons. In de feodale Middeleeuwen kon men de boer in de hoek zetten.
Piet, als ik het goed begrijp heeft Jumbo eerst met de toeleveranciers gepraat. Wat wil je dan nog meer? Jumbo gaat echt niet met LTO praten, want Jumbo heeft met LTO niets te maken. Greenpeace praat met iedereen, en maakt afspraken waar dat mogelijk is. Dat kun je ze ook moeilijk kwalijk nemen.
Overigens is het in de grote mensen wereld vrij gebruikelijk om te leveren wat de klant vraagt. Wil je dat niet, dan moet je andere klanten zoeken.