Vanaf vandaag komt Wakker Dier weer op de televisie met spotjes tegen het 'gestunt met dierenleed' door supermarktketens Albert Heijn en Emté. Zij deden het afgelopen kwartaal de meeste aanbiedingen voor vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk ('kiloknaller'). Albert Heijn stuntte 403 keer; Emté 278 keer. Dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Gemiddeld stuntten de andere supers het afgelopen kwartaal 196 met keurmerkloos vlees. Supermarktketen Plus had de meeste aanbiedingen van vlees met 2 of 3 sterren Beter Leven Keurmerk.
Wakker Dier stuurt aan op een 'kiloknallervrije folder' door achterlopende supermarkten aan te jagen en voorlopers te complimenteren.
Wakker Dier - Wakker Dier start nieuwe tv-campagne tegen kiloknallers | Persberichten | Wakker Dier
Wakker Dier stuurt aan op een 'kiloknallervrije folder' door achterlopende supermarkten aan te jagen en voorlopers te complimenteren.
In het eerste helft van het jaar is het aantal kiloknallers met 6% gedaald, van bijna 5400 naar 5100, vergeleken met diezelfde periode vorig jaar, meldt Wakker Dier vandaag.
De daling is vooral te danken aan Dirk, Coop, Deen en Plus, opvallend genoeg niet aan de marktleiders Albert Heijn en Jumbo. Tot teleurstelling van Wakker Dier stuntten zij als enige supermarktketens vaker met keurmerkloos vlees, respectievelijk 30% en 75% meer.
Beide supermarkten spreken dit tegen. Aan de NOS laten ze weten dat dit vooral komt doordat Wakker Dier de definitie van een kiloknaller steeds strenger maakt.
Tot tevredenheid van Wakker Dier nam het aantal aanbiedingen van vlees met keurmerk toe, van 585 naar 1770.