De Nederlandse FNLI en de Belgische FEVIA roepen in gelijkluidende termen hun overheid op er alles aan te doen het nieuwe Franse protectionisme in de kiem te smoren.
Eerder deze week gaf de Europese Commissie Frankrijk de ruimte om bij wijze van uitzondering een verplichte herkomstetikettering voor vlees en zuivel als ingrediënt in voedingsmiddelen door te voeren. Het gaat om een 2 jaar durende test, die als ministerieel decreet opgelegd wordt. Concreet betekent dat dat expliciet op het etiket van alle bewerkte producten vermeld moet worden waar de melk in de kaas of het vlees in de worst vandaan komt.
Boerencrisis
Europa wil er vooralsnog niet aan, maar in Frankrijk zullen de herkomst van het vlees en de melk in bewerkte producten vanaf 1 januari 2017 op het etiket vermeld moeten staan. Daarmee gaat een al vele malen door Franse consumentenorganisaties geuite wens in vervulling. Stéphane Le Foll, de Franse minister van Landbouw, komt met de maatregel bovendien de in een diepe crisis verkerende Franse melkvee- en varkensboeren tegemoet. Zij kunnen nu immers de meerwaarde van met Frans vlees en melk gemaakte producten duidelijk maken naar de consument. Bovendien zullen Franse producenten de voorkeur geven aan het inkopen van Franse melk en vlees.
De Nederlandse en Belgische koepels van voedingsmiddelenindustrie, met hun sterk van export afhankelijke leden, noemen het besluit in gelijk getoonzette reacties 'onbegrijpelijk'. De Belgische federatie FEVIA verwoordt het zo: “Met deze goedkeuring ondergraaft de Europese Commissie het principe van de eengemaakte Europese markt. [..] Het is onbegrijpelijk dat de Europese Commissie het basisprincipe van vrij verkeer van goederen op de helling zet. Het invoeren van verschillende etiketteringsregels voor producten gemaakt binnen of buiten Frankrijk staat gelijk aan het optrekken van handelsbarrières."
Bedrijfsleven op kosten gejaagd
De FNLI wijst op de "substantiële negatieve gevolgen" voor het bedrijfsleven. "Zo zal verplichte herkomstetikettering leiden tot zeer frequente aanpassing van etiketten, met bijbehorende kosten en complexiteit van productie en logistiek. Ook worden producenten ontmoedigd om reststromen optimaal te benutten. De hoeveelheid van een restproduct kan te klein zijn om te gebruiken, in verhouding tot de kosten die gemaakt worden bij het wijzigen van het etiket", aldus de FNLI.
'Who's next?'
Behalve Frankrijk zouden ook Italië, Portugal en Litouwen staan te trappelen om vergelijkbare oorsprongsetiketteringen door te voeren, schrijft Politico. Zowel om hun consumenten beter te informeren, hun ketens te dwingen transparanter te worden maar vooral hun boeren betere garanties te kunnen bieden. Kijk naar de karbonaadjes op de foto. Sinds begin van het jaar liggen ze al zo in de Franse Lidl. Als daar straks 'porc hollandais' op zou staan, voelt dat niet lekker voor de Franse consument van de Duitse discountsuper. Sinds begin dit jaar is ook de Lidls Rosette de Lyon al van Franse varkens gemaakt. Ook daar zou Nederlands, Duits, Belgisch, Deens of Spaans vlees een beetje raar in smaken, hoewel het tot de zomer van 2015 gebruikelijk was en zelfs kenners het verschil niet kunnen proeven.
Dit artikel afdrukken
Boerencrisis
Europa wil er vooralsnog niet aan, maar in Frankrijk zullen de herkomst van het vlees en de melk in bewerkte producten vanaf 1 januari 2017 op het etiket vermeld moeten staan. Daarmee gaat een al vele malen door Franse consumentenorganisaties geuite wens in vervulling. Stéphane Le Foll, de Franse minister van Landbouw, komt met de maatregel bovendien de in een diepe crisis verkerende Franse melkvee- en varkensboeren tegemoet. Zij kunnen nu immers de meerwaarde van met Frans vlees en melk gemaakte producten duidelijk maken naar de consument. Bovendien zullen Franse producenten de voorkeur geven aan het inkopen van Franse melk en vlees.
De Nederlandse en Belgische koepels van voedingsmiddelenindustrie, met hun sterk van export afhankelijke leden, noemen het besluit in gelijk getoonzette reacties 'onbegrijpelijk''Ondergraving Europese markt'
De Nederlandse en Belgische koepels van voedingsmiddelenindustrie, met hun sterk van export afhankelijke leden, noemen het besluit in gelijk getoonzette reacties 'onbegrijpelijk'. De Belgische federatie FEVIA verwoordt het zo: “Met deze goedkeuring ondergraaft de Europese Commissie het principe van de eengemaakte Europese markt. [..] Het is onbegrijpelijk dat de Europese Commissie het basisprincipe van vrij verkeer van goederen op de helling zet. Het invoeren van verschillende etiketteringsregels voor producten gemaakt binnen of buiten Frankrijk staat gelijk aan het optrekken van handelsbarrières."
Bedrijfsleven op kosten gejaagd
De FNLI wijst op de "substantiële negatieve gevolgen" voor het bedrijfsleven. "Zo zal verplichte herkomstetikettering leiden tot zeer frequente aanpassing van etiketten, met bijbehorende kosten en complexiteit van productie en logistiek. Ook worden producenten ontmoedigd om reststromen optimaal te benutten. De hoeveelheid van een restproduct kan te klein zijn om te gebruiken, in verhouding tot de kosten die gemaakt worden bij het wijzigen van het etiket", aldus de FNLI.
Behalve Frankrijk zouden ook Italië, Portugal en Litouwen staan te trappelen om vergelijkbare oorsprongsetiketteringen door te voerenVolgens de FNLI maakte de Europese Commissie 2 jaar geleden nog een andere afweging, namelijk dat "de consument niet bereid is te betalen voor zo’n verplichte oorsprongsetikettering, dat de administratieve last niet te overzien is en dat het een negatieve impact op de Europese handel zou hebben." Zowel de FNLI als FEVIA roepen hun overheid op "de nodige stappen te zetten om verder protectionisme in Europa een halt toe te roepen".
'Who's next?'
Behalve Frankrijk zouden ook Italië, Portugal en Litouwen staan te trappelen om vergelijkbare oorsprongsetiketteringen door te voeren, schrijft Politico. Zowel om hun consumenten beter te informeren, hun ketens te dwingen transparanter te worden maar vooral hun boeren betere garanties te kunnen bieden. Kijk naar de karbonaadjes op de foto. Sinds begin van het jaar liggen ze al zo in de Franse Lidl. Als daar straks 'porc hollandais' op zou staan, voelt dat niet lekker voor de Franse consument van de Duitse discountsuper. Sinds begin dit jaar is ook de Lidls Rosette de Lyon al van Franse varkens gemaakt. Ook daar zou Nederlands, Duits, Belgisch, Deens of Spaans vlees een beetje raar in smaken, hoewel het tot de zomer van 2015 gebruikelijk was en zelfs kenners het verschil niet kunnen proeven.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een terecht verlangen van de Fransen om te weten door wie en waar jouw lapje vlees of toetje vandaan komt. Als je als NL of B een uitstekend product levert moet je dit juist vol trots toejuichen en niet gaan jeremiëren dat het protectionisme is. Als het dat zou zijn komen bepaalde producten er namelijk gelijk al niet meer in, hetgeen overigens voor de consument een zegen zou zijn.
Zoals (slechts 1 voorbeeld) die glibberige in dik plastic gesealde dure varkenshaasjes die maar 80 % vlees bevatten en niet zijn te vreten. Op het etiket staat notabene ‘CULINAIR’. Omdat er 12% water is ingepompt. En zout en vulstoffen en een stof die het een onwaarschijnlijk roze kleur geeft tijdens het braden. Dat vind ik nou ONBEGRIJPELIJK. Dit soort producenten verdient geen bestaansrecht meer.
@Theo, op varkenshaas staat al een herkomstetikettering.
@redactie, op de foto staat vers varkensvlees, daarop is al herkomstetikettering al verplicht.
Het gaat hier om vlees als ingrediënt, niet om vlees op zich omdat daar dus al de verplichte herkomstetikettering van toepassing is.
Dus in Frankrijk krijgen ze straks hele grote en dure etiketten voor de kant en klare lasagne en paté's.. omdat van al die verschillende batches vlees de herkomst erop moet.
Tenzij je maar een beperkt aantal batches of leveranciers hebt, en dat is dan weer lastig als je de kilo's voor een Supermarche moet maken.
Klopt helemaal Sander. Onder een foto toegevoegd van verwerkt vlees (uit januari al, ook Lidl). Ik zal van de week nog even kijken of er bij de Franse Lidl op dit moment al pizza met Franse ingrediënten ligt.
Ook LTO spreekt zich tegen de verplichte herkomstvermelding uit.
"Het is tegen een van de grondbeginselen van de Europese Unie: vrij verkeer van personen en goederen", aldus Klaas Johan Osinga. Hij vreest dat de verplichte herkomstetikettering vooral voor extra administratie gaat zorgen. "Wat als een zuivelverwerker in Noord-Frankrijk ook melkleveranciers in België, Nederland en Luxemburg heeft? Moet hij dan bij de grens ophouden met melk ophalen?"
Volgens Osinga is de verplichte herkomstetikettering "weer een signaal dat de Europese Unie onder druk staat". Overigens is vrijwillige herkomstetikettering een ander verhaal. Dat doet Nederland bijvoorbeeld al om zijn bloemen te promoten.
Sinds wanneer is transparantie over herkomst in strijd met de gemeenschappelijke markt? Ik had altijd begrepen dat marktwerking gebaat is bij transparantie.
Ik snap best dat hier haken, ogen en grenzen aan zitten, maar laat Nederland nou geen achterhoedegevecht gaan voeren. In het verleden heeft NL zich ook lang verzet tegen Europese labels inzake geografische herkomst en productiewijze. Vandaag zijn zulke labels heel gewoon. Er komt nu eenmaal steeds meer weerstand tegen globalisering en tegen anoniem voedsel. LTO en FNLI doen er verstandig aan zich te bezinnen hoe ze hier op in kunnen spelen. En dan niet alleen door het Holland imago te verbeteren.
Ik voorzie overigens pizza's waarbij het etiket groter wordt dan de pizza zelf. De leverancier kan het etiket dan verkleinen door meer te sourcen in eigen land of door te stoppen met quatro stagioni.
Ook is duidelijk dat kleine landen, met hun veelal kleinere diversiteit, in het nadeel komen ten opzichte van grote landen.