Onlangs zette Varkens in Nood een filmpje van vechtende varkens in een transportwagen online. Varkenstransporteur Aalt Posthouwer schoot dat in het verkeerde keelgat. Hij besloot een eigen filmpje te maken, om de onwetende burger te laten zien wat er bij het transport echt gebeurt.
Op Boerderij legt Posthouwer uit wat de kijker op het misstandenfilmpje ziet. Bij een varkenstransport worden de biggen gegroepeerd op gewicht. Dat betekent dat bestaande hiërarchieën waarin varkens samenleven, worden doorbroken. De - in Nederland ongecastreerde - varkens stellen dan onderling een nieuwe pikorde vast op weg naar het slachthuis. Een ongewenste situatie, maar een transporteur kan nou eenmaal niet "Doe nou even niet!" roepen, "alsof het kinderen zijn die elkaar op de achterbank in de haren vliegen", zegt Posthouwer.
Posthouwer ergert zich aan de kritiek die over zijn beroep en sector uitgestort wordt. "Als mijn werknemers op weg zijn, wordt er vaak getoeterd, mensen steken hun middelvinger omhoog, er wordt gescholden. Op een verjaardagsfeestje durf je bijna niet meer te zeggen wat je overdag doet. Terwijl dat nergens voor nodig is."
Om dat te laten zien maakte Posthouwer een eigen filmpje, en maakte dat beschikbaar via zijn website en Facebook. Het is inmiddels tienduizenden keren bekeken.
Of het helpt in de maatschappelijke discussie? "Onze uitleg wordt niet gehoord, niet begrepen, terwijl organisaties als Wakker Dier en Varkens in Nood beter zouden moeten weten", verzucht hij.
Posthouwer legt uit dat transporteurs vaak 's nachts laden omdat slachterijen 's ochtends vroeg dan meteen met de varkens kunnen beginnen, en de dieren niet hoeven te wachten. Ook vertelt hij over de investeringen in de wagens, zoals ventilatiesystemen en de verplichte desinfectie. Dat zie je er aan de buitenkant niet af. Ook worden er minder varkens geladen, zodat er meer bewegingsruimte is. De keerzijde daarvan is dat er vaker gevochten wordt. Posthouwer: "Dat gewone mensen kritiek hebben, kan ik best hebben. Ze weten niks van het gedrag van een varken. Ik hoop dat we ooit uit het beklaagdenbankje komen. Dat filmpje van ons draagt er misschien aan bij. Ik heb veel positieve reacties gehad. Ook van kritische mensen.”
Dit artikel afdrukken
De - in Nederland ongecastreerde - varkens stellen dan onderling een nieuwe pikorde vast op weg naar het slachthuisTransparantie
Posthouwer ergert zich aan de kritiek die over zijn beroep en sector uitgestort wordt. "Als mijn werknemers op weg zijn, wordt er vaak getoeterd, mensen steken hun middelvinger omhoog, er wordt gescholden. Op een verjaardagsfeestje durf je bijna niet meer te zeggen wat je overdag doet. Terwijl dat nergens voor nodig is."
Om dat te laten zien maakte Posthouwer een eigen filmpje, en maakte dat beschikbaar via zijn website en Facebook. Het is inmiddels tienduizenden keren bekeken.
Of het helpt in de maatschappelijke discussie? "Onze uitleg wordt niet gehoord, niet begrepen, terwijl organisaties als Wakker Dier en Varkens in Nood beter zouden moeten weten", verzucht hij.
Dat gewone mensen kritiek hebben, kan ik best hebben. Ze weten niks van het gedrag van een varkenNiets te verbergen
Posthouwer legt uit dat transporteurs vaak 's nachts laden omdat slachterijen 's ochtends vroeg dan meteen met de varkens kunnen beginnen, en de dieren niet hoeven te wachten. Ook vertelt hij over de investeringen in de wagens, zoals ventilatiesystemen en de verplichte desinfectie. Dat zie je er aan de buitenkant niet af. Ook worden er minder varkens geladen, zodat er meer bewegingsruimte is. De keerzijde daarvan is dat er vaker gevochten wordt. Posthouwer: "Dat gewone mensen kritiek hebben, kan ik best hebben. Ze weten niks van het gedrag van een varken. Ik hoop dat we ooit uit het beklaagdenbankje komen. Dat filmpje van ons draagt er misschien aan bij. Ik heb veel positieve reacties gehad. Ook van kritische mensen.”
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ze zijn vroeger ook niet voor de hobby begonnen met castratie van varkens.
Niemand die zich blijkbaar ooit af vraagt waarom er ooit met castreren van de beren begonnen is.
Als ze de joden in 40-45 met wat minder tegelijk in de wagon hadden gedaan was het ook niet zo erg geweest.
Tara, een Godwin. Dat moet je niet doen.
Toch is het verwijt, dat het sorteren op gewicht leidt tot gevechten onderweg, niet tegengesproken maar alleen verklaard. Er wordt aangegeven dat het merken nu eenmaal verplicht is en dat de wagens, ook vanwege een verplichting, erg schoon zijn (en handhaving met dure boete, dus kennelijk niet van harte). Kritische mensen zullen zich vermoedelijk afvragen of dat sorteren wel nodig is. Vegetariërs en veganisten zullen aangeven dat als het wettelijk verplicht is om varkens te oormerken, en het economisch noodzakelijk is om ze te sorteren, dat dit de zoveelste redenen zijn om überhaupt geen varkens te houden. Interessant perspectief vanuit de professional, maar vermoedelijk niet voor iedereen overtuigend.
Waar is het sorteren op gewicht zo dringend voor nodig? Als ze in hun vertrouwde groepsverband vervoerd kunnen worden scheelt dat (ook nog eens) veel stresshormonen in het geslachte vlees.