Dat zei Nestlé's directeur Luis Cantarell gisteren tijdens een bijeenkomst in Brussel waar het 150-jarig bestaan van de Zwitserse levensmiddelenfabrikant werd gevierd
Afgelopen week riepen onder Nederlands voorzitterschap de 28 ministers van Volksgezondheid de EU-lidstaten op om te zorgen voor gezondere producten vanuit de levensmiddelenindustrie. De ministers denken aan herformulering van recepten zodat daar meer zout, suiker en vet uit verdwijnt. Tevens moeten porties kleiner worden gemaakt en moet ervoor gewaakt worden dat mensen niet per ongeluk toch meer calorieën binnenkrijgen.
Niet wachten
Luis Cantarell van Nestlé reageerde gisteren in Brussel op de ministers. “Vandaag hebben we 28 verschillende nationale oplossingen voor hetzelfde probleem. Dit vervangen door één krachtig, lange termijn EU-beleidskader zal een gelijk speelveld creëren en concurrentie aanmoedigen, om innovatie in voeding te stimuleren." Volgens een persbericht van Nestlé benadrukte Cantarell dat "de industrie nú moet handelen, en niet wachten op wetswijzigingen." Omdat 30% van de EU-bevolking zwaarlijvig is, roept Nestlé zijn concurrenten op meer te doen dan de wetgever verlangt.
Nestlé heeft volgens eigen zeggen 8.600 ton suiker uit haar voeding en dranken gehaald over de afgelopen twee jaar. Ook zegt het bedrijf 260 ton natrium en 440 ton verzadigd vet uit zijn producten te hebben gehaald.
Personalised nutrition
Het bedrijf kondigt aan in de komende maanden met nieuwe doelstellingen te komen op het gebied van voeding en gezondheid. Het bedrijf lijkt een nieuwe werkelijkheid te omarmen die niet meer van algemene doelstellingen uitgaat, maar van inzichten die gezonde voeding toespitsen op de persoon. Volgens Cantarell is "de volgende generatie voeding gebaseerd op wetenschap en persoonlijk. Zulke voeding kan een belangrijke rol spelen in het beheer en preventie van ziekten."
Personalised nutrition, zoals de nieuwerwetse opvatting over preventieve eetgezondheid bekend staat, kwam onlangs breed onder de aandacht door baanbrekende onderzoeksresultaten van de Israëlische onderzoekers Eran Segal en Eran Selinav die konden aantonen dat mensen heel verschillend op voeding reageren. Waar de één dik wordt van koekjes, blijkt voor de ander pasta een slecht idee.
Dit artikel afdrukken
Niet wachten
Luis Cantarell van Nestlé reageerde gisteren in Brussel op de ministers. “Vandaag hebben we 28 verschillende nationale oplossingen voor hetzelfde probleem. Dit vervangen door één krachtig, lange termijn EU-beleidskader zal een gelijk speelveld creëren en concurrentie aanmoedigen, om innovatie in voeding te stimuleren." Volgens een persbericht van Nestlé benadrukte Cantarell dat "de industrie nú moet handelen, en niet wachten op wetswijzigingen." Omdat 30% van de EU-bevolking zwaarlijvig is, roept Nestlé zijn concurrenten op meer te doen dan de wetgever verlangt.
Nestlé heeft volgens eigen zeggen 8.600 ton suiker uit haar voeding en dranken gehaald over de afgelopen twee jaar. Ook zegt het bedrijf 260 ton natrium en 440 ton verzadigd vet uit zijn producten te hebben gehaald.
Personalised nutrition
Het bedrijf kondigt aan in de komende maanden met nieuwe doelstellingen te komen op het gebied van voeding en gezondheid. Het bedrijf lijkt een nieuwe werkelijkheid te omarmen die niet meer van algemene doelstellingen uitgaat, maar van inzichten die gezonde voeding toespitsen op de persoon. Volgens Cantarell is "de volgende generatie voeding gebaseerd op wetenschap en persoonlijk. Zulke voeding kan een belangrijke rol spelen in het beheer en preventie van ziekten."
Personalised nutrition, zoals de nieuwerwetse opvatting over preventieve eetgezondheid bekend staat, kwam onlangs breed onder de aandacht door baanbrekende onderzoeksresultaten van de Israëlische onderzoekers Eran Segal en Eran Selinav die konden aantonen dat mensen heel verschillend op voeding reageren. Waar de één dik wordt van koekjes, blijkt voor de ander pasta een slecht idee.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
En ook wáár, JP. Ik weet het niet zo van Nestlé-producten (ik koop ze vrijwel nooit), maar het staat voor mij als een paal boven water dat producten als Fanta en 7-up hier in zuidelijk Afrika veel zoeter zijn dan in Nederland. De fabrikanten kunnen dan wel heel schijnheilig zorgelijk doen over obesitas in Europa, maar dat is toch echt omdat ze ineens een mogelijke stok achter e deur ontwaren. In ontwikkelingslanden gaan ze gewoon op de oude voet door.
Ben ik dan weer benieuwd hoeveel ton suiker Nestle IN haar producten stopt.
Nee, E621 vervang je met een natuurlijk aroma, soms met een gehydrolyseerd plantaardig eiwit , of met meer zout en/of kruiden. Meer zout is geen optie dus blijven de andere opties over.
Elk e-nummer heeft een functie. Emulgatoren of stabilisatoren zijn nodig om van een gemengd product een mooi geheel te krijgen en te houden. (dat doe je thuis ook als je wat bloem of maiszetmeel in je saus doet, of beschuit in je gehaktbal.)
Als je dus e-nummers eruit wil halen omdat die een negatieve klank bij de consument hebben, moet je productontwikkelingsteam aan de slag om hetzelfde of een beter product te maken.
Citrusvezels, het witte onder de schil zijn goede waterbinders met verrijkende en emulgerende werkingen. En zeg nou zelf, citrusextract staat mooier dan e 415 (Xanthaamgom) op je etiket.
Overigens is met beide niks mis, om producten te maken heb je soms stabilisatoren etc nodig, of je nu thuis kookt of in een fabriek.
Het rare van het gehakt vind ik dat gehakt in principe gehakt is (ook warenwettelijk): vlees klein gemaakt, daar hoeft niets bij.
Tenzij je het geen gehakt wil laten zijn maar een vleesbereiding: gehakt met toevoeging is een vleesbereiding en dat is qua processing en voedselwetgeving weer voordeliger omdat de microbiologische eisen bijvoorbeeld anders zijn.
Sander, fascinerend! Leg meer uit: vervang je E621 door citrusvezel voor de waterbinding?
Dit zijn dingen die lezers graag willen weten: hoe werkt het precies?
Dat is makkelijk Dick 'natuurlijke aroma's' en bijvoorbeeld citrusvezels voor de waterbinding, daarom zit er nu opeens fruit in je hamburger.
AH presenteerde aan haar leveranciers ook zo'n succesverhaal over het gehakt.
Minder toevoegingen, maar wel een opeens een natuurlijk aroma. Wat doet een natuurlijk aroma in gehakt?
En tegelijkertijd over integriteit spreken..
Maar goed. De vraag is of health by stealth werkt. Ik denk het wel, alleen foodloggers lezen etiketten. Jan met de pet moet je denk ik aanbodgestuurd gezonder maken.