Wetenschappers van Wageningen Universiteit (WUR) onderzochten welk effect de consumptie van vezels en calorieën heeft op het gevoel van verzadiging. Dat deden ze met behulp van MRI-scans.

De onderzoekers gaven 15 proefpersonen 4 verschillende vloeibare maaltijd-shakes, met een hoge of lage energiedichtheid (100 of 500 calorieën) en een hoge of lage viscositeit (dik of dun dankzij vezels) bij een gelijk volume. Hun maagvulling werd vervolgens gescand om de feitelijke inhoud vast te stellen. Tevens vulden de proefpersonen vragen in over hun gevoel van verzadiging.

Verrassend is echter dat de dikke shake van 100 kcal relatief snel uit de maag verdwijnt, maar wel een significant vol gevoel bij de proefpersonen veroorzaakt
Lege maag, vol gevoel
Conform verwachting bleek uit het onderzoek dat een dunne shake met 500 kcal veel minder verzadigt en tot een minder vol gevoel leidt dan een dikke shake. Verrassend is echter dat de dikke shake van 100 kcal relatief snel uit de maag verdwijnt, maar wel een significant vol gevoel bij de proefpersonen blijkt te veroorzaken.

“De proefpersonen hadden minder zin om na het eten van de dikke shake van 100 kcal nog iets te eten, terwijl hun maag eigenlijk redelijk leeg is”, zegt WUR-onderzoeker Guido Camps.

“Uit de resultaten concluderen we dat vezels niet zozeer zorgen voor maagvulling en de daaropvolgende verzadiging, maar direct zorgen voor verzadiging. Hoe dat proces werkt, begrijpen we nog niet helemaal en moet verder onderzocht worden. Het gevoel van verzadiging kan bijvoorbeeld mede veroorzaakt worden door een langzame eetsnelheid en langere blootstelling aan smaak ”, zegt Kees de Graaf, hoogleraar Sensoriek en Eetgedrag. Omdat onze maag niet zo goed weet te bepalen hoe energiedicht voedsel is, spelen volgens De Graaf het mondgevoel en de textuur van wat we eten een bepalende rol om ons een gevoel van verzadiging te bezorgen.

'Phantom fullness'
De onderzoekers noemen het volle gevoel dat de vezelrijke en caloriearme shake teweeg brengt, zelfs bij een relatief lege maag, 'phantom fullness'. De Graaf denkt dat phantom fullness "interessante aanknopingspunten" biedt om de levensmiddelenindustrie overconsumptie van calorieën tegen te laten gaan met vezelrijkere producten.

vol gevoel lege maag

Dit artikel afdrukken