Want als iemand kan zorgen voor een lagere suikerconsumptie, dan zijn het de frisdrankmakers wel, zegt Karine Hoenderdos van Nieuws voor Diëtisten.
Het is wetenschappelijk overtuigend aangetoond: het drinken van suikerhoudende dranken vergroot de kans op overgewicht en diabetes type 2. Dat is de reden dat de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum het gebruik van frisdranken, vruchtensappen en andere suikerhoudende dranken ontraden. Water en thee, dat zijn de dranken die echt goed voor ons zijn.
Zo’n boodschap doet natuurlijk pijn in de portemonnee van de frisdrankindustrie. Hun toch al niet zo florissante imago krijgt een dikke vette deuk als wetenschappers zo ronduit zeggen dat hun producten slecht zijn voor de volksgezondheid.
Dus wat doet de frisdrankindustrie? Ze bedenken gezamenlijk een doekje voor het bloeden en noemen dat met een sjiek woord: convenant. Jan Burger van Coca Cola vertelde hierover op het bloggersevent dat Voeding Nu organiseerde. Ik viel bijna van mijn stoel.
Dit rapport heeft het ministerie van VWS die dag met droge ogen in ontvangst genomen. Terwijl ze het gewoon hadden moeten verscheuren natuurlijk.
Tien procent!! Een schamele tien procent!!
Als er één product is dat vrij gemakkelijk light, zero of desnoods “groen” gemaakt kan worden, dan is het wel frisdrank. En als er één industrie is die de beschikking heeft over waanzinnige marketingbudgetten om de zero-varianten te promoten, dan zijn het wel de koolzuurgiganten. Coca Cola heeft het over een ‘Gebalanceerde Leefstijl’ en sponsort daarom peperdure sportevents zoals de Olympische Spelen, het WK voetbal en het Jeugdsportfonds. (Maar met balans bedoelen ze waarschijnlijk: wie meer beweegt, kan meer frisdrank drinken zonder dat de balans doorslaat.)
De 10% doelstelling van deze frisse branche is zó’n slappe hap, dat het bijna lachwekkend is. En dan durven ze het ook nog met ‘gepaste trots’ een ‘vooruitstrevende ambitie’ te noemen.
Ga je schamen, frisdrankindustrie.
Deze opinie verscheen vandaag ook op Nieuws voor Diëtisten.
Dit artikel afdrukken
Zo’n boodschap doet natuurlijk pijn in de portemonnee van de frisdrankindustrie. Hun toch al niet zo florissante imago krijgt een dikke vette deuk als wetenschappers zo ronduit zeggen dat hun producten slecht zijn voor de volksgezondheid.
Dus wat doet de frisdrankindustrie? Ze bedenken gezamenlijk een doekje voor het bloeden en noemen dat met een sjiek woord: convenant. Jan Burger van Coca Cola vertelde hierover op het bloggersevent dat Voeding Nu organiseerde. Ik viel bijna van mijn stoel.
Dit rapport heeft het ministerie van VWS die dag met droge ogen in ontvangst genomen. Terwijl ze het gewoon hadden moeten verscheuren natuurlijkUit een persbericht uit 2014 van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Water, Sappen citeer ik: “Op 24 juni jl. maakten wij als frisdrankenindustrie met gepaste trots onze gezamenlijke ambitie bekend om in 2020 tien procent minder calorieën via frisdranken op de markt te zetten (ten opzichte van het basisjaar 2012). Als frisdrankenindustrie willen we dit realiseren door middel van productinnovatie, meer marketinginspanningen op laag calorische dranken en kleinere verpakkingen.”
Dit rapport heeft het ministerie van VWS die dag met droge ogen in ontvangst genomen. Terwijl ze het gewoon hadden moeten verscheuren natuurlijk.
Tien procent!! Een schamele tien procent!!
Als er één product is dat vrij gemakkelijk light, zero of desnoods “groen” gemaakt kan worden, dan is het wel frisdrank. En als er één industrie is die de beschikking heeft over waanzinnige marketingbudgetten om de zero-varianten te promoten, dan zijn het wel de koolzuurgiganten. Coca Cola heeft het over een ‘Gebalanceerde Leefstijl’ en sponsort daarom peperdure sportevents zoals de Olympische Spelen, het WK voetbal en het Jeugdsportfonds. (Maar met balans bedoelen ze waarschijnlijk: wie meer beweegt, kan meer frisdrank drinken zonder dat de balans doorslaat.)
De 10% doelstelling van deze frisse branche is zó’n slappe hap, dat het bijna lachwekkend is. En dan durven ze het ook nog met ‘gepaste trots’ een ‘vooruitstrevende ambitie’ te noemen.
Ga je schamen, frisdrankindustrie.
Deze opinie verscheen vandaag ook op Nieuws voor Diëtisten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
't is een schande inderdaad. Helemaal als ik het vergelijk met mijn eigen sector. Waar we ook te maken hadden met een maatschappelijk onwenselijke factor. Máár waar we wel (te?) Ambitieus waren met de antibiotica reductie van 70%.
Dáárom zou de frisdrank industrie dus een voorbeeld aan mogen nemen imo.
Ja Karine,
maar lef tonen met je gezond onderscheiden en innoveren staat nog haaks op veel verdienen met je product. Je verdient aan wat de massa graag drinkt.
het kan anders:
Maak de cola met stevia 10 cent goedkoper dan de normale, met flinke marketing omhuld. Dat wordt grif gekocht, reken maar. Heb je ook je winstdoelstelling als bedrijf.
Terecht punt Karine. Zeker als je de vergelijking die Ynte van Dam een tijdje terug maakte er op los laat: we (de industrie incluis) vinden het ook niet acceptabel om melamine in het eten te stoppen...
Een stap als dit 'akkoord verbetering productsamenstelling' lijkt vooral een symbolisch gebaar, om te laten zien dat 'er toch echt aandacht voor is'. Maar in het gelinkte persbericht wordt aan de lezer direct ook duidelijk gemaakt dat het niet zo zeker is dat frisdrank gerelateerd is aan overgewicht e.d.
Kennelijk wordt frisdrank (of suikerwater) dus een respectabel product gevonden en staat laag op de 'melamine-ladder'. Het is een kwestie van perceptie.
Het is ook interessant om de consumptiecijfers van de branchevereniging zelf er eens bij te pakken. De totale consumptie is tussen 2009 en 2014 gedaald*, met name in de categorie frisdrank. Interessant is dat dat niet in een rechte lijn ging, maar met een piek rond 2012. Laat dat nou net het pijljaar zijn voor de doelstelling. Door de keuze van 2012 als pijljaar wordt de doelstelling dus al (deels) bereikt door de krimp (6.6% tussen 2012 en 2024) die de markt toch al laat zien. Tja.
Ook laten de cijfers zien dat het aandeel light tussen 2009 en 2014 nagenoeg geheel gelijk is gebleven. Afname in calorieën is in die jaren dus niet bereikt door vervanging van suikerhoudend met light.
--------
* De cijfers zijn overigens alleen van de leden, wellicht zijn Nederlanders wel overgestapt naar producten van niet aangesloten producenten.
Ga je schamen consument, basisonderwijs en ouders. Het fundament van het werkelijk aanpakken van problemen kan je ook niet verwachten van de profiteurs zelf.
Kinderen van 3 aan de frisdrank, Fristy of andere takkezooi. Ouders en mensen die het zielig of raar vinden als een kind geen zoete troep eet of drinkt en uit kuddegedrag en de gedachte 'ach ik heb ook snoep en cola overleeft'' het maar toelaten. Bij restaurants krijgt mijn zoontje vanaf de leeftijd van 2 jaar overal een lolli in zijn hand geduwd. Mijn zoontje is inmiddels 3 en met trots kan ik zeggen dat wanneer je aan hem vraagt wat hij drinken wilt het antwoord 'water' is en hij geniet heerlijk van brood, fruit en zijn avondmaal en natuurlijk zo nu en dan een gezonde koek, stengel of stukje gebak. Hij is niet zielig maar vrolijk en wijs, dit komt mede door zijn gezonde voeding zonder vele suikers. Gewoontedieren als wij waren zijn wij pas drie maanden geleden echt volledig gestopt met het kopen van frisdrank en limonadepakken en dit gaan we zeker niet meer doen zelfs niet voor visite.
Vanaf de basisschool moet er onderwijs over voeding worden gegeven net als natuurwetenschap, waarbij niet alleen de kinderen maar ook vooral ouders bij betrokken zijn. Ik zou niet weten waarom je daar niet bij dag 1 basisschool mee kan beginnen. Niet alleen voedsel overigens maar ook ecologie en natuurkunde, kinderen kunnen zich niet vroeg genoeg verwonderen over de fysica en natuurwetten waar wij deel van uitmaken.
Helemaal mee eens. Frisdranken, zoete yogurts, etc. zijn regelrechte killers. Kennelijk is de lobby bij de overheid zo krachtig dat helemaal niets gebeurt aan regelgeving. Waarom geen verplichte waarschuwende plaatjes op de verpakkingen, zoals enge bruin-zwarte rotte tanden en walgelijk vlezige dikke buiken, zoals soortgelijke afbeeldingen op sigarettenpakjes?
Een paar voorbeelden: in 1 flesje van Schweppes of cola (20cl): 5 klontjes suiker; klein pakje Activia yogurt: eveneens 5 klontjes; literpak vruchtensap: 30 (!) klontjes per liter. Enzovoort. Al talloze keren is dit aan de kaak gesteld in blogs, artikels in kranten, weekbladen; er gebeurt niets. Raadpleeg eens de site van Activia: nergens staan data over de exacte chemische samenstelling. Sterker: bij de "veel gestelde vragen" antwoordt Activia dat ook bij diabetespatiënten Activia geen kwaad kan, mits het verstandig gebruikt wordt. Tja, wat is verstandig? Eén dessertlepeltje?