Klanten die eerst alleen in de AH-winkels hun boodschappen deden, maar nu ook bij AH.nl bestellen, zijn gemiddeld 20% meer bij Albert Heijn gaan besteden.

Loyaler
Dat meldt AH. De introductie van de Allerhande Box, het vergroten van het diepvriesassortiment in de webwinkel en het vraaggestuurd broodbakken zijn recente toevoegingen aan de online-mogelijkheden. AH biedt online nu zo'n 28.000 producten aan. Dat is fors meer dan het gemiddelde fysieke filiaal van een supermarkt.

Niet alleen geven de klanten meer uit, ze zijn ook loyaler aan de formule Albert Heijn, zei Selma Postma, general manager van AH’s online activiteiten.

Thuisbezorgen van online bestelde versboodschappen is de jongste uitdaging voor Amazons filosofie om met lage prijzen klantenloyaliteit op te bouwen
Goedkoop, uitgebreid en snel
Dat blijkt precies wat ook internet-retailer Amazon beoogt. Sinds deze week kunnen inwoners van 69 Londense postcodegebieden met een Amazon Prime-abonnement gebruik maken van Amazon Fresh, de verse boodschappen-dienst van Amazon. Het is de eerste uitbreiding van Amazon Fresh buiten de VS. Amazon zet in de hypercompetitieve Britse boodschappenmarkt in op 3 troeven om van de verse-boodschappen-aan-huis een succes te maken. Qua prijsniveau is Amazon net iets goedkoper dan de grote supermarkten. Daarnaast biedt de online retailer een enorm assortiment (130.000 items) met naast alle grote merken ook lokale producten. Tenslotte worden de bestelde producten supersnel geleverd. Wie voor 13.00u bestelt, heeft zijn spullen nog dezelfde dag in huis.

"We starten met een alomvattend aanbod in een beperkt gebied en zullen de tijd nemen om onze service te verfijnen en te verbeteren met onze leerpunten en de feedback van onze klanten. Hoe we de service verder uitrollen over Groot-Brittannië gaan we zeer zorgvuldig bepalen", zegt Ajay Kavan, vice-president van Amazon Fresh.

Thuisbezorgen van online bestelde versboodschappen is de jongste uitdaging voor Amazons filosofie om met lage prijzen klantenloyaliteit op te bouwen. In Groot-Brittannië zal dat uitgangspunt extra getoetst worden omdat daar al jaren een bittere supermarktoorlog woedt. Die kost de supers vooralsnog veel geld. De klant hoor je niet klagen over te lage prijzen.
Dit artikel afdrukken