De Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart gaat de concurrentie met online retailer Amazon aan door slim gebruik te maken van de deeleconomie. Wal-mart zet geen eigen bezorgdienst op, maar werkt samen met Uber om de 'laatste meters tot de voordeur' te overbruggen.
Wal-Mart Stores begint in de Amerikaanse steden Phoenix en Denver een pilot waarbij chauffeurs van Uber (en Lyft, een andere shared autoservice) de door klanten online bij Wal-mart bestelde boodschappen ophalen en deze thuis bezorgen.
Amazon
De nieuwe dienst mikt er op Amazons steeds verder expanderende boodschappenbezorgservices de pas af te snijden en is een mogelijk nieuw groeikanaal voor Uber en Lyft.
Het idee is dat klanten online bestellen, Wal-Mart werknemers de boodschappen voor ze klaarmaken en deze vervolgens meegeven met een Uber-rit. Klanten betalen Wal-Mart tussen de $7 à $10 voor de thuisbezorging.
Wal-Mart experimenteert al langer met thuisbezorging en Pick-Up Points bij de eigen winkels - dat zijn er immers duizenden door de hele VS. "We zullen klein beginnen en ons laten bijsturen door onze klanten", zegt Bender van Wal-Mart. "Maar door nieuwe dingen uit te proberen zoals 'last-mile delivery' (bezorging tot aan de voordeur) kunnen we beter evalueren op welke manier we onze klanten het best kunnen bedienen, wanneer en waar ze ons maar nodig hebben."
Bezorgfiets
In Nederland introduceert Albert Heijn een andere innovatie voor de 'laatste meters tot de deur': in Amsterdam bezorgt de grootgrutter vanaf volgende week met een bezorgfiets. "De bezorgfiets kan dertig volle boodschappenkratten vervoeren. De bestuurder vult bij een magazijn aan de rand van de stad zijn fiets met boodschappen en rijdt vervolgens de stad in. Met de elektrische trapondersteuning kan de bestuurder eenvoudig manoeuvreren", aldus Distrifood.
Dit artikel afdrukken
Amazon
De nieuwe dienst mikt er op Amazons steeds verder expanderende boodschappenbezorgservices de pas af te snijden en is een mogelijk nieuw groeikanaal voor Uber en Lyft.
Het idee is dat klanten online bestellen, Wal-Mart werknemers de boodschappen voor ze klaarmaken en deze vervolgens meegeven met een Uber-rit. Klanten betalen Wal-Mart tussen de $7 à $10 voor de thuisbezorging.
Wal-Mart experimenteert al langer met thuisbezorging en Pick-Up Points bij de eigen winkels - dat zijn er immers duizenden door de hele VS. "We zullen klein beginnen en ons laten bijsturen door onze klanten", zegt Bender van Wal-Mart. "Maar door nieuwe dingen uit te proberen zoals 'last-mile delivery' (bezorging tot aan de voordeur) kunnen we beter evalueren op welke manier we onze klanten het best kunnen bedienen, wanneer en waar ze ons maar nodig hebben."
Bezorgfiets
In Nederland introduceert Albert Heijn een andere innovatie voor de 'laatste meters tot de deur': in Amsterdam bezorgt de grootgrutter vanaf volgende week met een bezorgfiets. "De bezorgfiets kan dertig volle boodschappenkratten vervoeren. De bestuurder vult bij een magazijn aan de rand van de stad zijn fiets met boodschappen en rijdt vervolgens de stad in. Met de elektrische trapondersteuning kan de bestuurder eenvoudig manoeuvreren", aldus Distrifood.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Zo werken wij ook, met bezorgfiets in de grote stad. Op het platteland met busje.
Werkt prima!