Steeds grotere porties zorgen voor steeds dikkere mensen. Een dieet met voorverpakte maaltijden met afgepaste portiegroottes helpt hen gemakkelijker af te slanken en misschien ook wel op gewicht te blijven.
Amerikaanse onderzoekers bekeken met steun van fabrikant Nestlé in een gerandomiseerde klinische studie wat het effect was van het vervangen van de lunch en hoofdgerecht door een voorverpakte maaltijd die voldeed aan de Amerikaanse voedingsrichtlijnen. Niet geheel verrassend is de uitkomst dat voorverpakte maaltijden (van Nestlé) mensen met overgewicht en obesitas beter helpen afvallen dan wanneer deze mensen zelf bepalen wat en hoeveel ze eten.
Gedragsinterventie en kant-en-klaar maaltijden
Aan de studie namen 183 mensen deel, met een BMI tussen de 27 en 40. De deelnemers kregen allemaal begeleiding van een diëtist. Ze werden in drie groepen verdeeld. Een groep kreeg twee voorverpakte maaltijden per dag, een andere groep kreeg dagelijks twee voorverpakte maaltijden met extra eiwitten en de controlegroep kreeg geen voorverpakte maaltijden.
Na drie maanden was 74% van de mensen die voorverpakte maaltijden aten meer dan 5% afgevallen. In de controlegroep was dit 53%. Bovendien was het gemiddelde gewichtsverlies in de interventiegroepen groter dan in de controlegroep. De tevredenheid over de maaltijden was in alle groepen hetzelfde, maar de mensen die voorverpakte maaltijden aten hadden er meer vertrouwen in dat ze dit dieet op de lange termijn vol konden houden.
Eenvoudig en lekker
“Vermindering van de energie-inname is een belangrijke factor bij gewichtsverlies, maar voor de meeste mensen met overgewicht of obesitas is het moeilijk in de praktijk te brengen”, zegt onderzoeker Martin Binks van de Obesity Society. “Een dergelijke strategie is een stap voorwaarts naar het implementeren van effectieve en bewezen oplossingen voor obesitas. Het wegnemen van de complexiteit rondom beslissingen nemen, plannen en klaarmaken van de maaltijden is gunstig voor de deelnemers aan het onderzoek .”
De onderzoekers wijzen op een beperking van de studie. De totale voedingsinname van de deelnemers niet voldoende gedetailleerd onderzocht, zodat de uitkomsten mogelijk ruis bevatten.
Dit artikel afdrukken
Gedragsinterventie en kant-en-klaar maaltijden
Aan de studie namen 183 mensen deel, met een BMI tussen de 27 en 40. De deelnemers kregen allemaal begeleiding van een diëtist. Ze werden in drie groepen verdeeld. Een groep kreeg twee voorverpakte maaltijden per dag, een andere groep kreeg dagelijks twee voorverpakte maaltijden met extra eiwitten en de controlegroep kreeg geen voorverpakte maaltijden.
Na drie maanden was 74% van de mensen die voorverpakte maaltijden aten meer dan 5% afgevallen. In de controlegroep was dit 53%. Bovendien was het gemiddelde gewichtsverlies in de interventiegroepen groter dan in de controlegroep. De tevredenheid over de maaltijden was in alle groepen hetzelfde, maar de mensen die voorverpakte maaltijden aten hadden er meer vertrouwen in dat ze dit dieet op de lange termijn vol konden houden.
Eenvoudig en lekker
“Vermindering van de energie-inname is een belangrijke factor bij gewichtsverlies, maar voor de meeste mensen met overgewicht of obesitas is het moeilijk in de praktijk te brengen”, zegt onderzoeker Martin Binks van de Obesity Society. “Een dergelijke strategie is een stap voorwaarts naar het implementeren van effectieve en bewezen oplossingen voor obesitas. Het wegnemen van de complexiteit rondom beslissingen nemen, plannen en klaarmaken van de maaltijden is gunstig voor de deelnemers aan het onderzoek .”
De onderzoekers wijzen op een beperking van de studie. De totale voedingsinname van de deelnemers niet voldoende gedetailleerd onderzocht, zodat de uitkomsten mogelijk ruis bevatten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Met alle respect, en hoe interessant ook, ik heb grote moeite met dit soort WC-Eend-onderzoek.
En dat betreft dan niet alleen de detaillering van de totale voedselinname van de deelnemers.
Of de selectiebias:
"Participants for this randomized controlled trial were recruited through word of mouth, direct marketing letters, local email lists, clinicaltrials.gov, and social media"
Kernprobleem:
"Funding agencies: This study was supported by Nestlé USA, Inc. Funding was provided through a clinical trial contract to the UCSD School of Medicine. By contractual agreement, scientists at UCSD have responsibility and independence regarding data management, analysis, and publication.
The sponsor contributed to the development of the design and protocol through discussions with the investigators during the development phase of the study."
In dit geval is Nestlé dus zelfs betrokken geweest bij de opzet van het onderzoek.
Het is bekend dat gesponsorde onderzoeken ook de nodige positieve ruis voor de sponsor opleveren. Dat is wat Nestlé hiermee vooral weer eens bewijst: onderzoek als verkapt marketingtool.
Ik mag toch aannemen dat die 226g in ieder geval 200g groente bevat?
Je ziet het pas als je het snapt: verkoop geen eten meer, maar afvallen. Zeg maar eens dat dat niet slim is. En nog biologisch ook.
Ook afvallen bij Van der Valk. Die experimenteren nu met meer groente en minder vlees of vis. En daar vallen mensen ook van af, zonder dat ze het door hebben.
Linkje
Ik heb ook kant-en-klare afvalmaaltijden in huis: fruitschalen vol met tomaten(aparte schaal), kiwi's, bananen, yeni dunja(japanse mispels), abrikozen, enz en dan in mijn koelkast allerlei groente, maar die zijn nog niet kant-en-klaar, die moeten gekookt of gebakken worden. Jammer dat er geen controlegroep bij was die vers eten kregen met veel groente en fruit en geen fabriekseten..........?