De grote Oekraïense kippenvleesproducent MHP (Myronivsky Hilboproduct) kondigt de opening van een Nederlandse vestiging aan. Het gaat om een uitsnijderij in Veenendaal waar de karkassen van in Oekraïne geslachte kippen worden verwerkt. Het bedrijf wordt opgezet in samenwerking met Jan Zandbergen BV, een wereldwijd opererende Nederlandse verwerker van en grossier in vlees en vleesproducten.
In een persbericht werd het nieuws vanmorgen bekend gemaakt. Op dit moment verkeert de nieuw opgezette uitsnijderij nog in een testfase. Naar verwachting zal begin juli begonnen worden met de productie van Oekraïense kip in Nederland. Zandbergen zal de kipproducten distribueren via zijn uitgebreide handelsnetwerk.
Het persbericht luidt:
MHP heeft circa €3.150.000 geïnvesteerd om twee productie- en verpakkingslijnen in Veenendaal te realiseren. MHP maakt hiermee optimaal gebruik van de sterke positie van Nederland als handelsland en verbetert de dienstverlening aan haar klanten in Nederland en de rest van de EU. Aan hen worden nu dichterbij gemakkelijke, voorverpakte kipproducten geleverd. De productiefaciliteit heeft een oppervlakte van ongeveer 1.200 m2 en is gevestigd op het terrein van Zandbergen in Veenendaal.
Een Europees bedrijf actief op de wereldmarkt
MHP heeft het afgelopen decennium een flinke groei doorgemaakt. Niet alleen in grootte, maar met name in bedrijfsvoering. Het bedrijf is -deels met Nederlandse kennis- bewust opgebouwd op basis van Europese waarden, met als centrale filosofie een productie volgens de hoogste kwaliteitstandaarden en best practices.
Het bedrijf legt zich in Oekraïne toe op de gehele verticale sector en beschikt over land waar het voedergraan wordt geteeld; eigen stallen waar kippen worden gehouden en eigen transport naar slachterijen en faciliteiten om het kippenvlees te verwerken naar de wens van de consument. Hiermee heeft MHP controle over de kwaliteit van de gehele keten. Die kwaliteit wordt onderstreept door onafhankelijke audits, in opdracht van bijvoorbeeld ontwikkelingsbanken, waar MHP als ’best in class’ wordt aangeduid.
Ongeveer 30% wordt geëxporteerd, vooral naar het Midden-Oosten en Noord-Afrikaanse landen (41% van de export, 15 landen), andere landen binnen de CIS regio (30% van de export, 8 landen) en de EU (19% van de export, 17 landen).
MHP werkt principieel volgens de hoogste Europese kwaliteitstandaarden. Zo heeft het bedrijf onlangs een BRC (British Retail Consortium)-certificering, klassering A, behaald. Deze onderstreept dat er volgens de strengste kwaliteitseisen wordt gewerkt en verwerkt en geeft afnemers wereldwijd de zekerheid dat het bedrijfsproces wordt beheerst en de voedselveiligheid wordt gegarandeerd, zodat de consument kan vertrouwen op de hoogste kwaliteit kippenvlees.
Het dierenwelzijnsbeleid voldoet aan de Europese standaarden en regelgeving. De stallen zijn uitgerust met de meest moderne technieken voor bijvoorbeeld natuurlijk dag- en nachtritme en toegang tot vers water en voer. De kippen groeien op onder toezicht van veeartsen. Het bedrijf geeft haar dieren geen genetisch gemodificeerde voedingsstoffen of steroïden. MHP ging onlangs een partnerschap met de Gezondheidsdienst voor Dieren aan voor voortzetting van de al jarenlange training, expertise en controle.
Dialoog met Nederland
Door de vele contacten met uiteenlopende Nederlandse organisaties die zich betrokken voelen bij de productie van kwaliteitskippenvlees, weet MHP hoe Nederlanders denken over kippenvlees en hoe zij kippenvlees kopen. Met een leergierige houding volgt het de wensen van de markt, en nauwgezet alle vereisten van wet- en regelgeving. De dialoog hierover zet MHP als transparant bedrijf graag voort, vanaf vandaag als deelgenoot van de Nederlandse pluimveesector.
Er zou aanvullend landbouwbeleid nodig zijn om die bedreiging tegen te gaan. MHP slacht nu al ruim 320 miljoen kippen per jaar en voorziet een forse groei door uitbreiding naar West-Europa.
De Stichting Somo die zich bezighoudt met het functioneren van multinationale ondernemingen protesteerde vorig jaar tegen Nederlandse investeringen in MHP.
Dit artikel afdrukken
Het persbericht luidt:
MHP heeft circa €3.150.000 geïnvesteerd om twee productie- en verpakkingslijnen in Veenendaal te realiseren. MHP maakt hiermee optimaal gebruik van de sterke positie van Nederland als handelsland en verbetert de dienstverlening aan haar klanten in Nederland en de rest van de EU. Aan hen worden nu dichterbij gemakkelijke, voorverpakte kipproducten geleverd. De productiefaciliteit heeft een oppervlakte van ongeveer 1.200 m2 en is gevestigd op het terrein van Zandbergen in Veenendaal.
MHP schrijft: met een leergierige houding volgt het de wensen van de markt, en nauwgezet alle vereisten van wet- en regelgeving. De dialoog hierover zet MHP als transparant bedrijf graag voort, vanaf vandaag als deelgenoot van de Nederlandse pluimveesectorVolgens Anastasiya Sobotyuk, Director of IR and International Communications: ‘Nederland is voor ons een logische keuze want het is al jaren ons partnerland. In Nederlandse machinerie, kennis, verpakkingsmateriaal, ingrediënten en state of the art techniek investeerden we de afgelopen tien jaar enkele honderden miljoenen. We waarderen onze samenwerkingen met diverse Nederlandse partners enorm en leren veel.’
Een Europees bedrijf actief op de wereldmarkt
MHP heeft het afgelopen decennium een flinke groei doorgemaakt. Niet alleen in grootte, maar met name in bedrijfsvoering. Het bedrijf is -deels met Nederlandse kennis- bewust opgebouwd op basis van Europese waarden, met als centrale filosofie een productie volgens de hoogste kwaliteitstandaarden en best practices.
Het bedrijf legt zich in Oekraïne toe op de gehele verticale sector en beschikt over land waar het voedergraan wordt geteeld; eigen stallen waar kippen worden gehouden en eigen transport naar slachterijen en faciliteiten om het kippenvlees te verwerken naar de wens van de consument. Hiermee heeft MHP controle over de kwaliteit van de gehele keten. Die kwaliteit wordt onderstreept door onafhankelijke audits, in opdracht van bijvoorbeeld ontwikkelingsbanken, waar MHP als ’best in class’ wordt aangeduid.
Ongeveer 30% wordt geëxporteerd, vooral naar het Midden-Oosten en Noord-Afrikaanse landen (41% van de export, 15 landen), andere landen binnen de CIS regio (30% van de export, 8 landen) en de EU (19% van de export, 17 landen).
De Nederlandse pluimveesector ziet MHP als een bedreiging voor de productie van kip volgens de normen die gelden in ons deel van Europa.Kwaliteitsstandaard en dierenwelzijn
MHP werkt principieel volgens de hoogste Europese kwaliteitstandaarden. Zo heeft het bedrijf onlangs een BRC (British Retail Consortium)-certificering, klassering A, behaald. Deze onderstreept dat er volgens de strengste kwaliteitseisen wordt gewerkt en verwerkt en geeft afnemers wereldwijd de zekerheid dat het bedrijfsproces wordt beheerst en de voedselveiligheid wordt gegarandeerd, zodat de consument kan vertrouwen op de hoogste kwaliteit kippenvlees.
Het dierenwelzijnsbeleid voldoet aan de Europese standaarden en regelgeving. De stallen zijn uitgerust met de meest moderne technieken voor bijvoorbeeld natuurlijk dag- en nachtritme en toegang tot vers water en voer. De kippen groeien op onder toezicht van veeartsen. Het bedrijf geeft haar dieren geen genetisch gemodificeerde voedingsstoffen of steroïden. MHP ging onlangs een partnerschap met de Gezondheidsdienst voor Dieren aan voor voortzetting van de al jarenlange training, expertise en controle.
Dialoog met Nederland
Door de vele contacten met uiteenlopende Nederlandse organisaties die zich betrokken voelen bij de productie van kwaliteitskippenvlees, weet MHP hoe Nederlanders denken over kippenvlees en hoe zij kippenvlees kopen. Met een leergierige houding volgt het de wensen van de markt, en nauwgezet alle vereisten van wet- en regelgeving. De dialoog hierover zet MHP als transparant bedrijf graag voort, vanaf vandaag als deelgenoot van de Nederlandse pluimveesector.
De kostprijs van deze kip ligt circa 40% onder die van in West-Europa geproduceerde plofkipDe laatste paragraaf is opvallend. Nederland zou het type kip dat Zandbergen gaat distribueren, typeren als 'plofkip'. De kostprijs van deze kip ligt circa 40% onder die van in West-Europa geproduceerde plofkip, zodat de aantrekkingskracht van gunstiger geprijsde kip uit het oosten van Europa op inkopers van kippenvlees nadrukkelijk toeneemt. Dat geldt temeer daar Jan Zandbergen BV een onberispelijke kwaliteitsreputatie geniet. De Nederlandse pluimveesector ziet MHP als een bedreiging voor de productie van kip volgens de normen die gelden in ons deel van Europa.
Er zou aanvullend landbouwbeleid nodig zijn om die bedreiging tegen te gaan. MHP slacht nu al ruim 320 miljoen kippen per jaar en voorziet een forse groei door uitbreiding naar West-Europa.
De Stichting Somo die zich bezighoudt met het functioneren van multinationale ondernemingen protesteerde vorig jaar tegen Nederlandse investeringen in MHP.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hennie de Haan, voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders, schreef eerder een opiniestuk over MHP.
Hennie, zou jij op Foodlog willen aangeven wat deze ontwikkeling volgens jullie betekent voor de toekomst van kip in Nederland?
In De Gelderlander van vanmorgen ook een artikel hierover: Oekraïense kip doet sector bibberen. In het artikel staan ook reacties van onder andere Gert-Jan Oplaat van Nepluvi.
Het bijzondere is vooral hoe snel het gaat. Op 1 maart hadden we het hierover als een nadrukkelijke trend bij LTO Noord. Twee maanden later wordt voelbaar dat die trend al werkelijkheid is.
Dit gaat onvermijdelijk gebeuren, met zowel kippen als varkens. Interessant is de vraag of de Nederlandse supers uiteindelijk weer terug zullen keren tot de plofkip en het gewone varken (want ook dat zal daarginds vandaan gaan komen). Als ze dat niet doen, dan houden we wellicht nog zo'n 10-20% van de nu in Nederland gehouden landbouwhuisdieren in Nederland over. Gebeurt dat niet, dan verdwijnt alles. Maar zoals duidelijk wordt: de verwerkende industrie heeft daar geen last van. Dat betekent dus dat de economie niet lijdt. In handel, verwerking en verkoop wordt immers het geld verdiend; aan de levende dieren valt weinig of zelfs alleen negatief te verdienen.
Dick Veerman uiteraard geef ik graag een reactie.
Deze ontwikkelingen betekenen vooral een verdrukking van Nederlands pluimveevlees op bestaande en nieuwe exportmarkten. Het LEI heeft berekend dat MHP in Oekraïne 40% goedkoper kippenvlees kan produceren dan wij dat in Nederland kunnen doen. Verdergaande politieke en maatschappelijke wensen voor 'verduurzaming' (de speerpunten zijn afhankelijk van de verschillende invalshoeken) maken dat de kostprijs in Nederland verder zal stijgen.
In reactie op #3 is het ons inziens niet aannemelijk dat Nederlandse supers regulier varkens- of kippenvlees uit landen als Oekraïne in de schappen gaan leggen. De Nederlandse consument is het afgelopen decennium kritischer geworden, waarbij de consumptie niet is gedaald als gevolg van de komst van de duurdere trager gegroeide kip-concepten, die nagenoeg alle supers nu in hun assortiment hebben. De kansen voor Nederlandse vleeskuikenhouders bevinden zich op de (onbewerkte) vers vleesmarkt in Noordwest Europa, waar kwaliteit, voedselveiligheid en in toenemende mate ook dierenwelzijn aspecten zijn die de keuze van de consument (en daarmee ook fabrikanten) bepaalt.
De betrouwbaarheid en kwaliteit van het Nederlandse pluimveevlees kunnen unique buying points zijn (vergelijkbaar met babyvoeding in China van enkele jaren terug), mits er een EU-verplichting komt om het land van herkomst te vermelden op de etiketten van zowel vlees als vleesproducten. Daartoe werd op 12 mei een niet-bindende resolutie door het Europees Parlement aangenomen. Herkomst van producten op het etiket maakt dat de voedselketen transparanter wordt, het versterkt het vertrouwen van consumenten in voedingsproducten en vergroot het onderscheidend vermogen van voedingsmiddelen. Kip uit Nederland wordt onder geheel andere omstandigheden geproduceerd dan in Oekraïne. Land van herkomstvermelding zien wij als een essentiële voorwaarde voor Nederlandse pluimveehouders om hun producten onderscheidend te kunnen (blijven) vermarkten.
#3 Vrijhandelsverdragen hebben wereldwijd relatief kleine boeren (zoals de Nederlandse familiebedrijven in de primaire pluimveesector) nog nooit voordelen opgeleverd. Het heeft hen wereldwijd gedreven tot schaalvergroting en specialisatie. Politieke en economische motieven worden over de rug van boeren uitgespeeld. Bij Oekraïne was dat de relatie met en de positie van het buurland van de EU en bij TTIP wordt de landbouw uitgeruild voor kansen voor de Europese auto-industrie. Helaas klopt, mijns inziens, het standpunt van Dick dat de primaire sector (de boeren) weinig, geen of zelfs een negatief rendement hebben van deze vrijhandelsverdragen (en zo ook de ontwikkelingen met het Oekraïense MHP). Dat lijkt nog lang niet iedereen zich te beseffen. Ook niet in de primaire sector, getuige de beperkte protesten tegen nog meer vrijhandelsverdragen zoals CETA en TTIP, met wederom negatieve gevolgen voor onze Nederlandse boeren. Ik hoop dat onze collega's bij LTO deze mening met ons gaan delen en de agrarische vakbonden gaan steunen in de strijd tegen voedsel als onderdeel van nieuwe vrijhandels- en associatieakkoorden.
Ik acht het niet uitgesloten dat deze aanval van MHP het proces naar verantwoordelijker en meer eigenheims (controleerbaar) vlees, al langer aan de gang in NL, versnelt, en dan, optimist als ik ben, ten goede! Het wordt tijd voor spijkers met koppen! Dat halfslachtige gedoe steeds (barre TV spots enzo)!