De media zijn niet alleen digitaal en mobiel, maar worden ook steeds interactiever. Wie in het nieuws is, moet ook meteen in het openbaar reageren en is bereikbaar voor iedereen.

Talloze cases laten zien dat bedrijven niet goed weten hoe ze moeten omgaan met de snelheid van het nieuws en hun reactie op de feiten.

Anders leren praten
Na wat aarzelen zette recent Appelsientje een campagne stop omdat een glas sinaasappelsap niet hetzelfde bleek als een stuk fruit. Unox haalde de kippenafbeeldingen van de verpakking van zijn ‘kip’ noodles, omdat de noodles vegetarisch zijn. Albert Heijn zorgde voor cabaret door groot en wettelijk toegestaan 'vrije uitloop' te vermelden op een salade met plofkip en 0,4% eigeel van eieren die werden gelegd door kippen die naar buiten mogen. Terwijl de levensmiddelenindustrie aankondigde in gesprek te gaan met de samenleving, legde op Foodlog marketeer Jan Peter van Doorn uit dat de industrie daar nog weinig van begrijpt. Onderwijl groeit het wantrouwen van consumenten in grote bedrijven en organisaties verder door. Als ze nou eens echt anders leerden praten in die interactieve wereld?

Feiten en gevoelens
Dick Veerman beschreef de wereld rondom food en agri eerder in een column als knotsknettergek. We willen glyfosaat verbieden, terwijl onzeker is of en hoe kankerverwekkend dat bestrijdingsmiddel is. Tegelijk maken we ons niet druk over het leven in de stad, dat een wel degelijk bewezen risico op kanker met zich meebrengt. De feiten zijn niet langer nieuws, de gevoelens die ze oproepen lijken bepalend.

'Eerlijke marketing'
Hoe ga je om met die ingewikkelde wereld waarin feit, fictie en gevoelens door elkaar lopen? Veerman vergelijkt de mediawereld met de bacteriën in onze darmen: “De communicatieruimte is enorm uitgebreid door de komst van interactieve media. Er is zoveel plaats voor zoveel stemmen dat de goede bacteriën verdrongen worden door slechte als de goede zich niet of onvoldoende laten zien en horen. Dat zorgt voor een ongezonde darmflora. Daar krijg je diarree van en misschien wel ernstiger kwalen. Wie iets te vertellen heeft dat klopt, moet zich niet verstoppen maar zich heel benaderbaar maken." Zo kan een boeiend gesprek ontstaan tussen ons als consumenten en degenen die dagelijks voor ons eten zorgen. Je zou het eerlijke marketing kunnen noemen.

De cursus start 15 september en bestaat uit 10 middagen. Hier vind je alle informatie over Food Interaction. Inschrijven doe je hier. Voor vragen kun je me mailen op karlijn@foodlog.nl.
Dit artikel afdrukken