De Rotterdamse Markthal is een toeristentrekker van de bovenste plank, maar schiet het doel van een versmarkt voor de Rotterdammers zelf volledig voorbij.
Dat stelt het Collectief Ondernemersbelangen Markthal (COM), dat 45 ondernemers in zijn gelederen telt. Volgens COM dreigt "een uittocht van kooplieden, als het beleid niet rigoureus wordt gewijzigd", zegt woordvoerder Mark Kolster in het AD.
"De versmarkt waarvoor dit gebouw eigenlijk is gebouwd, is volledig mislukt, maar niemand erkent dit probleem. Er zijn veel horecakramen en delicatessenzaken waar geld wordt verdiend aan de toerist. We zijn de best bezochte attractie van Nederland. Maar daarin kunnen de aanbieders van vers zoals groente, fruit, brood, vlees en vis niet ondernemen. Terwijl de gemeente juist voor de Rotterdammers een overdekte versmarkt wilde hebben en daarvoor samen met ontwikkelaar Provast een uitgekiende branchering heeft vastgelegd voor dit gebouw", aldus Kolster.
De ondernemers vragen eigenaar Klépierre om 'drastische maatregelen'. Het belangrijkste bezwaar van de ondernemers is dat de binnenmarkt geen 'verlengstuk van de buitenmarkt' is geworden, zoals wel was beloofd. In de praktijk is de Markthal een horecahal geworden. Rotterdammers doen hun versboodschappen elders. Sinds de opening van de Markthal zijn al diverse ondernemers afgehaakt en wordt er zelfs tot voor de rechter gebakkeleid over de formule.
Dit artikel afdrukken
"De versmarkt waarvoor dit gebouw eigenlijk is gebouwd, is volledig mislukt, maar niemand erkent dit probleem. Er zijn veel horecakramen en delicatessenzaken waar geld wordt verdiend aan de toerist. We zijn de best bezochte attractie van Nederland. Maar daarin kunnen de aanbieders van vers zoals groente, fruit, brood, vlees en vis niet ondernemen. Terwijl de gemeente juist voor de Rotterdammers een overdekte versmarkt wilde hebben en daarvoor samen met ontwikkelaar Provast een uitgekiende branchering heeft vastgelegd voor dit gebouw", aldus Kolster.
De ondernemers vragen eigenaar Klépierre om 'drastische maatregelen'. Het belangrijkste bezwaar van de ondernemers is dat de binnenmarkt geen 'verlengstuk van de buitenmarkt' is geworden, zoals wel was beloofd. In de praktijk is de Markthal een horecahal geworden. Rotterdammers doen hun versboodschappen elders. Sinds de opening van de Markthal zijn al diverse ondernemers afgehaakt en wordt er zelfs tot voor de rechter gebakkeleid over de formule.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Veel te veel van de "gewone" ketens!
Is het erg als een gebouw een andere functie wordt gegeven door het publiek?
Er kan toch ook gewoon een overdekte markt worden gebouwd? Dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Wat was het doel van die markt trouwens?
Alles kan / mag, maar dan zijn (sommigen) van de eerste huurders slecht / verkeerd voorgelicht......
Haha Dick, dit vind ik de meest geniale opmerking sinds maanden op FL.
Bij mij in het veld staan ook wel eens ongewenste 'vingerplanten', je weet wel klandestien door derde geplant.
Maakt het dat dan legitiem om de bestemming van landbouw te wijzigen in farmacie?
Of wat te denken van deze: Ik gebruik roodkleurige infrarood lampen om de biggen te verwarmen en heb in mijn stallen ramen. Voel je hem al aankomen?
Als we met z'n alle afspreken om 100 km/h te gaan rijden en het blijkt dat de meerderheid 120 km/h rijdt zeg jij eigenlijk: dan hadden we maar moeten afspreken dat het 120 was.
Dit lijdt tot wanorde. Nee sterker nog tot anarchie!
Woon hemelsbreed 1100 meter van de Markthal. Horeca 020 sfeertje gericht op toeristen uit binnen- en buitenland. Volgens mij zijn er drie niet-horeca bedrijven die winst maken. Project van snelle vastgoedjongens met nul verstand van voedsel.