De alcoholindustrie doet aan zelfcensuur en zorgt er zelf voor dat promotie voor alcohol zo min mogelijk zichtbaar is voor kinderen. Regels zorgen er bovendien voor dat er alleen reclame mag worden uitgezonden rond programma’s met een voornamelijk volwassen publiek.

Ook rond scholen, speeltuinen en kerken is er zo weinig mogelijk reclame te zien voor alcoholmerken. Toch zien kinderen gemiddeld iets meer dan 3 reclames per dag, voornamelijk via billboards op straat en televisieprogramma’s. Dat blijkt uit onderzoek van de RAND Corporation.

Budweiser en Heineken zijn de merken die het meest aan sluikreclame doen
Sluikreclame
Ook de American Academy of Pediatrics maakt zich zorgen dat kinderen teveel blootgesteld worden aan reclame voor alcohol. Hoewel de Amerikaanse tabaksindustrie al sinds 2000 geen advertentietijd meer mag kopen in tv-programma’s, is dat voor alcoholgebruik nog niet het geval. Door deze sluikreclame zien tieners in één uitzending gemiddeld 2 keer reclame voor een alcoholmerk, met uitschieters naar 13 keer. Budweiser en Heineken zijn de merken die het meest aan sluikreclame doen. Het zien van advertenties kan de kinderen aanzetten tot alcoholgebruik op jonge leeftijd.

Proeven
Niet alleen reclame, maar ook het gedrag van de ouders rondom alcohol kan het alcoholgebruik van het kind beïnvloeden. Uit een Australisch onderzoek blijkt dat veel ouders kinderen van 12/13 jaar al slokjes alcohol laten proeven. Sommige studies suggereren dat dit de kans vergroot dat kinderen op jongere leeftijd gaan drinken.

Anderzijds laten veel van deze ouders hun kind pas proeven als ze denken dat de vrienden van hun kind ook drinken. Door ze thuis af en toe een slok te laten nemen, hopen ze probleemgedrag juist te voorkomen. Ouderlijk toezicht blijkt juist een beschermende factor tegen het ontwikkelen van risicogedrag zegt Monika Wadolowski van de University of New South Wales.

Hoe het echt zit, moet nog blijken.
Dit artikel afdrukken