Coca-Cola beloofde geen reclame te maken voor frisdrank gericht op kinderen onder de twaalf jaar. Aan die belofte houdt houdt de drankenfabrikant zich in de praktijk niet, blijkt uit een rapport van het Center for Science in the Public Interest.
In zijn beleid draagt Coca-Cola uit geen directe reclame te maken gericht op kinderen onder de twaalf jaar en niet voor groepen waarvan minstens 35% bestaat uit kinderen. Uit het rapport blijkt echter dat de marketingpraktijken van de frisdrankfabrikant die regels op allerlei manieren omzeilen.
Coca-Cola adverteert in televisieprogramma's voor het hele gezin, in pretparken en andere gelegenheden waar veel kinderen komen. Het drankenconcern richt zich direct tot kinderen door middel van optochten en online video's en het logo verschijnt dankzij licenties overal, van vrachtauto's, puzzels, Barbies, knuffelbeesten tot kinderkleding. De 'eigen' figuren (de Coke ijsbeer en Santa Claus) verschijnen in advertenties over de hele wereld.
Het rapport, dat wetenschappelijk bewijs aanvoert dat het regelmatig drinken van suikerhoudende frisdranken bijdraagt aan tandbederf, gewichtstoename, obesitas, diabetes en hart-en vaatziekten, ligt mede ten grondslag aan recente wetsvoorstellen die een einde beogen te maken aan de fiscale aftrekbaarheid van reclamekosten voor junkfood.
Dit artikel afdrukken
Coca-Cola adverteert in televisieprogramma's voor het hele gezin, in pretparken en andere gelegenheden waar veel kinderen komen. Het drankenconcern richt zich direct tot kinderen door middel van optochten en online video's en het logo verschijnt dankzij licenties overal, van vrachtauto's, puzzels, Barbies, knuffelbeesten tot kinderkleding. De 'eigen' figuren (de Coke ijsbeer en Santa Claus) verschijnen in advertenties over de hele wereld.
Het rapport, dat wetenschappelijk bewijs aanvoert dat het regelmatig drinken van suikerhoudende frisdranken bijdraagt aan tandbederf, gewichtstoename, obesitas, diabetes en hart-en vaatziekten, ligt mede ten grondslag aan recente wetsvoorstellen die een einde beogen te maken aan de fiscale aftrekbaarheid van reclamekosten voor junkfood.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Philip den Ouden zou jij op het commentaar van Floor #2 willen reageren?
FNLI lid Coca Cola houdt zich niet aan de eigen toezegging geen kinderreclame te maken. In het rapport Spreek Smakelijk geeft de FNLI aan te willen werken aan een betrouwbaarder imago voor de levensmiddelen industrie, onder meer op het gebied van gezondheid. Welaan, werk aan de winkel!
Ja nogal wiedes. Coca Cola's belangrijkste doelgroep zit tussen 6 en 18. 'De whisky voor de jeugd' zoals we vroeger ;-) plachten te zeggen. Daar moet het gebeuren. Dus daar moeten de activiteiten ook op gericht zijn.