In zijn beleid draagt Coca-Cola uit geen directe reclame te maken gericht op kinderen onder de twaalf jaar en niet voor groepen waarvan minstens 35% bestaat uit kinderen. Uit het rapport blijkt echter dat de marketingpraktijken van de frisdrankfabrikant die regels op allerlei manieren omzeilen.

Coca-Cola adverteert in televisieprogramma's voor het hele gezin, in pretparken en andere gelegenheden waar veel kinderen komen. Het drankenconcern richt zich direct tot kinderen door middel van optochten en online video's en het logo verschijnt dankzij licenties overal, van vrachtauto's, puzzels, Barbies, knuffelbeesten tot kinderkleding. De 'eigen' figuren (de Coke ijsbeer en Santa Claus) verschijnen in advertenties over de hele wereld.

Het rapport, dat wetenschappelijk bewijs aanvoert dat het regelmatig drinken van suikerhoudende frisdranken bijdraagt aan tandbederf, gewichtstoename, obesitas, diabetes en hart-en vaatziekten, ligt mede ten grondslag aan recente wetsvoorstellen die een einde beogen te maken aan de fiscale aftrekbaarheid van reclamekosten voor junkfood.
Dit artikel afdrukken