PLUS schrijft: Als meest verantwoorde supermarkt zoekt PLUS continu naar mogelijkheden om klanten te helpen bewustere keuzes te maken. De schapcommunicatie voor frisdranken is daar dan ook een goed voorbeeld van. Deze manier van informeren is tot stand gekomen na zorgvuldige testen en gesprekken met consumenten, ondernemers, leveranciers en stichtingen.
Met behulp van de drie kleuren wordt in een oogopslag duidelijk hoeveel calorieën de frisdranken bevatten. Blauw staat voor 0-10, geel voor 11-67,5 en oranje voor meer dan 67,5 kilocalorieën per glas van 250 milliliter. PLUS kiest voor deze manier van communiceren om klanten nog beter te informeren en op basis daarvan te helpen een bewustere keuze te maken.
De kleurcodes komen meteen goed van pas om PLUS nieuwste eigen frisdrank te positioneren; PLUS Bruisend water, in de varianten komkommer, munt en citroen, bevat nul calorieën en krijgt daarom een blauw label.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
En waarom dan niet kiezen voor een gewoon stoplicht?
Ieder zijn eigen manier; lekker 'duidelijk' voor de consument (maar ja, 'rood geven' is nogal wat).
Politiek, waar blijft u in dezen?
Dus frisdrank zonder calorieën maar met een flinke schep synthetisch zoet en vol met kleur- geur en smaakstoffen is gezond? En een min of meer natuurlijke frisdrank van mineraalwater, vruchtensap en een beetje suiker is ongezond? (niet dat ik het drinken van gesuikerd en verdund vruchtensap promoot!)
''Gezond'' of ''ongezond'' kan nooit worden opgehangen aan 1 ingrediënt of 1 variabele van een complex geheel. Vooral niet als je dat ene voedingsmiddel (of wannabee voedingsmiddel) beschouwd als onderdeel van het totaal van wat er in de maag terecht komt per 24 uur.
Van Plus is het volledig te begrijpen: een goede marketing strategie.
"Blauw, geel en oranje"
Misschien word ik kleurenblind, maar ik zie blauw, een soort oranjegeel, en een waarschuwend poepkleurtje.
Daar hebben de marketingjongens- en meisjes, en de psychologen van de Plus ongetwijfeld goed over nagedacht, hetgeen me uiteraard ook poepnieuwsgierig maakt naar hun kleurmotivatie.
Op zich prijzenswaardig, zo'n stoplichtinitiatief... Maar waarom dan niet gelijk gewoon een normaal, duidelijk stoplicht: groen, echt oranje en rood?
P.S.: Plus heeft ook gepraat met "stichtingen".
Ben natuurlijk razend benieuwd welke dat waren! Voor de draad ermee, Plus!
P.P.S.: Merkwaardig dat Foodlog zelfs een
toch vrij evident voorbeeld van een stoplicht
als "vinken" wenst te karakteriseren.
Waarom geen verkeerslichtsysteem? Omdat rood betekent stoppen. Oftewel, niet kopen. En geen winkel in de wereld gaat klanten adviseren iets niet te kopen.
Dit kleurpalet voelt als een compromis. Mocht natuurlijk naar onderen toe niet té negatief gaan voelen.
Sympathiek initiatief van Plus, maar dit moeten supers niet gaan doen. Ligt te gevoelig allemaal.
Hoeveelheid calorieën en 'gezond' gelijk stellen wordt vaak gedaan. Te simplistisch natuurlijk want gezondheid hangt van veel meer factoren af. Voor dranken is die keuze wel het minst problematisch vind ik, vanwege de ha lage toegevoegde nutritionele waarde en het gebrek aan verzadiging tov de aanwezige calorieën.