René Bink van ZTRDG verkoopt vers online. Hij legt uit waarom je bij hem niet hoeft te twijfelen aan de kwaliteit en juist verser uit bent dan bij je super om de hoek.
Waar koop jij het liefst je verse voedingswaren, zoals meloen, garnalen of brood? Bezoek je de online supermarkt? Of ga je liever naar de winkel waar je zelf kunt ruiken of de meloen rijp genoeg is om te eten?
Consumenten doen dat laatste. Dat blijkt uit de enquête van Nielsen Global Connected Commerce Report van eerder dit jaar. Bijna 70 procent van de deelnemers gaf aan dat ze meloen, sla en sinaasappels het liefst zelf betasten of ruiken. Ook bij vlees, vis of gevogelte willen consumenten graag zelf het beste stuk uitzoeken.
Via internet groenten of vleeswaren bestellen vinden we makkelijk. Maar je kunt je verste waar niet inspecteren en moet dus maar afwachten of de magazijnmedewerker het langst houdbare product in jouw kratje stopt.
Consumenten denken dat ze via internet niet de producten met de langste houdbaarheidsdatum ontvangen. Uit dezelfde Nielsen-enquête blijkt dat maar liefst 64 procent twijfelt over de aankoop van een kort houdbaar product via internet.
Nielsen Global Connected Commerce Report January 2016, Survey Q4 2015
Is die vrees terecht? Goed kijken wat je koopt is in een supermarkt inderdaad geen overbodige luxe. De supermarkt verkoopt nog kort houdbare producten op de laatste en voorlaatste dag van de houdbaarheidsdatum, vaak met korting. Het gevolg: als consument moet je zelf altijd controleren of iets ‘vers’ overkomt.
Niet zo vreemd dat consumenten ook online dat willen doen.
Versgarantie van 1 dag
Consumenten hebben dus grote aarzelingen bij online shoppen als het gaat om verse voedingswaren.
Hoe kijken de supermarkten daar zelf tegenaan? Vinden zij dat de consument mag rekenen op vers? Het is interessant om daarvoor de versgaranties te bestuderen die de supermarkten geven bij aankoop van een online product met beperkte houdbaarheid.
Online supermarkten als Albert Heijn en Jumbo geven voor specifieke producten geen houdbaarheidsgarantie. Alleen in de algemene voorwoorden vond ik wat bepalingen terug. Zo biedt AH Online gemiddeld dezelfde houdbaarheid op versproducten als in de winkels. Als extra spelregel geldt dat vlees en gesneden groenten bij aflevering minimaal twee dagen houdbaar zijn, zo belooft AH Online aan de consument.
Jumbo streeft ernaar de producten uit te leveren ‘met de langst mogelijke houdbaarheidsdatum’. Helaas kunnen ze niet garanderen dat de producten een week houdbaar blijven. Bij Jumbo mag je als consument verwachten dat een pak melk dat online aangeschaft is, minimaal 1 dag houdbaar is. Is het dan raar dat de consument twijfels heeft bij het bestellen van vers online?
Wachttijd
Mijn conclusie: bij veel online supermarkten is het onduidelijk of je wel de meest verse producten geleverd krijgt.
In de praktijk is het in ieder geval onmogelijk om online voor een week vooruit verse producten te kopen. Dat heeft onder meer te maken met de opslag in distributiecentra en de winkels. Zo heeft Albert Hein 850 winkels en 6 distributiecentra, op elke plek liggen kort houdbare producten op voorraad te wachten. Sommige online retailers maken er geen geheim van dat ze consumenten bedienen vanuit de winkelvoorraad. Zo'n lange keten vermindert de houdbaarheid in jouw koelkast.
ZTRDG denkt dat knetterversheid wel degelijk kan, ook online. Wekelijks selecteren we bijzondere en verse producten bij bevlogen boeren, telers, bakkers en slagers door heel Nederland. Voor groenten als tomaat, spruitjes, boerenkool en sla geldt: vandaag geoogst, morgen bezorgd. Dagverse producten liggen bij ons nooit op voorraad want ze worden binnen een etmaal uitgeleverd. Ons inpakcentrum is elke middag leeg.
Om dit mogelijk te maken hebben we korte lijnen met een grote groep telers, boeren en leveranciers. Bakker Piet bakt elke nacht vers brood. ’s Ochtends vroeg komt het uit de oven en nog dezelfde dag wordt het bij je bezorgd.
In het seizoen
We bieden alleen producten aan in het seizoen, dus op het moment dat ze op hun best zijn. In de winter leveren we dus spruitjes, in het voorjaar bieden we radijsjes en rabarber aan. En met asperges en aardbeien wachten we tot mei. Dan zijn ze immers op hun lekkerst.
Zijn de aardbeien nog niet rijp omdat het wekenlang regent? Jammer, dan moeten we nog wachten. We oogsten pas als de vruchten volrijp zijn en dus niet te vroeg. Lichtgroene aardbeien zijn weliswaar langer houdbaar maar ook veel minder lekker.
Kiezen voor verse producten is dus een bewuste keuze. Als het op is, is het op. En als het nog niet rijp is, dan is het er simpelweg niet.
Onze aanpak daagt je uit om te koken met wat er is, maar het smaakt wel een stuk lekkerder. En daar doen we het voor. Want als je het product ontvangt, is het op zijn best. Online voedingswaren kopen betekent dan wel degelijk: knettervers. En dat betekent een stuk verser dan je gewend was bij je super om de hoek.
René Bink is oprichter van het online marktplein van ZTRDG. Daar is wekelijks een selectie te vinden van bijzondere en knetterverse producten die komen van bevlogen boeren, telers, bakkers en slagers door heel Nederland. Vandaag geplukt of geproduceerd, morgen bezorgd, belooft ZTRDG.
Dit artikel afdrukken
Consumenten doen dat laatste. Dat blijkt uit de enquête van Nielsen Global Connected Commerce Report van eerder dit jaar. Bijna 70 procent van de deelnemers gaf aan dat ze meloen, sla en sinaasappels het liefst zelf betasten of ruiken. Ook bij vlees, vis of gevogelte willen consumenten graag zelf het beste stuk uitzoeken.
Via internet groenten of vleeswaren bestellen vinden we makkelijk. Maar je kunt je verste waar niet inspecteren en moet dus maar afwachten of de magazijnmedewerker het langst houdbare product in jouw kratje stopt.
Consumenten denken dat ze via internet niet de producten met de langste houdbaarheidsdatum ontvangen. Uit dezelfde Nielsen-enquête blijkt dat maar liefst 64 procent twijfelt over de aankoop van een kort houdbaar product via internet.
Nielsen Global Connected Commerce Report January 2016, Survey Q4 2015
Is die vrees terecht? Goed kijken wat je koopt is in een supermarkt inderdaad geen overbodige luxe. De supermarkt verkoopt nog kort houdbare producten op de laatste en voorlaatste dag van de houdbaarheidsdatum, vaak met korting. Het gevolg: als consument moet je zelf altijd controleren of iets ‘vers’ overkomt.
Niet zo vreemd dat consumenten ook online dat willen doen.
Versgarantie van 1 dag
Consumenten hebben dus grote aarzelingen bij online shoppen als het gaat om verse voedingswaren.
Hoe kijken de supermarkten daar zelf tegenaan? Vinden zij dat de consument mag rekenen op vers? Het is interessant om daarvoor de versgaranties te bestuderen die de supermarkten geven bij aankoop van een online product met beperkte houdbaarheid.
Online supermarkten als Albert Heijn en Jumbo geven voor specifieke producten geen houdbaarheidsgarantie. Alleen in de algemene voorwoorden vond ik wat bepalingen terug. Zo biedt AH Online gemiddeld dezelfde houdbaarheid op versproducten als in de winkels. Als extra spelregel geldt dat vlees en gesneden groenten bij aflevering minimaal twee dagen houdbaar zijn, zo belooft AH Online aan de consument.
Jumbo streeft ernaar de producten uit te leveren ‘met de langst mogelijke houdbaarheidsdatum’. Helaas kunnen ze niet garanderen dat de producten een week houdbaar blijven. Bij Jumbo mag je als consument verwachten dat een pak melk dat online aangeschaft is, minimaal 1 dag houdbaar is. Is het dan raar dat de consument twijfels heeft bij het bestellen van vers online?
Wachttijd
Mijn conclusie: bij veel online supermarkten is het onduidelijk of je wel de meest verse producten geleverd krijgt.
In de praktijk is het in ieder geval onmogelijk om online voor een week vooruit verse producten te kopen. Dat heeft onder meer te maken met de opslag in distributiecentra en de winkels. Zo heeft Albert Hein 850 winkels en 6 distributiecentra, op elke plek liggen kort houdbare producten op voorraad te wachten. Sommige online retailers maken er geen geheim van dat ze consumenten bedienen vanuit de winkelvoorraad. Zo'n lange keten vermindert de houdbaarheid in jouw koelkast.
ZTRDG denkt dat knetterversheid wel degelijk kan, ook online. Wekelijks selecteren we bijzondere en verse producten bij bevlogen boeren, telers, bakkers en slagers door heel Nederland. Voor groenten als tomaat, spruitjes, boerenkool en sla geldt: vandaag geoogst, morgen bezorgd. Dagverse producten liggen bij ons nooit op voorraad want ze worden binnen een etmaal uitgeleverd. Ons inpakcentrum is elke middag leeg.
Om dit mogelijk te maken hebben we korte lijnen met een grote groep telers, boeren en leveranciers. Bakker Piet bakt elke nacht vers brood. ’s Ochtends vroeg komt het uit de oven en nog dezelfde dag wordt het bij je bezorgd.
In het seizoen
We bieden alleen producten aan in het seizoen, dus op het moment dat ze op hun best zijn. In de winter leveren we dus spruitjes, in het voorjaar bieden we radijsjes en rabarber aan. En met asperges en aardbeien wachten we tot mei. Dan zijn ze immers op hun lekkerst.
Zijn de aardbeien nog niet rijp omdat het wekenlang regent? Jammer, dan moeten we nog wachten. We oogsten pas als de vruchten volrijp zijn en dus niet te vroeg. Lichtgroene aardbeien zijn weliswaar langer houdbaar maar ook veel minder lekker.
Kiezen voor verse producten is dus een bewuste keuze. Als het op is, is het op. En als het nog niet rijp is, dan is het er simpelweg niet.
Onze aanpak daagt je uit om te koken met wat er is, maar het smaakt wel een stuk lekkerder. En daar doen we het voor. Want als je het product ontvangt, is het op zijn best. Online voedingswaren kopen betekent dan wel degelijk: knettervers. En dat betekent een stuk verser dan je gewend was bij je super om de hoek.
René Bink is oprichter van het online marktplein van ZTRDG. Daar is wekelijks een selectie te vinden van bijzondere en knetterverse producten die komen van bevlogen boeren, telers, bakkers en slagers door heel Nederland. Vandaag geplukt of geproduceerd, morgen bezorgd, belooft ZTRDG.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik vind het wel lastig om het onderscheid te zien tussen echte artikelen en reclame op Foodlog. Is het een idee om net als in de gedrukte krant de advertenties op een apart plekje te zetten?
Voor reclame wordt betaald, Henric. Hier legt de initiatiefnemer van een nieuwe versketen zelf uit hoe zijn model werkt.
Gemiste kans Dick. En dat bedoel ik serieus. Ik denk dat heel veel bedrijven dik willen betalen om hier de kans te krijgen hoe hun model werkt, en vooral waarom het beter is dan de rest. Mijn #1 had misschien een licht cynische ondertoon, maar dat was omdat ik dit soort artikelen echt nog niet eerder op Foodlog heb gezien. Ik zou het prima vinden als dat zou veranderen, als daardoor Foodlog nog beter wordt want meer middelen ter beschikking krijgt.
Ook nog een inhoudelijke reactie. Ik heb een tijdje groenten en fruit laten bezorgen, bij een inmiddels ter ziele gegaan bedrijf. De versheid was niet het probleem. Waar ik tegenaan liep was appels met een plekje, de gescheurde tomaat, komkommer met een punt. Oftewel bij AH zoek ik altijd juist zelf de groente uit. Dat kan niet als ze worden bezorgd. En natuurlijk gaat dat bij ZTRDG anders, maar de praktijk is weerbarstig.
Kan men in het vervolg bij betaalde reclame dit duidelijk vermelden. Leken denken echt dat de uitleg 100% accuraat en wetenschappelijk is...