Dat valt te concluderen uit de jongste Behind the Brands score van Oxfam. Volgens de NGO is Unilever ook dit jaar het meest volhoudbare grote levensmiddelenbedrijf. Bijna alle voedingsconcerns verbeterden hun beleid, maar moeten dit nu in praktijk gaan brengen.
Sinds 2013 beoordeelt Oxfam de grootste 10 levensmiddelenproducenten ter wereld in Behind the Brands. Negen van de 10 concerns verbeterden hun scores sinds de lancering van de Behind the Brands-ranglijst met ten minste 10%. Kellogg's (+30%) en Unilever (+26%) boekten de meeste vooruitgang op alle thema's. Het Franse Danone en het Britse ABF zijn de hekkensluiters van de 'Big 10' ranglijst.
Leefbaar inkomen voor kleinschalige leveranciers
De afgelopen jaren zorgden meer dan 700.000 steunbetuigingen voor de campagne ervoor dat de 'Big 10' hun beleid veranderden. Vooral op punten waarop ontwikkelingsorganisatie Oxfam specifiek actie voerde, zoals gelijkheid voor vrouwen, het beschermen van landrechten en het aanpakken van broeikasgassen in landbouwketens. "Deze voedselgiganten laten allemaal zien dat ze naar consumenten willen luisteren door het maken van beter beleid. We hopen dat nu ook de rest van de voedselsector volgt", zegt Tom van der Lee, directeur campagnes van Oxfam Novib. "Het is nu cruciaal voor de 'Big 10' om hun bedrijfsmodel te verduurzamen en hun beleid in praktijk handen en voeten te geven. Ook moeten ze hun leveranciers oproepen om kleinschalige producenten in staat te stellen om een leefbaar inkomen te verdienen".
Zeven aspecten
De ‘Behind the Brands’-campagne van Oxfam drukt de (sociale) volhoudbaarheid van levensmiddelenfabrikanten uit in een ranglijst. De doelen en prestaties van de bedrijven worden op zeven aspecten geanalyseerd en vergeleken: land, vrouwen, boeren, arbeiders, klimaat, water en transparantie in de bedrijfsvoering. De score wordt uitgedrukt in procenten van het totaal te behalen aantal punten (70). Unilever scoort met 74% het hoogst, gevolgd door Nestlé met 69% en Coca-Cola met 57%, meldt Distrifood. De categorie waar de bedrijven het best op scoren is 'klimaat'; 'vrouwen' komt er over de hele linie het meest bekaaid vanaf.
Fotocredits: 'The journey to sustainable food', Oxfam Novib
Dit artikel afdrukken
Leefbaar inkomen voor kleinschalige leveranciers
De afgelopen jaren zorgden meer dan 700.000 steunbetuigingen voor de campagne ervoor dat de 'Big 10' hun beleid veranderden. Vooral op punten waarop ontwikkelingsorganisatie Oxfam specifiek actie voerde, zoals gelijkheid voor vrouwen, het beschermen van landrechten en het aanpakken van broeikasgassen in landbouwketens. "Deze voedselgiganten laten allemaal zien dat ze naar consumenten willen luisteren door het maken van beter beleid. We hopen dat nu ook de rest van de voedselsector volgt", zegt Tom van der Lee, directeur campagnes van Oxfam Novib. "Het is nu cruciaal voor de 'Big 10' om hun bedrijfsmodel te verduurzamen en hun beleid in praktijk handen en voeten te geven. Ook moeten ze hun leveranciers oproepen om kleinschalige producenten in staat te stellen om een leefbaar inkomen te verdienen".
Zeven aspecten
De ‘Behind the Brands’-campagne van Oxfam drukt de (sociale) volhoudbaarheid van levensmiddelenfabrikanten uit in een ranglijst. De doelen en prestaties van de bedrijven worden op zeven aspecten geanalyseerd en vergeleken: land, vrouwen, boeren, arbeiders, klimaat, water en transparantie in de bedrijfsvoering. De score wordt uitgedrukt in procenten van het totaal te behalen aantal punten (70). Unilever scoort met 74% het hoogst, gevolgd door Nestlé met 69% en Coca-Cola met 57%, meldt Distrifood. De categorie waar de bedrijven het best op scoren is 'klimaat'; 'vrouwen' komt er over de hele linie het meest bekaaid vanaf.
Fotocredits: 'The journey to sustainable food', Oxfam Novib
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Volhoudbaar. Redactie vertaalde u het begrip sustainable?
Een wonderlijk lijstje waarmee je punten scoren kan op 'volhoudbaarheid'.
En de wereldwijde achterstelling, nog altijd, van vrouwen krijgt in dit bericht het laatste halve zinnetje.
De kop had beter geweest: Unilever knokt voor klimaat maar laat vrouwen barsten.
Tja als ik nu even bekijk hoe het werkt dan zie ik dat er een top 10 wordt samengesteld vanuit altijd dezelfde 10 bedrijven en deze top 10 is gebaseerd op de info die deze bedrijven zelf publiek maken. Niet echt een staaltje hoogdravende onderzoeksjournalistiek; wel eenvoudig gesubsidieerd te krijgen denk ik.
Wouter #1, dat klopt. Dat komt door de invloed van de hoofdredacteur de een hekel heeft aan het woord duurzaam. Sustainable is beter, vol kunnen houden is iets anders dan de herschepping paradijs dat gesuggereerd wordt door het woord duurzaam.
Mooie kop! En waarom ook niet.
Dat vind ik ook Tedje. Zou het te maken hebben met het feit dat zowel Unilever als Nestle wel redelijk actief zijn in het publieke debat over duurzaamheid? Wat natuurlijk nog niks zegt over de daden. Moet nu even oppassen, anders wordt de heer Polman weer boos :-)
Kans voor Procter & Gamble voor wie 'vrouwen' (of 'moeders' eigenlijk) juist speerpunt is.