De Britse ontwerper Hayden Peek ontwierp een stoplichtcode op de kassabon om te helpen de obesitasepidemie in te dammen. Een rijtje van 5 stoplichtvakjes onderaan de kassabon geeft weer hoe gezond de inhoud van het winkelwagentje werkelijk is. "We moeten bewustzijn ten aanzien van onze gezondheid of voeding integreren in het dagelijks leven", zegt Peek. "Dus richt ik me op een alledaags voorwerp om mensen te helpen inzicht te krijgen in hun voedingspatroon - de kassabon."
Vijf vakjes onderaan de kassabon geven informatie over het totaal aan calorieën, suiker, vet, verzadigd vet en zout in de zojuist afgerekende boodschappen, in een eenvoudig te begrijpen stoplichtkleur. "Met deze informatie halen we alle complexiteit weg en zie je in één oogopslag hoe gezond je voedingspatroon is." De innovatie van Peek: hij kijkt niet meer op productniveau naar wat we eten, maar laat de consument kijken naar wat hij in zijn boodschappenkar gooit. Teveel rood duidt op een verkeerd voedingspatroon. Genoeg groen en wat rood is helemaal geen probleem.
Peek hoopt dat de grote Britse supermarktketens zijn voorstel overnemen. Zijn ontwerp zou gekoppeld kunnen worden aan apps waarmee klanten kunnen leren hun eetgewoonten te verbeteren. "De supermarkten kunnen deze veranderingen ondersteunen met digitale hulpmiddelen die de klant helpen gezondere producten te kiezen", besluit Peek.
Dezeen - Hayden Peek tackles obesity with supermarket receipt graphics
Vijf vakjes onderaan de kassabon geven informatie over het totaal aan calorieën, suiker, vet, verzadigd vet en zout in de zojuist afgerekende boodschappen, in een eenvoudig te begrijpen stoplichtkleur. "Met deze informatie halen we alle complexiteit weg en zie je in één oogopslag hoe gezond je voedingspatroon is." De innovatie van Peek: hij kijkt niet meer op productniveau naar wat we eten, maar laat de consument kijken naar wat hij in zijn boodschappenkar gooit. Teveel rood duidt op een verkeerd voedingspatroon. Genoeg groen en wat rood is helemaal geen probleem.
Peek hoopt dat de grote Britse supermarktketens zijn voorstel overnemen. Zijn ontwerp zou gekoppeld kunnen worden aan apps waarmee klanten kunnen leren hun eetgewoonten te verbeteren. "De supermarkten kunnen deze veranderingen ondersteunen met digitale hulpmiddelen die de klant helpen gezondere producten te kiezen", besluit Peek.
Kriegelig? Ik denk aan wat de realiteit is. Hoeveel mensen denk je zullen ernaar kijken en ook vinden dat ze er wat aan hebben? Zal het ook werkelijk de juiste lichtjes zijn die erop staan?
Wij die weten wat goed voor ons is lachen om de 'foute' ofwel rode lichtjes, anderen die denken dat ze fout bezig zijn door die lichtjes zullen echt ongezondere producten gaan kopen zoals light troep die boordevol suikers zitten. Diek rijgen dan vast allemaal groenel ichtjes en ondertussen worden ze alleen maar dikker, zieker en weet ik veel wat. We voorspellen hier al dat voor de juist gezonde producten rode lichtjes gaan komen, want veel vet in roomboter en 48+ kaas enz.
Ik zit er iig niet op te wachten, ik wil alleen maar weten of de korting van AH eraf gehaald is en zorgen dat ik de bon bij me heb mocht ik in een andere winkel gevraagd worden of er in mijn kar gekeken mag worden, alle extra inkt is onnodig, bovendien slecht voor het milieu.
Nou, niet zo kriegelig Astrid (#05.4). Het is gewoon een leuk idee om te proberen voedsel en voedingspatroon informatie meer begrijpelijk en op maat gemaakt te krijgen. Daar heeft Foodlog nou net de laatste weken bol van gestaan. Het is nog niet volmaakt uiteraard, maar het zou op een bepaald niveau best kunnen werken.
Handig, vooral als de meeste mensen die bon niet eens nemen..........en waar bemoeien ze zich weer mee? Als ik volvette 48+ jonge kaas en lekkere roomboter wil kopen is dat mijn zaak, niet die van de bemoeials die denken goed te doen.
#05.2 Dan vraag ik me weer af, waarom kom je überhaupt nog in een supermarkt?
Ik kan me niet voorstellen dat je alleen maar een rood stoplicht krijgt voor aankoop van waspoeder en scheerschuim.
Dat worden bij mij allemaal rode stoplichten aangezien ik groenten, fruit en kaas op de markt koop. ;)