Het Wereldnatuurfonds heeft het platform Markets Institute opgezet om duurzaamheid te bevorderen door marktgebaseerde technieken toe te passen. In het platform nemen zowel grote bedrijven als kleine spelers deel. Ook zijn financiële instituten en overheden uitgenodigd.

Het platform gaat zich over 4 issues buigen:
1. het $200 miljard grote tekort overbruggen. Bedrijven hebben zich vastgelegd in 2020 voor $450 miljard duurzaam geproduceerde grondstoffen in te kopen - maar producenten kunnen niet meer dan $200 miljard leveren
2. een einde maken aan illegaliteit. Illegale praktijken in de productie van voedsel concentreren zich op 5 gebieden: toegang tot bronnen, werknemersrechten, fraude, corruptie en issues zoals ontbossing
3. een oplossing vinden voor voedselverspilling. Werken aan een op wetenschappelijke basis gefundeerde consensus om voedselverspilling in de hele keten terug te dringen
4. stimuleren van 'precompetitive collaboration'. Bedrijven bij elkaar brengen en samen laten werken aan problemen die zo groot zijn dat individuele bedrijven te klein zijn om ze aan te pakken.

Markets Institute analyseert publieke informatie van meer dan 1.000 bedrijven en kwalitatieve research over de issues waar de voedingssector nu en in de toekomst mee te maken heeft. "We zullen de data door verschillende filters halen om vast te stellen hoe bepaalde issues zich internationaal ontwikkelen, niet alleen voor de VS of de EU. Wij streven er naar India met China te vergelijken en Indonesië met Brazilië. We zijn dus eerder een denktank dan een typische NGO", aldus Jason Clay, senior vice president van het WWF en executive director van Markets Institute. "Denk aan issues als illegaliteit en het gebrek aan transparantie in supply chains, de impact van veranderlijk weer op supply chain management, de rol van lange-termijncontracten bij het bouwen van partnerships in de waardeketen en het belang van open source databases en precompetitieve aanpakken om problemen aan te pakken."

Het WWF werkt op dit moment al samen met meer dan 70 van de grootste voedingsbedrijfen, waaronder Mars en Unilever. "We streven er naar de acties van anderen te beïnvloeden en niet zelf dingen te doen. NGO's kopen of verkopen niets en maken ook geen wetten of regelgeving. Wij moeten degenen die dat wel doen, beïnvloeden", besluit Clay.
FoodNavigator - WWF to partner with food firms in sustainability think tank
Reageer
  • Deel
Druk af