In België begint vandaag de 'bewustwordingscampagne' 40 Dagen Zonder Vlees. De vijfde editie overtreft alle voorgaande in aantallen deelnemers. Al bijna 80.000 mensen hebben zich aangemeld om door 40 dagen lang minder vis en vlees te eten de ecologische voetafdruk van België aanzienlijk te verminderen. De Belgische media besteden volop aandacht aan de campagne met tips, recepten of achtergronden.

Vorig jaar stonden bij de campagne een groot aantal BV's (Bekende Vlamingen) centraal, dit jaar doen 20 politici voor het oog van de natie mee. Zij - en alle andere deelnemers - krijgen de komende 40 dagen alle hulp van de supermarkten. Die brengen hun assortiment plantaardige alternatieven extra onder de aandacht.

Zo verwacht Delhaize de komende dagen een stijging van 30% in de verkoop van vegetarische producten. Ook de rest van het jaar neemt de verkoop van vegetarische producten geleidelijk aan toe, als gevolg van het feit dat steeds meer Belgen 'flexitariër' worden en één of meer keren per week het vlees laten staan. Nieuwe producten helpen daarbij een handje.
Carrefour België introduceert deze week een nieuw, 100% vegetarisch assortiment onder de naam Carrefour Veggie. In eerste instantie gaat het om 5 diepvriesproducten, later komen er ook producten op de slagerijafdeling te liggen. De Veggie-lijn werd eerder al in Frankrijk gelanceerd.
Colruyt vestigt deze week de aandacht op het vegetarische assortiment in de folder. Daarmee wil de super vooral inspiratie bieden. Colruyt-dochter Bio-Planet is partner van de campagne.
RetailDetail - Supermarkten zijn klaar voor Dagen Zonder Vlees
Reageer
  • Deel
Druk af