Voedselfabrikant Mars heeft beloofd de komende 5 jaar alle kunstmatige kleurstoffen uit te faseren. Het gaat om alle levensmiddelen (zoals chocola, snoep, kauwgum) en dranken die het concern wereldwijd maakt, onder meer dan 50 merknamen.

Mars noemt de operatie een 'complexe uitdaging' en gaat met zijn toeleveranciers samenwerken om passende ingrediënten te vinden die dezelfde felle kleurtjes kunnen opleveren. Tijdens het proces zullen klanten feedback kunnen geven.

"Het zal een zwaar proces worden om voor alle nieuwe ingrediënten in ontwikkeling goedkeuring van de autoriteiten te verkrijgen", zegt Hedi Hichri, directeur Corporate Affairs van Mars Frankrijk. "We moeten winnende formules vinden die voldoen aan onze strenge veiligheids- en kwaliteitseisen, aan alle juridische en toezichtsvereisten en aan alle geldende wetten en voorschriften."
Hoewel Mars altijd gezegd heeft dat alle gebruikte ingrediënten veilig zijn, geeft het concern nu toch toe aan de steeds luidere roep om 'natuurlijke ingrediënten' van consumenten. "Onze klanten zijn koning en we luisteren naar ze", zegt CEO Grant F. Reid. "Als het voor hen goed is om dit te doen, is het goed voor Mars."

Een groot aantal levensmiddelenfabrikanten heeft de afgelopen jaren al maatregelen genomen om in Europa kunstmatige kleurstoffen uit hun producten te halen. In de VS is het gebruik van deze stoffen nog wijd verbreid. Zo bevatten M&M's in de VS nog 3 van de 'Southampton Six', die in Europa al zo goed als uitgebannen zijn.
FoodNavigator - Mars to ditch all artificial colours from its entire global food portfolio
Reageer
  • Deel
Druk af