Doen we onze boodschappen straks nog in de winkel, of via internet, apps en 'connected' koelkasten? The Internet of Things neemt steeds concretere vormen aan.
Amazon was een van de eersten die er mee kwam. De Amazon Dash knop, een fysieke knop die je in de keuken of voorraadkast kunt aanbrengen. Met letterlijk 1 druk op de knop bestel je online waspoeder, WC-papier of koffie als ze op dreigen te raken. Je hebt er geen omkijken naar en de bestelling arriveert binnen no-time bij je voor de deur. Bij de aankondiging van Amazon Dash dachten de media nog dat er sprake was van een 1-aprilgrap. Maar inmiddels raakt de integratie van internet in het dagelijks leven, 'the internet of things', steeds meer ingeburgerd.
Focus op klanten, winkels en service...
Eerder deze week vertelde Jef Colruyt, CEO van de Belgische supermarktketen Colruyt, dat hij niet gelooft in bestellen via internet en vervolgens de spullen (gratis) thuis afgeleverd krijgen. "Wij moeten ons in de eerste plaats bezighouden met onze klanten en hun een uitstekende kwaliteit en service bieden, zodat ze tevreden naar huis gaan en met plezier terugkomen", zei hij.
... of juist op gemak, apps en internet
De grote Franse supers hebben daar andere ideeën over. Zij zetten in op manieren om het hun klanten steeds gemakkelijker te maken hun dagelijkse boodschappen te doen zonder daarvoor de deur uit te moeten. Zo blijken 3 supermarktketens, onafhankelijk van elkaar, te experimenteren met thuisscanners en apps, à la Dash.
Zo kunnen klanten van Auchan gebruik maken van de gadget-achtige Izy. Dat is een scanner waarmee je eenvoudig verpakkingen die leeg of bijna leeg zijn scant. Via de gekoppelde smartphone-app komen de producten meteen in je winkelmandje. Bij gebrek aan een barcode kun je je product ook inspreken.
Intermarché is aan het experimenteren met API, een thuisscanner die volgens hetzelfde principe werkt. Even scannen (of inspreken), linken aan de mobiele app van Intermarché en de boodschappen zitten in je mandje. De pilotresultaten worden half maart verwacht.
Carrefour is juist begonnen met het testen van Pikit, een scanner die gekoppeld is aan de mobiele app en het account van de klant op carrefourdrive.nl.
Wat de supers er mee winnen is duidelijk: Big Data over hun klanten en hun gedrag en grotere klantenbinding. Voor consumenten is het nog de vraag. Weegt het gemak van altijd 'connected' zijn op tegen het genot van lekker rondstruinen door een winkel?
Wat geeft voor jou de doorslag?
Fotocredits: ‘Pikit, une douchette connectée qui peut donner des idées’, lesnumeriques
Dit artikel afdrukken
Focus op klanten, winkels en service...
Eerder deze week vertelde Jef Colruyt, CEO van de Belgische supermarktketen Colruyt, dat hij niet gelooft in bestellen via internet en vervolgens de spullen (gratis) thuis afgeleverd krijgen. "Wij moeten ons in de eerste plaats bezighouden met onze klanten en hun een uitstekende kwaliteit en service bieden, zodat ze tevreden naar huis gaan en met plezier terugkomen", zei hij.
... of juist op gemak, apps en internet
De grote Franse supers hebben daar andere ideeën over. Zij zetten in op manieren om het hun klanten steeds gemakkelijker te maken hun dagelijkse boodschappen te doen zonder daarvoor de deur uit te moeten. Zo blijken 3 supermarktketens, onafhankelijk van elkaar, te experimenteren met thuisscanners en apps, à la Dash.
Weegt het gemak van altijd 'connected' zijn op tegen het genot van lekker rondstruinen door een winkel?Izy, API, Pikit
Zo kunnen klanten van Auchan gebruik maken van de gadget-achtige Izy. Dat is een scanner waarmee je eenvoudig verpakkingen die leeg of bijna leeg zijn scant. Via de gekoppelde smartphone-app komen de producten meteen in je winkelmandje. Bij gebrek aan een barcode kun je je product ook inspreken.
Intermarché is aan het experimenteren met API, een thuisscanner die volgens hetzelfde principe werkt. Even scannen (of inspreken), linken aan de mobiele app van Intermarché en de boodschappen zitten in je mandje. De pilotresultaten worden half maart verwacht.
Carrefour is juist begonnen met het testen van Pikit, een scanner die gekoppeld is aan de mobiele app en het account van de klant op carrefourdrive.nl.
Wat de supers er mee winnen is duidelijk: Big Data over hun klanten en hun gedrag en grotere klantenbinding. Voor consumenten is het nog de vraag. Weegt het gemak van altijd 'connected' zijn op tegen het genot van lekker rondstruinen door een winkel?
Wat geeft voor jou de doorslag?
Fotocredits: ‘Pikit, une douchette connectée qui peut donner des idées’, lesnumeriques
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik geloof dat er best ook voordelen zijn aan het fysiek bezoeken van een supermarkt voor bepaalde produkten, maar het ene sluit het andere niet uit. Je bulk zijnde blikgoed, kattengrit, hondevoer, toiletpapier, frisdranken, pakken melk, koffie, meel zout suiker, olie, bier enz enz bestel je en laat je lekker leveren. Als je dan naar de supermarkt gaat is het meer een uitstapje, inderdaad, eens hier in knijpen, eens daar voelen (neen, niet de kassa juffrouw helaas). Dus meer recreatief winkelen. Als de supermarkt daar dan wat meer op inspeelt met bv thema weken (bv indisch, oosters of indiaas of Italiaans, Frans) met oa standjes waar je spullen proeven kunt, of demonstratie (en verkoop) van speciale apparatuur die bij dat thema hoort of bereidingswijzen.
Gewoon gezellig, beetje yuppenachtig, mag ook wat duurder zijn want het hangt al bijna tegen hobby aan. Kan ook thema week biologisch eten, of vegaan, of gezond eten (combinatie van dit alles). Of streekgerechten week (Limburgse specialiteiten met recepten(boekje). Of speciale bierenweek, uiteraard met alles wat er lekker is bij zo een speciaal biertje, glazen. Een huisdierenweek (pets) met informatie en verkoop (neen, geen dieren verkoop)
Is Nederland dan zo moe, of zo suf, om die mogelijkheden tot extra omzet maar ook klantenbinding te zien. Thai eten week? Koppel er de verkoop van een aanbieding voor een Thailand vakantie aan vast. Is toch allemaal niet zo moeilijk, denk ik tenminste.
Speel in op de jaargetijden; de winterkost week, aspergetijd. Waar je dan ook aspergekokers en aspergeschillers enz in de aanbieding hebt.
En natuurlijk ... een carnavalsweek (ook in Maastricht, maar niet alleen in Maastricht). Personeel verkleed als dansmarietje (ook de mannelijke collega´s. Krijg je veel gay klanten hehehe! Maakt niks uit, zijn vaak heel gezellig!).
Kortom, maak van de supermarkt naast de gewone services en de (straks?) digitale bestel en leverservice ook een onderdeel van het recreatieve( familie) leven. Klantenbinding!
Zet in de (lagere) school vakantie periodes een hupburcht, springkussen op de parkeerplaats en zet er 2-3 personeelsleden bij. Met wat bekertjes en mineraalwater van het (huis) merk dat binnen ook verkocht wordt. Een zuivelweek. Kaasweek, Strandweek. Bedenk het maar.
En carnaval in Mestreeg? Neuh, dat doen we tegenwoordig digitaal. Alle neefjes en nichtjes hebben de opdracht veel foto´s en filmpjes te maken en te whatsappen, te tinderen en te smoelenboeken.
De carnavalsvierders .... alaaf. Nog effe volhouden, nog 29 uurtjes en het mooswief wordt gehesen in Maastricht en het masker begraven in Sittard. Woensdag de vishandel steunen bij het haringhappen, dan hebben we donderdag kasteleinsbal en gelukkig is het vrijdag alweer weekend!
Jef Colruyt snapt het niet.
Overigens een heel goede super met grandioze wijnen doorheen het hele jaar. Zelfs in januari..
De thuisscanner biedt heel veel faciliteiten.
Zo kun je op afstand digitaal de hardheid van de peren controleren, vruchten omdraaien, de kleur checken van beleg dat er wat minder fris uit ziet, de grootte van de mosselen kritisch bekijken en eens in de franse kaas digitaal nijpen of de camembert lekker smeuïg is, of kartondroog..
Ja, dat kan allemaal…!
En de internetsuper rijdt juichend wel drie keer op en neer tot je tevreden bent en geen plekje meer op de paprika’s ziet….
Of zou Jef het juist goed snappen ?
ps. Sjeufke.. Volgens mij ben je in Mestreeg aan het carnavallen..
Als ik via internet kan bestellen en thuis afgeleverd krijg tegen goede prijzen zul je me vermoedelijk nooit meer in een supermarkt zien.
"Rondstruinen" kan ik ook pima thuis via het internet. Met een koffie erbij, even naar het toilet, de auto laten staan, nog even in de kast kijken of ik van dat ene produkt nou wel of niet nog een van in voorraad heb.
Als het zo ver komt: zet svp op het internet de houdsbaarheidsdatum erbij.
En dan: plaatselijke supermarkten met magazijnen en electrische auto´s. om bestellingen rond te brengen. Lijkt me heerlijk !! Hoeft niet iedere dag te zijn, 2-3 x in de week is al voldoende.
Vroeger kwam kruidenier de Gruijter de bestelling (die je eerst door gaf aan een soort vertegenwoordiger die langs de deur kwam de bestelling opnemen) 1 x per week aan huis brengen.
De boer kwam met aardappels groente fruit eieren op vaste dagen bij je in de straat. De melkboer met paard en kar bracht melk, yoghurt, vla, boter enz. ook op vaste dagen. De bakker idem dito met brood vlaaien gebak wafels. De drankenhandel met bier en frisdranken .....
Zo nieuw is het allemaal niet, het enige is dat men nu per internet dag en nacht kan bestellen, dus kostenvriendelijk, men combinaties kan maken (supermarkt levert alles voorheen aparte bakker, melkboer etc.) en het kan milieu vriendelijker met electrische oid auto´s en gecombineerde ritten.
Combineer de goede dingen uit de systemen van vroeger en nu !!!