Toeval? Dit weekend verscheen het rapport van Milieu Centraal waarin staat dat we de vleesconsumptie moeten minderen ten gunste van groenten en fruit. Gisteren werd duidelijk met welke boodschap het Voedingscentrum er aan mee gaat doen. Minister Verburg zet er bovendien haar schouders onder.
Het Agrarisch Dagblad waarschuwde de vleessector gisteravond alvast op voorzichtige toon: het is een signaal.
Geen gek signaal natuurlijk: minder maar beter vlees is een verstandige boodschap. Werkelijk dierenwelzijn kost niet een paar centen per kilo meer, maar vele euro's. De vleessector hoeft niet te lijden, wel de schaal waarop die produceert.
Ik ben benieuwd wat de retailers en het CBL hier werkelijk aan gaan bijdragen. Zoals Wouter van der Land (reactie 26) hier zondag aangaf, liggen bij Albert Heijn immers sinds kort weer vleesverpakkingen met als blijde boodschap 'blijvend in prijs verlaagd'.
Toch bijzonder: Wakker Dier en het Voedingscentrum zij aan zij tegen de Nederlandse retail ;-)
Ik hoop maar dat er een fatsoenlijk economisch model uitkomt, maar blijf de scepticus uit het interview van hierbeneden.
Het interesseert de supermarkten geen fluit. Als niemand iets direct voor hem doet, loopt de boer het levensgrote risico straks met de gebakken peren te zitten. Vervolgens zijn de dieren het kind van de rekening.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Als we minder vlees eten is dat goed voor de dieren? Als we minder vlees eten, wordt volgens de simpelste wet ter wereld het aanbod groter dan de vraag, dus de prijs daalt. Om dan toch met die lagere prijs mee te kunnen zal de vleesproducent dus moeten besparen op zijn kostprijs, dus: nog intensiever, nog minder 'persoonlijke begeleiding' per dier, nog goedkoper voer d'r in.
En de retailers, die vinden het prachtig. Nog weer meer "blijvend in prijs verlaagd.."
@Jos: het gaat denk ik over minder, maar beter vlees. Het idee is om minder te eten, maar wel van betere kwaliteit, en dus uiteindelijk hetzelfde te blijven uitgeven. Dit lijkt mij eerlijk gezegd wel degelijk een goed idee, ik doe het in ieder geval al jaren. Wat bij mij ook goed werkt, is incourante delen van goed opgevoede dieren te eten (poten, varkensschenkel, sommige soorten orgaanvlees, kop etc.). Als je er wat energie en kennis insteekt, eet je memorabel en met oog voor dierenwelzijn.
@Casper: ja natuurlijk is dat een goed idee, minder eten van betere kwaliteit. Het is ook inderdaad een verstandig signaal. Maar of dat gaat lukken met een sector waarin de grootste drijvende factor die van efficiency is? Zelfs de goedwillende al dan niet kleinere vleesproducenten, die meer kwaliteit willen of zouden willen leveren, zullen zich gesteld zien voor de vraag naar veel en goedkoop. En zolan dat grote aanbod en die grote vraag er zijn, zal het, zoals Dick in zijn bericht zegt, een kwestie zijn van hopen dat er een economisch model gevonden kan worden waarin wel plaats is voor beter dus duurder.. Zolang in de perceptie 'vlees is vlees' de meerderheid heeft, zul je met 'ander' vlees tegen die prijs/volume uitdaging aanlopen.
Die twee zaken bijeen leiden voor mij tot de conclusie dat minder vlees eten zal leiden tot lagere prijzen en dus weer tot nog goedkoper (= slechter voor ons en slechter voor dieren). Volgens de economische wetten zouden we dus juist zo enorm veel meer vlees moeten gaan eten, dat 'ze' de vraag niet meer aan kunnen. Dan stijgt de prijs van het massa-vlees naar een niveau waarop ook de kleine goedwillende vleesproducent met 'beter' vlees 'mee' kan.
Ik weet, het klinkt raar, maar toch is dat de enige weg. Want een andere manier om 'gewoon' vlees zoveel duurder te maken dat 'eerlijk'vlees er mee kan concurerern, dat gaat niet lukken, vrees ik. Of je zou er - van mij mag het - een fikse extra belasting op onvriendelijke geproduceerd dan wel 'niet-lekker' vlees tegenaan moeten gooien...
"Het ministerie van landbouw zou meer geld moeten investeren in de nieuwe campagne over het bewust kiezen van voedsel van het Voedingscentrum," zegt directeur Yvonne van Sluys volgens Agrarisch Dagblad/Boerderij. Het budget van nog geen twee miljoen vindt ze wel erg krap. "Vergelijk dat eens met de miljoenen die een bedrijf als Unilever in een nieuwe reclamecampagne kan steken".