De verkoop heeft betrekking op de ongeveer 60 La Place-vestigingen buiten de V&D warenhuizen. Jumbo Groep, het moederbedrijf van supermarktketen Jumbo, zal alle activa, de serviceorganisatie en alle restaurants en verkooppunten buiten de V&D warenhuizen overnemen en die onder het La Place-merk gaan exploiteren.

De curatoren geven aan dat met de overname, waarvan geen financiële details bekend zijn gemaakt, de werkgelegenheid voor het overgrote deel van het La Place-hoofdkantoor en de stand-alone vestigingen veilig is gesteld.

Kans op doorstart vergroot
De verkoop van de stand-alone vestigingen zou de kans op een succesvolle doorstart van de V&D-warenhuizen en de daarin gevestigde restaurants en verkooppunten van La Place "aanzienlijk vergroten", meldt het FD. De curatoren melden dat er "constructieve gesprekken gaande [zijn] met een tweetal serieuze gegadigden en andere betrokkenen" die mogelijk in een stroomversnelling komen omdat Jumbo ook belangstelling heeft voor de La Place-vestigingen binnen de warenhuizen van V&D.

"Het is de verwachting dat de koper een samenwerking met Jumbo aangaat en dat de twee merken elkaar kunnen versterken", stelt een woordvoerder van V&D op Nu.nl.

Een jaar geleden ging het gerucht dat Ahold La Place zou willen overnemen. In augustus gaf Jumbo aan na een periode van snelle groei door overnames de bestaande formules te willen optimaliseren. De supermarktgroep ziet deze kans kennelijk als te mooi om voorbij te laten gaan. Dat is niet onlogisch, want La Place is het succesvolle oervoorbeeld in Nederland van blurring, een trend die de toekomst heeft.

Fotocredits: La Place Amsterdam, Cosafarea
Dit artikel afdrukken