Biologisch smaakt lekkerder als het om vers gaat en is gezonder als het om bijvoorbeeld koekjes of ijs gaat. Dat denken Amerikaanse consumenten.

Niet alleen verse groenten, fruit, vlees, zuivel en granen, maar ook snacks en kruiderijen vinden ook in de VS inmiddels een publiek dat voor biologisch kiest. Met die verbreding hangt ook een verschuiving samen met de plek van verkoop. In Nederland was dat van oudsher de Natuurwinkel. In de VS was dat de boer. Nu biologisch gewoner wordt en door meer mensen in meer productcategorieën wordt gekocht verschuift het zwaartepunt naar de supermarkt.

In een studie van de University of Illinois onder 605 consumenten bekeek het onderzoeksteam hoe mensen de smaak, voedingswaarde en veiligheid van biologische voedingswaren beoordeelden en hoe waarschijnlijk het was dat ze het product zouden kopen. De producten waren biologisch of niet-biologische koekjes en aardbeien en afkomstig uit een laag geprijsde supermarkt (Walmart) of uit een supermarkt met een wat luxere uitstraling (Target).

De consumenten bleken te verwachten dat biologische aardbeien beter smaken dan niet-biologische. Voor de koekjes verwachtten ze geen smaakverschil. Ten aanzien van de voedingswaarde lag de verwachting juist andersom. De consumenten verwachtten geen verschillen tussen de aardbeien, maar dachten wel dat biologische koekjes een hogere voedingswaarde hebben dan de niet-biologische.

Ook de plek waar de producten waren gekocht maakten verschil; de luxere supermarkt blijkt meer geschikt om gezonde biologische producten als aardbeien te verkopen, terwijl de goedkopere supermarkt een goede plek blijkt voor de ongezondere biologische voeding, zoals koekjes.

Onderzoekster Brenna Ellison concludeert dat het er sterk op lijkt dat Amerikaanse consumenten verse producten die ze als gezond beschouwen in een biologische variant kopen omdat ze denken dat die lekkerder zijn. Producten die consumenten ongezond vinden kopen ze in een biologische variant omdat ze denken dat die gezonder zijn.
ScienceDirect - abc Putting the organic label in context: Examining the interactions between the organic label, product type, and retail outlet
Reageer
  • Deel
Druk af