Online dagelijkse boodschappen blijft ook de komende 10 jaar nog een niche. Dat voorspelt EFMI Business School.
Slechts 1,1% van de boodschappen in Nederland wordt online gedaan. Dat mag met recht een nichemarkt heten, schrijft het FD.
Ondanks optimistische voorspellingen over de groeipotentie van online shoppen voor de dagelijkse boodschappen, zal dat vooralsnog ook nog zo blijven, verwacht EFMI.
2025: 4,0 - 7,5%
EFMI Business School, het kennisinstituut van de voedingssector, beschrijft in het gisteren verschenen rapport Online Food Retail in Nederland; een analyse van de groeipotentie richting 2020-2025 de actuele ontwikkelingen van online boodschappen doen.
Op grond van een extrapolatie van de ontwikkelingen in Groot-Brittannië en 3 verschillende groeiscenario's schat EFMI dat het aandeel van online boodschappen in 2020 tussen 2,5-3,5% zal liggen en in 2025 tussen 4,0-7,5%. Bij een dergelijk marktaandeel blijft het de vraag of voor online de dagelijkse boodschappen doen een rendabel verdienmodel haalbaar is. Waarschijnlijk is dat in Nederland alleen voor AH en Jumbo weggelegd.
De schattingen vallen aanmerkelijk lager uit dan de voorspellingen door onderzoeksbureaus als GfK en Deloitte en ING. Die komen uit op schattingen dat over 10 jaar 10% tot 15% van de dagelijkse boodschappen via internet gedaan zullen worden. Onderzoeksdirecteur Marcel van Aalst van EFMI: "Veel prognoses komen uit de onderbuik of zijn gebaseerd op de internetverkopen in de non-foodmarkt. Dan dreigt het enthousiasme te groot te worden."
Ruimer aanbod bezorgdiensten, snellere bezorging, nieuwe aanbieders, technologie
Nederland loopt op het gebied van online boodschappen doen circa 10 jaar achter op Groot-Brittannië. Dat is de koploper in Europa met een online omzetaandeel van 5%. Ontwikkelingen die ertoe bij kunnen dragen dat het online boodschappen doen sneller groeit, zijn bijvoorbeeld een ruimere keuze in bezorgdiensten - als die binnen een uur gratis bezorgen - en nieuwe aanbieders zoals Picnic of AmazonFresh. Ook technologische innovaties om het bestellen te vergemakkelijken, zoals Amazons Dash-button kunnen voor versnelling zorgen.
De groei kan echter ook nogal tegenvallen, stelt EFMI. Online boodschappen zijn immers niet goedkoper en de klant ondervindt ook niet meer keuze of gemak dan wanneer zij zelf in de fysieke winkel de boodschappen doet. Nederlandse consumenten maken nog altijd weinig gebruik van de mogelijkheden om hun boodschappen thuis te laten bezorgen, hoewel dat wel bij 95% van de huishoudens mogelijk is. Ook bij de 600 afhaalpunten blijft het vooralsnog rustig. De online-boodschappenmarkt was naar schatting in 2014 €300 miljoen groot en zal in 2015 naar schatting met 25% groeien naar €375 miljoen.
Fotocredits: Franklin Heijnen
Dit artikel afdrukken
Ondanks optimistische voorspellingen over de groeipotentie van online shoppen voor de dagelijkse boodschappen, zal dat vooralsnog ook nog zo blijven, verwacht EFMI.
2025: 4,0 - 7,5%
EFMI Business School, het kennisinstituut van de voedingssector, beschrijft in het gisteren verschenen rapport Online Food Retail in Nederland; een analyse van de groeipotentie richting 2020-2025 de actuele ontwikkelingen van online boodschappen doen.
Op grond van een extrapolatie van de ontwikkelingen in Groot-Brittannië en 3 verschillende groeiscenario's schat EFMI dat het aandeel van online boodschappen in 2020 tussen 2,5-3,5% zal liggen en in 2025 tussen 4,0-7,5%. Bij een dergelijk marktaandeel blijft het de vraag of voor online de dagelijkse boodschappen doen een rendabel verdienmodel haalbaar is. Waarschijnlijk is dat in Nederland alleen voor AH en Jumbo weggelegd.
Veel prognoses komen uit de onderbuik of zijn gebaseerd op de internetverkopen in de non-foodmarktLager
De schattingen vallen aanmerkelijk lager uit dan de voorspellingen door onderzoeksbureaus als GfK en Deloitte en ING. Die komen uit op schattingen dat over 10 jaar 10% tot 15% van de dagelijkse boodschappen via internet gedaan zullen worden. Onderzoeksdirecteur Marcel van Aalst van EFMI: "Veel prognoses komen uit de onderbuik of zijn gebaseerd op de internetverkopen in de non-foodmarkt. Dan dreigt het enthousiasme te groot te worden."
Ruimer aanbod bezorgdiensten, snellere bezorging, nieuwe aanbieders, technologie
Nederland loopt op het gebied van online boodschappen doen circa 10 jaar achter op Groot-Brittannië. Dat is de koploper in Europa met een online omzetaandeel van 5%. Ontwikkelingen die ertoe bij kunnen dragen dat het online boodschappen doen sneller groeit, zijn bijvoorbeeld een ruimere keuze in bezorgdiensten - als die binnen een uur gratis bezorgen - en nieuwe aanbieders zoals Picnic of AmazonFresh. Ook technologische innovaties om het bestellen te vergemakkelijken, zoals Amazons Dash-button kunnen voor versnelling zorgen.
De groei kan echter ook nogal tegenvallen, stelt EFMI. Online boodschappen zijn immers niet goedkoper en de klant ondervindt ook niet meer keuze of gemak dan wanneer zij zelf in de fysieke winkel de boodschappen doet. Nederlandse consumenten maken nog altijd weinig gebruik van de mogelijkheden om hun boodschappen thuis te laten bezorgen, hoewel dat wel bij 95% van de huishoudens mogelijk is. Ook bij de 600 afhaalpunten blijft het vooralsnog rustig. De online-boodschappenmarkt was naar schatting in 2014 €300 miljoen groot en zal in 2015 naar schatting met 25% groeien naar €375 miljoen.
Fotocredits: Franklin Heijnen
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
O het gaat hier over de boodschappen die voedsel betreffen en in supermarkten gedaan worden; en dan ook nog segment van dagelijkse boodschappen zeg dat dan a.u.b.
en mij is (nog) niet helder waar de grens getrokken wordt?
- Wanneer is iets een dagelijkse boodschap artikel ?
- Pick up point is online of stenen omzet ??
Foodboxen tellen hier allemaal niet in mee als ik het goed begrijp; of bijv. Hello Fresh gaat niet tot een rendabel succes behoren.
En al die boeren die een online webshop starten ook niet...?!? #gedachtetypend
Citaat uit artikel hierboven: "Bij een dergelijk marktaandeel blijft het de vraag of voor online de dagelijkse boodschappen doen een rendabel verdienmodel haalbaar is. Waarschijnlijk is dat in Nederland alleen voor AH en Jumbo weggelegd.
Note: ik mag elke maand 5 FD artikelen lezen; niet meer niet minder of ik moet gaan betalen.
( Redactie: bent u zich daarvan bewust dat die links dus niet vrij toegankelijk zijn...??)
enne artikel FD biedt mij niet meer helderheid over definities en grenzen....
Jeroen, dagelijks is wat mensen dagelijks gebruiken. Daar hoort een hele patanegra poot niet zo bij. Daar gaat een verpakking gesneden Ibericoham wel bij horen als een voldoende grote groep mensen die dagelijks zou gaan gebruiken.
Als je rustig zou lezen, zou je de kern van de EFMI boodschap kunnen oppakken en die in bijv. drie regels voor onze lezers kunnen samenvatten (nu moeten ze door een boel opwinding heen en dan hebben niets):
- een groot assortiment dagelijkse boodschappen is nodig voor succes
- consumenten ervaren weinig voordeel van supermarkt online
- aanbieders van buiten kunnen online versnellen als ze voordeel weten te bieden (en hebben daar kansen toe omdat supers slechts hun gebruikelijke proces vertalen in een onlineproces zonder daar de nieuwe voordelen van toe te passen)
Bezorgen van dagelijkse boodschappen die via het internet zijn besteld, het wordt in Nederland pas een succes als iedereen stok oud is en de lagers in de rollator zijn vastgeroest door nalatigheid in onderhoud.
Nergens ter wereld is de afstand tussen keuken en supermarkt zo klein (gemiddeld!) als in Nederland. In de Randstad woont zowat iedereen naast een winkel. Ik dan net niet, maar een half uur fietsen en ik kan me daar toch kiezen uit een overvloed. Hoezo laten bezorgen, dan weet ik niet wat ik koop.
Het is anders met droge waren.
Al mijn buurvrouwen kopen al bijna 100 procent van hun kleren online en ik zie dat drogisterijartikelen ook geliefd bezorgspul zijn. Al mijn buurmannen en ikzelf, kopen boeken (nieuw en tweedehands), elektronische apparatuur, computers en fotocamera's online. Het verschil tussen een worteltje en een groothoeklens. Het worteltje wil je eerst zien voor je het koopt. Die lens kun je terugsturen.
Ik denk dat de EMFI voorlopig wel gelijk krijgt.
En dan niet eens zozeer wegens een onwillige consument, maar van een aantal bezorgende supermarkten werd ik niet echt gelukkig.
Op verschillende punten lieten ze de nodige steken vallen wat maakte dat ik dan verder geen gebruik maakte van die supermarkt.
Gelukkig heb ik dr nou eentje waar ik redelijk tevreden over ben. Maarja... Daar haal ik lang niet alles. Een aardig deel komt tegenwoordig rechtstreeks van die online boer die een paar muisklikken verder zit.