Kinderen tussen 4 en 10 jaar krijgen jaarlijks 22 kilo aan suiker binnen. Dat staat gelijk aan 5.500 suikerklontjes. Die halen ze vooral uit frisdrank, koekjes, sap en ontbijtgranen.
Uit onderzoek van Public Health England blijkt dat kinderen drie keer meer suiker binnenkrijgen dan de maximale aanbevolen hoeveelheid volgens de richtlijnen. Dat schrijft The Guardian. “Kinderen van 5 jaar moeten niet meer dan 19 gram suiker - wat gelijk staat aan 5 suikerklontjes - per dag gebruiken, maar het is makkelijk om daar overheen te gaan”, aldus Alison Tedstone van Public Health England.
App
Public Health England start nu een campagne op televisie, via advertenties en scholen om het gebruik van suiker terug te dringen. In het kader van deze ’Sugar Smart campaign’ is een gratis app ontwikkeld, waarmee mensen door het scannen van de barcode precies kunnen zien hoeveel suiker een product bevat. Op deze manier moeten mensen, vooral ouders, zich bewuster worden van de hoeveelheid suiker in alledaags eten en drinken. De app werkt op ruim 75.000 producten. Daarnaast dringt de overheidsinstantie aan op het verminderen van kindgerichte reclame rondom suikerrijke producten.
Vervangen door melk en water
Tedstone raadt ouders vooral aan zoete dranken voor de kinderen te schrappen uit hun dagelijkse voedingspatroon. “Het is een prima optie om suikerrijke dranken te vervangen door suikerarme dranken, water of melk. Ouders moeten goed nadenken hoe ze kinderen minder zoete producten kunnen laten eten of drinken en de app kan hierbij helpen.”
Fotocredits: Sugar, Uwe Hermann
Dit artikel afdrukken
In 2014 bleek al dat tandbederf voorkwam bij 31% van de 5-jarigen en 46% van de 8-jarigenVoor kinderen van 7 tot 10 jaar is 24 gram – 6 klontjes – het maximum. “Teveel suiker kan leiden tot pijnlijke problemen met de tanden en overgewicht. Dit heeft een slechte invloed op het welzijn van de kinderen, omdat er een grotere kans is dat ze gepest worden, weinig zelfvertrouwen hebben en schooldagen missen.” In 2014 bleek al dat tandbederf voorkwam bij 31% van de 5-jarigen en 46% van de 8-jarigen.
App
Public Health England start nu een campagne op televisie, via advertenties en scholen om het gebruik van suiker terug te dringen. In het kader van deze ’Sugar Smart campaign’ is een gratis app ontwikkeld, waarmee mensen door het scannen van de barcode precies kunnen zien hoeveel suiker een product bevat. Op deze manier moeten mensen, vooral ouders, zich bewuster worden van de hoeveelheid suiker in alledaags eten en drinken. De app werkt op ruim 75.000 producten. Daarnaast dringt de overheidsinstantie aan op het verminderen van kindgerichte reclame rondom suikerrijke producten.
Vervangen door melk en water
Tedstone raadt ouders vooral aan zoete dranken voor de kinderen te schrappen uit hun dagelijkse voedingspatroon. “Het is een prima optie om suikerrijke dranken te vervangen door suikerarme dranken, water of melk. Ouders moeten goed nadenken hoe ze kinderen minder zoete producten kunnen laten eten of drinken en de app kan hierbij helpen.”
Fotocredits: Sugar, Uwe Hermann
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De oplossing ligt niet in een demagogisch nep-epje met griezelige hoeveelheden, maar gewoon in harde regelgeving.
En dat gebeurt in de voedingssector niet. Waarom niet ?
Zouden misschien politieke partijen hun tengels niet willen branden aan strenge regelgeving ten koste van florerende bedrijfstakken in junk-candy, frisdranken en aanverwante troep ?
Haal de angel (teveel suiker) er uit en je zit met een smaakverstoring of met meer chemische toevoegingen. En dat kost markt en geld.
Het bijzondere is, dat een hard controlesysteem op de verwerkte suikerhoeveelheid vroeger bestond ! Met professionele laboratoria voor dat doel ter controle.. Dat was van belang voor de terug te vorderen accijns bij export van goederen waarin suiker werd verwerkt..
De controle op suikeraccijns werd in 1993 afgeschaft.
Ik heb ca. een jaar gewerkt als ass. export-manager in wat heet ‘ confectionery works’ in de 70er jaren. Dat heeft niets met maatpakken te maken. We exporteerden candy van Japan tot Chicago en van Noumea tot Cyprus. Dutch candy.
Er werd toen al specifiek gelet op kleur en verpakking voor bepaalde sociale doelgroepen. Onze Canadese importeur liet toen al specifiek onderzoek doen naar de uitstraling van zijn outlets in sociaal zwakkere wijken. Vooral de goedkope kleuren zijn belangrijk (lichtroze, geel, lichtgroen etc.). Jamin nam dat over. De zoetfrisse uitstraling, die je nog altijd in die sector tegenkomt.
Sweet colours for sweets...
Zo gaat men met onze schatjes om.
Wat ben ik blij met onze zoon en schoondochter, beiden verpleegkundigen, die hun zoontje nu anderhalf jaar oud, geen suiker geven dan dat wat van nature in voeding zit.
Die cake-jes bakken zonder suiker maar met vruchten. En die gewoon goed smaken.
Tja, naast kennis is gezond eten ook een keuze. Onze kinderen kunnen niet kiezen, dat moeten wij doen. Die verantwoording moeten ouders nemen. En ook scholen en bedrijven in hun kantines, regering via wetgeving enz. En zich niet in laten pakken door de kleine groep die er (dik) geld aan verdient.
Sjeufke, ik ben het met je eens dat ouders voor hun kinderen moeten kiezen. Maar als je dat vertrouwen hebt, dan hoef je toch niet bedrijven of de overheid ook nog eens een keer te laten kiezen? Ik kies graag zelf.
#3 Henric: Heel veel mensen weten niet wat te kiezen omdat ze in de war gebracht worden door tegenstrijdige verhalen. Met name de voedingsindustrie speelt hierin een zeer dubieuze rol. Iedereen wil best graag zelf kiezen, maar dan moet je wel weten wat je moet kiezen.
Barend, waar het mij om gaat is dat ik ook de vrijheid wil hebben om dingen te kiezen waarvan anderen vinden dat het niet goed is voor me.
Misschien heel naïef hoor, maar als je je houdt aan de adviezen van het voedingscentrum, kies je dan nog verkeerd?