Dat zeggen Wageningse voedingsonderzoekers die Nederlandse en Portugese consumenten vroegen hoe ze denken over bier, wijn en alcoholvrij bier.

Alcoholvrij bier slaat onvoldoende aan bij de Europese consument. Wageningse onderzoekers wilden weten waarom.

Ze vroegen 56 matige drinkers in Nederland en Portugal wat hun associaties zijn bij bier, wijn en alcoholvrij bier. Resource, het blad van Wageningen UR, schrijft: Wijn riep positieve gevoelens op als kalm en liefdevol, de consumptie van bier werd met opwinding, avontuur en levenslust geassocieerd. Daar stak het rationele, bewuste en teleurgestelde alcoholvrije biertje lullig bij af, ontdekten de voedingsonderzoekers uit Wageningen en Porto.

Het probleem is eigenlijk dat alcoholvrij bier voortdurend wordt afgezet tegen bier, constateren de onderzoekers. Zo blijft dat biertje zonder alcohol altijd een ontzegging. Het is slimmer om het te behandelen als een frisdrank. Vervolgens kunnen de marketeers het alcoholvrije bier laden met positieve associaties als energiek, vrolijk en levenslustig, stellen de onderzoekers in het tijdschrift Food Quality and Preference. Een frisbierdrankje dus.


Bier is dus geen bier als er geen alcohol in zit. Dan is het fris en dat nam je al als je geen bier wilde, maar toch iets wilde drinken. Het gezondste alternatief voor zowel bier als fris is natuurlijk water. Maar daar zit helemaal geen smaak aan.

Fotocredits: 'Valencia 2011 - They still got Buckler', Anja Disseldorp
Dit artikel afdrukken