De proef start begin komend jaar in twee Haagse vestigingen. De extra waakzaamheid wordt de verantwoordelijkheid van cassières. Als ze vermoeden dat er iets misgaat, knopen ze een gesprek aan met de klant en nodigen ze die uit voor een gesprek met in de winkel aanwezige vrijwilligers van een zorgorganisatie.

Of ik even mee naar achter kan komen. Men maakt zich zorgen over mij
Opinieschrijfster Ineke de Bakker plaatst in de Volkskrant vraagtekens bij wat ze als een inbreuk op de privacy van mensen beschouwt. Zo nodig 'grijpen ze in'!", las ze in de krant. De Bakker: "Nu slaat de schrik me om het hart. Je hoeft niet veel fantasie te hebben om je een beeld te vormen van waar dit toe kan leiden. Ik zie ze al in de startblokken staan, de overijverige kassajongens en -meisjes, met spiedende blikken. 'Eén glas per dag, hè!', als ik de fles Bordeaux uit mijn mandje haal en als ik daar tenslotte alleen een stokbrood en een stukje Brie naast leg, de onvermijdelijke vraag: 'Geen groente vandaag?'. En als ik dan per ongeluk nog een derde keer terugkom die dag, omdat ik een extra stokbroodje nodig heb voor mijn onverwachtse bezoek, is de caissière genadeloos. Of ik even mee naar achter kan komen. Men maakt zich zorgen over mij."

Dergelijke zorgen passen bij de zogenaamde participatiemaatschappij waarin mensen iets voor elkaar doen, in plaats van de verantwoordelijkheid voor zorg bij officiële zorginstanties te leggen.

Ben je het eens met De Bakker?

Fotocredits: Kassa AH, amsfrank
Dit artikel afdrukken