In minder dan 20 jaar bouwde de familie Van Eerd een klein familiebedrijf uit tot een supermarkt die het meer dan 100 jaar oude Albert Heijn naar de kroon kon steken.
Dat valt te lezen in Quote onder de titel 'AH Erlebnis'. De korte samenvatting:

1921 Johan van Eerd richt een groothandel in koloniale waren op.
1983 Karel van Eerd bouwt de groothandel uit en financiert kleine supermarkt-ondernemers, die bij een faillissement aan hem toevallen, zodat hij tegen wil en dank supermarkteigenaar wordt. Hij koopt voor een miljoen gulden de Jumbo-formule van Jan Meurs.
Begin jaren 90 Van Eerds kinderen tonen interesse in het familiebedrijf. Jumbo is de grijze muis in supermarktland en dat moet anders.
1996 De eerste Jumbo nieuwe stijl met Zeven Zekerheden-formule opent.
2005 Jumbo telt 79 vestigingen (waarvan 54 eigen filialen).
2006 Overname 12 noodlijdende Konmars.
2007 Jumbo neemt 15 Super de Boers over.
2009 Schok in kruideniersland: Jumbo (128 vestigingen) neemt voor € 550 miljoen Super de Boer (ruim 300 vestigingen) over. Het investeert € 950 miljoen in de overname en integratie, geld dat wordt losgeweekt bij ING, Rabobank en NIBC. Er stroomt € 200 miljoen terug door 80 Super de Boers aan C1000 te verkopen. Jumbo en C1000 vormen een nieuwe inkooporganisatie.
2010 Er zijn 44 Super de Boers omgebouwd. Slechts drie halen de ondergrens van 25% meer omzet niet. Een succes dus.
2011 Jumbo neemt C1000 over voor € 900 miljoen, geleend van ABN Amro, ING en Rabobank. Plan is een combinatie te blijven vormen. Jumbo heeft 725 winkels, AH 750.
2012 AH neemt 82 C1000’s over voor € 290 miljoen. Ook Coop neemt C1000’s over: 54 voor ‘ettelijke tientallen miljoenen’.
2015 De laatste C1000 is omgebouwd, de stand is 580 winkels.

AH-erlebnis
Reageer
  • Deel
Druk af