Dat zei Bas Heijne gisteren. Een alweer bijna vergeten WUR-professor onderschreef het volledig.
"Wie iets te verkopen heeft, weet dat immateriële verlangens moeten worden aangesproken, het streven naar gezond, puur, duurzaam, en een schonere en een betere wereld. De reclame heeft die boodschap tot een ware kunst verheven. Het woord zelf is tot daad gemaakt. Als je het maar lekker genoeg zegt, als je het maar aantrekkelijk brengt, is het net alsof het echt zo is. [...] Het resultaat is de ultieme fake – onze goede bedoelingen met onszelf en de wereld commercieel gemanipuleerd, onze idealen gereduceerd tot louter handelswaar"
Dat schreef NRC huismoralist Bas Heijne gisteren. Het ging over foodwatch jongste Gouden Windei nominaties en het boek Heineken in Afrika van de Nederlandse journalist Olivier van Beemen.
Dat is spannend. Heijne is kritisch weldenkend van het progressieve soort. Bino is nadrukkelijk pro GMO en pro tech. Dat zal de mensheid verder brengen, vindt hij, al is de kritische mensheid tegen. Ooit moest minister Gerda Verburg Bino redden van mensen die in hem een marketeer van Monsanto zagen.
Onwillekeurig komt een vraag in me op: welke hoop op een open gesprek schuilt er in die ontmarketingde wereld?
Fotocredits: foodwatch
Dit artikel afdrukken
Dat schreef NRC huismoralist Bas Heijne gisteren. Het ging over foodwatch jongste Gouden Windei nominaties en het boek Heineken in Afrika van de Nederlandse journalist Olivier van Beemen.
Wat een prima column! NRC Handelsblad: List & bedrog
https://t.co/QhqSC6aXWL
— Raoul Bino (@binowage) December 12, 2015
Onwillekeurig denk ik dan: welke hoop op een open gesprek schuilt er in die ontmarketingde wereld?WUR-professor Raoul Bino onderschreef het volledig.
Dat is spannend. Heijne is kritisch weldenkend van het progressieve soort. Bino is nadrukkelijk pro GMO en pro tech. Dat zal de mensheid verder brengen, vindt hij, al is de kritische mensheid tegen. Ooit moest minister Gerda Verburg Bino redden van mensen die in hem een marketeer van Monsanto zagen.
Onwillekeurig komt een vraag in me op: welke hoop op een open gesprek schuilt er in die ontmarketingde wereld?
Fotocredits: foodwatch
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Reclame is de kunst van het adresseren van inderdaad "immateriële verlangens". Vanuit die observatie liggen twee wegen naar intelligenter gebruik van reclame open: 1. producten moeten weer om hun objectieve, intrinsieke kwaliteit verkocht worden, en 2. producten moeten verkocht worden met aanboring van maatschappelijk vruchtbare waarden.
Als al direct aangenomen wordt dat men voor verkoop van materieel, de immateriele verlangens moeten aanspreken dan toont dat hoever het vak marketing zijn verderfelijkheid reeds heeft verspreid. Marketing is naast een manier om geld te verdienen misleiding. Ooit was het wegens geloof niet toegestaan om meer voor een product te vragen dan wat het waard was of om een ander te benadelen. Die tijd is ver achter ons en door marketing is verkoop verworden tot een sport om zo veel mogelijk geld te verdienen en niet om een markt in balans te houden of de handel te stroomlijnen of de gezondheid van de mens te dienen.
Kan je iets explicieter zeggen waarom dit zo spannend is, Dick? Want ik snap niet waarom iemand die pro-GMO en pro-tech is, het niet eens zou kunnen zijn met Heijnes analyse van de cynische wijze waarop sommige bedrijven hun product aanprijzen als schoon, eerlijk enz. ('engagement als verkooptruc', zo vat Heijne het treffend samen). Zoals je het nu opschrijft lijkt het alsof alleen mensen die tegen GMO en 'tech' zijn, zich moeten kunnen vinden in wat Heijne schrijft.
Marga #2, marketing afschaffen dan maar?
En sorry dat ik het zo op de man speel, maar doe je op jouw website niet precies hetzelfde? Een immaterieel verlangen (gezondheid) aanspreken om materieel (zuivel) te verkopen?
Marketing is niet het probleem.
Aart #4 Dank voor je reactie Aart, dat helpt altijd om nader tot de crux te komen. Ik zou graag "gewoon" mijn product verkopen, op basis van alleen puur de waarde van het product want dat is de eerlijke prijs. Probleem is echter dat niemand mijn product kent, dus moet je het gaan aanprijzen en hoe doe je dat? (ja, met de immateriele waarde) Bijkomend is het kostenaspect, ik heb opstart en ontwikkelkosten, wil nog meer producten ontwikkelen en heb daar geld voor nodig en dat weegt allemaal mee in de positionering en prijs die gevraagd gaat worden voor je product. Echter voor hetzelfde geld kun je het product positioneren en de meerwaarde gebruiken ter zelfverrijking. Dit verschil van besteding is voor de consument onzichtbaar en daarom misleidend.
Als reclame op de manier wordt gedaan zoals Niels Willems #1 voorstelt dan ben ik vóór maar ja dan moet daar de politie naar kijken?