Toen het nieuws kwam dat Sharon Dijksma de landbouwportefeuille van EZ zou verlaten, zorgde dat voor teleurgestelde geluiden. Ze lijken nu al vergeten. De nieuwe man is goedgekeurd.
Staatssecretaris Martijn van Dam maakte een 'stevig' debuut in de Tweede Kamer. Dat vindt vakblad Boerderij van het optreden van de opvolger van Sharon Dijksma als staatssecretaris van EZ, belast met de landbouw in ons land.
Hij verdedigde afgelopen woensdag en donderdag de landbouwbegroting.
Kiloknallers en ecologische grenzen
Hoewel Van Dam kiloknallers niet OK vindt, wil hij ze niet verbieden omdat dat de boer niet helpt aan een beter inkomen. Hoewel de VVD van Nederland een verder groeiend exportland wil maken, wil Van Dam dat niet. In plaats daarvan wil hij een landbouw die meer verdient aan minder, maar hoogwaardiger voedsel. Dat is verstandig omdat de productie in ons land zijn ecologische grenzen ruimschoots bereikt heeft.
OESO
De varkensboeren die ondanks hun crisis voor de hele EU uitgroeiden, krijgen geen stoppersregeling. Verder hield hij de hand op de knip: het groene onderwijs krijgt er geen geld bij. Boeren zouden, vindt Van Dam, wel wat meer geld moeten krijgen voor vergroening en daarmee meer geld willen verdienen.
Dat laatste klinkt misschien een beetje raar, maar spoort weer helemaal met de oproep die de OESO onlangs aan ons land deed. Nederland moet een goed faciliterend landbouwbeleid voeren, zegt de OESO. Daar moet je kosten voor maken als overheid die voor de baat uit gaan.
Onze correspondent in de Kamer meldde ons het feitelijke verloop van het debat. Dat is in lijn met het verslag van Boerderij. Wel kregen we nog deze nadrukkelijke aanvulling te horen: "ik zou zeker lof uiten over de nieuwe stas – die deed het echt voortreffelijk."
Made in Holland
In verband met reactie #1 voegen we aan dit artikel de lijst reacties van de staatssecretaris toe op de opmerkingen en voorstellen van de Kamer. Daarin valt met name Van Dams gedachte aan het collectief promoten van Hollandse Waar op. Frankrijks voormalige minister van Economische Hervorming en Productiviteit Arnaud Montebourg (Parti Socialiste, net als Van Dam), stelde in Frankrijk Made in France voor om de Franse economie weer uit het slop te halen.
Montebourgs Frankrijk-merk was op de interne markt gericht omdat Fransen steeds meer buitenlandse waar kopen.
vlnr: Aalt Dijkhuizen, Alibaba oprichter Jack Mack en de Nederlandse koning,
30 oktober, Holland Center China - foto: Aalt Dijkhuizen
Wij hadden ooit het Holland Meisje, als exportbevorderend kenmerk. Helaas mondde dat uiteindelijk uit in producten die Duitsland typeerde als 'Wasserbomben'. Dat zorgde voor ernstige imagoschade, zodat het verwaterde en werd verlaten. Van Dam blijkt te denken aan een revival van die gloriedagen en werpt de gedachte aan Made in Holland opnieuw op. Vermoedelijk laat hij zich inspireren door het succes van Nederlandse kaas en merkpoeders voor babyvoeding in China. Zijn gedachte is duidelijk: een onderscheidend kenmerk kan Hollandse bulkproductie toch een onderscheidend kwaliteitsimago te geven op de internationale én intern Europese markten waarvan onze landbouwproductie nu eenmaal - grosso modo - voor 80% afhankelijk is.
Reacties Van Dam:
1. Over kiloknallers: is verbod op kiloknallers oplossing voor stunten met vlees? Stunten met vees is onverantwoord van retail.
2. Over prijsvorming in de keten: de staatssecretaris wil met hele keten spreken over maatschappelijke verantwoordelijkheid retail en producenten voor inkomen boeren. Gaat stappen op dit gebied zetten. Geen verbod op verkoop onder kostprijs. Komt Kamerbrief.
3. GL vraagt om bepaalde contractvormen in oa vleesketen te verbieden. Stas niet.
4. CU vreest voor schaalvergroting bij TTIP en slechter verdienmodel voor boeren. Wil landbouw uit TTIP halen. Stas niet.
5. CU wil binnen half jaar convenant afsluiten om verkoop onder de kostprijs uit te bannen; wil stas gaan doen, maar half jaar te kort dag.
6. PvdA noemt MVO één schakel terug de keten in niet genoeg, wil volledige ketenverantwoordelijkheid. Maar beseft geen instrumenten beschikbaar.
7. D66 wil meer transparantie over prijsvorming om bewustzijn van consumenten te vergroten. Stas zegt dat initiatieven als sterrensysteem Dierenbescherming vaak beter werkt dan verboden overheid.
8. Over mededinging: ruimte in samenwerking voor duurzaamheid/dierenwelzijn tussen Agrofoodketenpartners, verwijst naar aangepaste beleidsregel duurzaamheid die eind dit jaar ter consultatie worden gepubliceerd.
9. Over acties om de kwaliteit van NVWA te versterken: 1) doorlichting efficiency en 2) budget loopt terug in meerjarige begroting, maar wordt meer gevraagd van de NVWA. Die balans moet terug. Grote reorganisatie gaande, verwachting dat toezicht efficiënter wordt, bijvoorbeeld door meer risicogebaseerd toezicht. In voorjaar komt voortgangsrapportage van deze acties, indien nodig bij Voorjaarsnota (financiële) acties. Volgende week ook nog AO NVWA.
10. Over retributies: totale exportwaarde 80 miljard, retributies 70 miljoen. In 2016 worden vervolgstappen gezet naar het volledig kostendekkend maken van de tarieven van de NVWA. EZ zal in overleg gaan met sectoren die disproportionele kosten zullen krijgen. Begin 2016 vervolgoverleg met EZ, NVWA en sectoren.
11. Over keurmerken en hun complexiteit: zijn niet in een duurzaamheidsstoplicht te vatten, doet geen recht aan nuances. Resultaat: alle stoplichten in supermarkt op oranje. Daarbij fair trade dan weer ander stoplicht. Nu inderdaad teveel keurmerken. AVV werkt samen met MilieuCentraal aan ordening in keurmerken en bekendheid onder consumenten over keurmerken moet vergroot worden. Aanvullende consumenteninformatie zoals D66 wil is niet te vatten in dubbel stoplicht. Op korte termijn rapporten MilieuCentraal en intern vooronderzoek ACM naar kamer.
12. Over de inzet op regionalisering voedsel: import en export zal er altijd zijn. Maar ook inzetten op meer regionalisering. Voor import bv soja nu weinig alternatieven. Meer productie grondstoffen in Europa om minder kwetsbaar te zijn en is duurzamer. HCSS gaat onderzoek doen naar kwetsbaarheid van ons voedselsysteem.
13. Over de winst bij de rechter van foodwatch versus de NVWA inzake de affaire Selten: brief stas met betekenis van de uitspraak voor volgende situaties.
Wil samen met andere Europese koplopers dierenwelzijn in EU-wetgeving vastleggen.
Groen onderwijs; Wil komen tot een meerjarige ontwikkelagenda voor het groene onderwijs 2015 – 2025. Verworvenheden en kwaliteiten gouden driehoek moeten hoe dan ook blijven bestaan. CDA heeft Kamerbrief aangevraagd.
14. Over de status van nieuwe veredelingstechnieken zoals cisgenese: onduidelijkheid. EC komt dit jaar met een juridische analyse tav van deze technieken.Gaat in EU pleiten voor uitsluiten cisgenese als GMO en wil genuanceerd debat over GMO's.
15. Wil met kwaliteitskeurmerk ‘Made in Holland’ Nederlandse producten internationaal onderscheidend laten zijn door middel van branding en marketing.
16. Werkt aan versterken van het toezichtskader NVWA, onder meer door het ophogen van de bestuurlijke boetes in de Wet dieren en de Warenwet. In de Wet dieren maximaal op te leggen bestuurlijke boete verhogen tot 10% van de jaaromzet.
Fotocredits: Martijn van Dam
Dit artikel afdrukken
Hij verdedigde afgelopen woensdag en donderdag de landbouwbegroting.
Kiloknallers en ecologische grenzen
Hoewel Van Dam kiloknallers niet OK vindt, wil hij ze niet verbieden omdat dat de boer niet helpt aan een beter inkomen. Hoewel de VVD van Nederland een verder groeiend exportland wil maken, wil Van Dam dat niet. In plaats daarvan wil hij een landbouw die meer verdient aan minder, maar hoogwaardiger voedsel. Dat is verstandig omdat de productie in ons land zijn ecologische grenzen ruimschoots bereikt heeft.
OESO
De varkensboeren die ondanks hun crisis voor de hele EU uitgroeiden, krijgen geen stoppersregeling. Verder hield hij de hand op de knip: het groene onderwijs krijgt er geen geld bij. Boeren zouden, vindt Van Dam, wel wat meer geld moeten krijgen voor vergroening en daarmee meer geld willen verdienen.
Dat laatste klinkt misschien een beetje raar, maar spoort weer helemaal met de oproep die de OESO onlangs aan ons land deed. Nederland moet een goed faciliterend landbouwbeleid voeren, zegt de OESO. Daar moet je kosten voor maken als overheid die voor de baat uit gaan.
Onze correspondent in de Kamer meldde ons het feitelijke verloop van het debat. Dat is in lijn met het verslag van Boerderij. Wel kregen we nog deze nadrukkelijke aanvulling te horen: "ik zou zeker lof uiten over de nieuwe stas – die deed het echt voortreffelijk."
Made in Holland
In verband met reactie #1 voegen we aan dit artikel de lijst reacties van de staatssecretaris toe op de opmerkingen en voorstellen van de Kamer. Daarin valt met name Van Dams gedachte aan het collectief promoten van Hollandse Waar op. Frankrijks voormalige minister van Economische Hervorming en Productiviteit Arnaud Montebourg (Parti Socialiste, net als Van Dam), stelde in Frankrijk Made in France voor om de Franse economie weer uit het slop te halen.
Montebourgs Frankrijk-merk was op de interne markt gericht omdat Fransen steeds meer buitenlandse waar kopen.
vlnr: Aalt Dijkhuizen, Alibaba oprichter Jack Mack en de Nederlandse koning,
30 oktober, Holland Center China - foto: Aalt Dijkhuizen
Wij hadden ooit het Holland Meisje, als exportbevorderend kenmerk. Helaas mondde dat uiteindelijk uit in producten die Duitsland typeerde als 'Wasserbomben'. Dat zorgde voor ernstige imagoschade, zodat het verwaterde en werd verlaten. Van Dam blijkt te denken aan een revival van die gloriedagen en werpt de gedachte aan Made in Holland opnieuw op. Vermoedelijk laat hij zich inspireren door het succes van Nederlandse kaas en merkpoeders voor babyvoeding in China. Zijn gedachte is duidelijk: een onderscheidend kenmerk kan Hollandse bulkproductie toch een onderscheidend kwaliteitsimago te geven op de internationale én intern Europese markten waarvan onze landbouwproductie nu eenmaal - grosso modo - voor 80% afhankelijk is.
Reacties Van Dam:
1. Over kiloknallers: is verbod op kiloknallers oplossing voor stunten met vlees? Stunten met vees is onverantwoord van retail.
2. Over prijsvorming in de keten: de staatssecretaris wil met hele keten spreken over maatschappelijke verantwoordelijkheid retail en producenten voor inkomen boeren. Gaat stappen op dit gebied zetten. Geen verbod op verkoop onder kostprijs. Komt Kamerbrief.
3. GL vraagt om bepaalde contractvormen in oa vleesketen te verbieden. Stas niet.
4. CU vreest voor schaalvergroting bij TTIP en slechter verdienmodel voor boeren. Wil landbouw uit TTIP halen. Stas niet.
5. CU wil binnen half jaar convenant afsluiten om verkoop onder de kostprijs uit te bannen; wil stas gaan doen, maar half jaar te kort dag.
6. PvdA noemt MVO één schakel terug de keten in niet genoeg, wil volledige ketenverantwoordelijkheid. Maar beseft geen instrumenten beschikbaar.
7. D66 wil meer transparantie over prijsvorming om bewustzijn van consumenten te vergroten. Stas zegt dat initiatieven als sterrensysteem Dierenbescherming vaak beter werkt dan verboden overheid.
8. Over mededinging: ruimte in samenwerking voor duurzaamheid/dierenwelzijn tussen Agrofoodketenpartners, verwijst naar aangepaste beleidsregel duurzaamheid die eind dit jaar ter consultatie worden gepubliceerd.
9. Over acties om de kwaliteit van NVWA te versterken: 1) doorlichting efficiency en 2) budget loopt terug in meerjarige begroting, maar wordt meer gevraagd van de NVWA. Die balans moet terug. Grote reorganisatie gaande, verwachting dat toezicht efficiënter wordt, bijvoorbeeld door meer risicogebaseerd toezicht. In voorjaar komt voortgangsrapportage van deze acties, indien nodig bij Voorjaarsnota (financiële) acties. Volgende week ook nog AO NVWA.
10. Over retributies: totale exportwaarde 80 miljard, retributies 70 miljoen. In 2016 worden vervolgstappen gezet naar het volledig kostendekkend maken van de tarieven van de NVWA. EZ zal in overleg gaan met sectoren die disproportionele kosten zullen krijgen. Begin 2016 vervolgoverleg met EZ, NVWA en sectoren.
11. Over keurmerken en hun complexiteit: zijn niet in een duurzaamheidsstoplicht te vatten, doet geen recht aan nuances. Resultaat: alle stoplichten in supermarkt op oranje. Daarbij fair trade dan weer ander stoplicht. Nu inderdaad teveel keurmerken. AVV werkt samen met MilieuCentraal aan ordening in keurmerken en bekendheid onder consumenten over keurmerken moet vergroot worden. Aanvullende consumenteninformatie zoals D66 wil is niet te vatten in dubbel stoplicht. Op korte termijn rapporten MilieuCentraal en intern vooronderzoek ACM naar kamer.
12. Over de inzet op regionalisering voedsel: import en export zal er altijd zijn. Maar ook inzetten op meer regionalisering. Voor import bv soja nu weinig alternatieven. Meer productie grondstoffen in Europa om minder kwetsbaar te zijn en is duurzamer. HCSS gaat onderzoek doen naar kwetsbaarheid van ons voedselsysteem.
13. Over de winst bij de rechter van foodwatch versus de NVWA inzake de affaire Selten: brief stas met betekenis van de uitspraak voor volgende situaties.
Wil samen met andere Europese koplopers dierenwelzijn in EU-wetgeving vastleggen.
Groen onderwijs; Wil komen tot een meerjarige ontwikkelagenda voor het groene onderwijs 2015 – 2025. Verworvenheden en kwaliteiten gouden driehoek moeten hoe dan ook blijven bestaan. CDA heeft Kamerbrief aangevraagd.
14. Over de status van nieuwe veredelingstechnieken zoals cisgenese: onduidelijkheid. EC komt dit jaar met een juridische analyse tav van deze technieken.Gaat in EU pleiten voor uitsluiten cisgenese als GMO en wil genuanceerd debat over GMO's.
15. Wil met kwaliteitskeurmerk ‘Made in Holland’ Nederlandse producten internationaal onderscheidend laten zijn door middel van branding en marketing.
16. Werkt aan versterken van het toezichtskader NVWA, onder meer door het ophogen van de bestuurlijke boetes in de Wet dieren en de Warenwet. In de Wet dieren maximaal op te leggen bestuurlijke boete verhogen tot 10% van de jaaromzet.
Fotocredits: Martijn van Dam
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Alle "commotie" rondom uitspraken van mevrouw Dikkers (PvdA) deden een negatieve sluier plaatsen over de Begroting Economische Zaken en dat was jammer. Deze uitspraken, vooral mbt antibiotica waren natuurlijk niet handig, zeker gezien de enorme inzet van velen in de diverse sectoren. Maar haar andere uitspraak mbt de kiloknaller gaven wel tot denken, er komt geen verbod maar om de goede reden: de revenuen van de prijs komen simpelweg niet bij de boer terug, mede door een mededingingswet die dat bijna onmogelijk maakt. De uitspraak door de Stas dat vanuit minister Kamp is toegezegd deze wet onder de loep te nemen had veel meer aandacht mogen verdienen. Sterker nog: had dit van de daken geschreeuwd in deze periode van verrassingen en cadeautjes !
Elke sector heeft in de 2 dagen wel iets gehoord wat positief en negatief kan uitpakken voor zichzelf of voor de ander. Deze Stas heeft ook aangetoond een andere koers te durven inzetten, niet praten over maar praten met en dat heb ik zelfs al aan den lijve mogen ervaren tijdens zijn eerste officiële werkbezoek in het land. Ik denk dat Martijn van Dam de kans moet krijgen, een pittige uitdaging dat zeker maar niet geholpen door allerlei boe-geroep, zeker wanneer je als boe-roeper ook nog met hem aan tafel moet in de toekomst. En ik wens hem en zijn ondersteuning dan ook nogmaals veel succes en vooral veel (eigen)wijsheid toe !
Elly, onze correspondent meldde vanuit de Kamer de complete lijst reacties van Van Dam. Jouw #1 is aanleiding om die onder het artikel toe te geven. Dat hebben we zojuist gedaan.
In het FD is vandaag een geheel andere analyse te lezen: Van Dam gunt dieren een beter leven maar daar blijft het dan ook bij.
Persoonlijk zou ik van die krant beter verwachten, maar ... het is een duidelijk signaal van wat mensen begrijpen en accepteren.
Van Dam laat in het AD weten dat in de nieuwe Wet Dieren een boete komt voor 'fraudeurs' van 10% van hun jaaromzet. Volgens de NVWA komt iedereen die de regels van voedselveiligheid niet of onjuist toepast, in aanmerking voor die boete.
Er is niet goed nagedacht door de bedenkers van dit boeteplan want een bonafide bedrijf (met een geringe marge) die een onopzettelijke fout maakt, zal failleren door de boete, maar een malafide ondernemer kan (uiteraard) veel hogere marges maken met zijn frauderende activiteiten en is in staat de boete uit zijn >50% marge te betalen.
Dus de Stas begint een heksenjacht op bonafide ondernemers, maar laat de criminelen hun gang gaan.
0-2 voor de nieuwe Stas.
Zé, om die reden maakte ik deze aanvullende analyse over de NVWA bij de NRC-inventarisatie. Het accent ligt op de laatste zinnen. Het AD maakt duidelijk dat het (al bijna) te laat is.