Plak een label met 'minder suiker', 'vetarm' of 'minder zout' op een voedingsmiddel en consumenten gaan overstag. 'Met minder vlees' zal niet hetzelfde effect hebben om mensen aan te moedigen minder vlees te eten. Terwijl minder vlees eten wel een uiterst effectief middel is om tot een duurzamere leefstijl te komen.

'Zeer gering begrip relatie voeding en CO2-uitstoot'
Vorige week zette de Britse denktrant Chatham House de duurzaamheidseffecten van vleesminderen expliciet op de kaart FoodNavigator dook in de overwegingen van consumenten rondom duurzaamheid en vlees eten.

Op de vraag wat mensen zouden doen om hun eigen bijdrage aan de klimaatverandering te verkleinen, blijkt het eten van minder vlees onderaan de lijst te belanden. Mensen zijn eerder bereid minder te vliegen dan te minderen met vlees en zuivel. Van de ruim 5.000 ondervraagde Europese consumenten zegt 58% tevreden te zijn met de hoeveelheid vlees die ze nu eten, 15% zou wel minder willen eten, maar 20% zou liever meer eten.

Catherine Happer, een van de auteurs van het Chatham House rapport, wijt dit aan ‘het zeer geringe begrip ten aanzien van de relatie tussen voeding en CO2-uitstoot.’ “Er is nog veel werk te verzetten voordat consumenten dat verband in gaan zien en dan nog is dat geen garantie voor gedragsverandering.”

Niet op het etiket
Een duurzaamheidslabel op de verpakking is een 'no-no'. Slechts 57% van de consumenten denkt dat een label op de verpakking van vlees nuttig zou zijn, terwijl 87% van de onderzoekers en experts denkt dat dat de vleesconsumptie zou verminderen. "De verpakking is de laatste plaats om de communicatie te beginnen", zegt Jo Arden van merkenconsultant 23red. "De boodschap is te complex en contra-intuïtief om ingepast te worden in de beperkingen van een etiket en de tijd die de consument aan het winkelen is."

Doelgroepencommunicatie
Diverse oplossingen bieden zich aan. Verschillende boodschappen voor verschillende doelgroepen vormen de meest voor de hand liggende. "De boodschap dat een pakje worstjes nu minder vlees bevat omdat dat beter is voor het klimaat is voor een consument met weinig bestedingsruimte minder overtuigend dan voor een welgestelde consument die een ambachtelijke quiche koopt", voegt Arden toe. 'Minder maar beter' is een andere invalshoek. Herkomst van het vlees (91%) en dierenwelzijn (83%) scoren hoog bij het bepalen hoeveel vlees de Europese consument eet. Maar het meest gevoelig blijken consumenten te zijn voor gezondheidsclaims (93%).

In dat opzicht kan de recente conclusie van de Wereldgezondheidsorganisatie dat bewerkt vlees 'kankerverwekkend' en rood vlees 'waarschijnlijk kankerverwekkend' wel eens een krachtige motivatie blijken voor veel consumenten om hun vleesconsumptie te minderen. Met als bijkomend voordeel dat het milieu daar wel bij vaart.

Fotocredits: 'Don't eat meat', Graham Richardson
Dit artikel afdrukken