Om mensen minder vlees te laten eten, kunnen producenten beter gezondheidsclaims op verpakkingen zetten, dan een boodschap over duurzaamheid.
Plak een label met 'minder suiker', 'vetarm' of 'minder zout' op een voedingsmiddel en consumenten gaan overstag. 'Met minder vlees' zal niet hetzelfde effect hebben om mensen aan te moedigen minder vlees te eten. Terwijl minder vlees eten wel een uiterst effectief middel is om tot een duurzamere leefstijl te komen.
'Zeer gering begrip relatie voeding en CO2-uitstoot'
Vorige week zette de Britse denktrant Chatham House de duurzaamheidseffecten van vleesminderen expliciet op de kaart FoodNavigator dook in de overwegingen van consumenten rondom duurzaamheid en vlees eten.
Op de vraag wat mensen zouden doen om hun eigen bijdrage aan de klimaatverandering te verkleinen, blijkt het eten van minder vlees onderaan de lijst te belanden. Mensen zijn eerder bereid minder te vliegen dan te minderen met vlees en zuivel. Van de ruim 5.000 ondervraagde Europese consumenten zegt 58% tevreden te zijn met de hoeveelheid vlees die ze nu eten, 15% zou wel minder willen eten, maar 20% zou liever meer eten.
Catherine Happer, een van de auteurs van het Chatham House rapport, wijt dit aan ‘het zeer geringe begrip ten aanzien van de relatie tussen voeding en CO2-uitstoot.’ “Er is nog veel werk te verzetten voordat consumenten dat verband in gaan zien en dan nog is dat geen garantie voor gedragsverandering.”
Niet op het etiket
Een duurzaamheidslabel op de verpakking is een 'no-no'. Slechts 57% van de consumenten denkt dat een label op de verpakking van vlees nuttig zou zijn, terwijl 87% van de onderzoekers en experts denkt dat dat de vleesconsumptie zou verminderen. "De verpakking is de laatste plaats om de communicatie te beginnen", zegt Jo Arden van merkenconsultant 23red. "De boodschap is te complex en contra-intuïtief om ingepast te worden in de beperkingen van een etiket en de tijd die de consument aan het winkelen is."
Doelgroepencommunicatie
Diverse oplossingen bieden zich aan. Verschillende boodschappen voor verschillende doelgroepen vormen de meest voor de hand liggende. "De boodschap dat een pakje worstjes nu minder vlees bevat omdat dat beter is voor het klimaat is voor een consument met weinig bestedingsruimte minder overtuigend dan voor een welgestelde consument die een ambachtelijke quiche koopt", voegt Arden toe. 'Minder maar beter' is een andere invalshoek. Herkomst van het vlees (91%) en dierenwelzijn (83%) scoren hoog bij het bepalen hoeveel vlees de Europese consument eet. Maar het meest gevoelig blijken consumenten te zijn voor gezondheidsclaims (93%).
In dat opzicht kan de recente conclusie van de Wereldgezondheidsorganisatie dat bewerkt vlees 'kankerverwekkend' en rood vlees 'waarschijnlijk kankerverwekkend' wel eens een krachtige motivatie blijken voor veel consumenten om hun vleesconsumptie te minderen. Met als bijkomend voordeel dat het milieu daar wel bij vaart.
Fotocredits: 'Don't eat meat', Graham Richardson
Dit artikel afdrukken
'Zeer gering begrip relatie voeding en CO2-uitstoot'
Vorige week zette de Britse denktrant Chatham House de duurzaamheidseffecten van vleesminderen expliciet op de kaart FoodNavigator dook in de overwegingen van consumenten rondom duurzaamheid en vlees eten.
Op de vraag wat mensen zouden doen om hun eigen bijdrage aan de klimaatverandering te verkleinen, blijkt het eten van minder vlees onderaan de lijst te belanden. Mensen zijn eerder bereid minder te vliegen dan te minderen met vlees en zuivel. Van de ruim 5.000 ondervraagde Europese consumenten zegt 58% tevreden te zijn met de hoeveelheid vlees die ze nu eten, 15% zou wel minder willen eten, maar 20% zou liever meer eten.
Catherine Happer, een van de auteurs van het Chatham House rapport, wijt dit aan ‘het zeer geringe begrip ten aanzien van de relatie tussen voeding en CO2-uitstoot.’ “Er is nog veel werk te verzetten voordat consumenten dat verband in gaan zien en dan nog is dat geen garantie voor gedragsverandering.”
Niet op het etiket
Een duurzaamheidslabel op de verpakking is een 'no-no'. Slechts 57% van de consumenten denkt dat een label op de verpakking van vlees nuttig zou zijn, terwijl 87% van de onderzoekers en experts denkt dat dat de vleesconsumptie zou verminderen. "De verpakking is de laatste plaats om de communicatie te beginnen", zegt Jo Arden van merkenconsultant 23red. "De boodschap is te complex en contra-intuïtief om ingepast te worden in de beperkingen van een etiket en de tijd die de consument aan het winkelen is."
Doelgroepencommunicatie
Diverse oplossingen bieden zich aan. Verschillende boodschappen voor verschillende doelgroepen vormen de meest voor de hand liggende. "De boodschap dat een pakje worstjes nu minder vlees bevat omdat dat beter is voor het klimaat is voor een consument met weinig bestedingsruimte minder overtuigend dan voor een welgestelde consument die een ambachtelijke quiche koopt", voegt Arden toe. 'Minder maar beter' is een andere invalshoek. Herkomst van het vlees (91%) en dierenwelzijn (83%) scoren hoog bij het bepalen hoeveel vlees de Europese consument eet. Maar het meest gevoelig blijken consumenten te zijn voor gezondheidsclaims (93%).
In dat opzicht kan de recente conclusie van de Wereldgezondheidsorganisatie dat bewerkt vlees 'kankerverwekkend' en rood vlees 'waarschijnlijk kankerverwekkend' wel eens een krachtige motivatie blijken voor veel consumenten om hun vleesconsumptie te minderen. Met als bijkomend voordeel dat het milieu daar wel bij vaart.
Fotocredits: 'Don't eat meat', Graham Richardson
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Maandag 7 december promoveert Muriel Verain op haar proefschrift Portraying the Sustainable Consumer. Ik heb het genoegen gehad haar als co-promotor te begeleiden. Terwijl het consumentenonderzoek van FoodNavigator duurzaam en gezond van elkaar onderscheidt, wordt in het promotie-onderzoek van Verain op een aantal plaatsen juist gezocht naar de vereniging van beide. De interactie tussen duurzaam en gezond is verschillend voor verschillende consumentengroepen. De boodschap van Foodlog doet vermoeden dat er een one size fits all-uitkomst is, en dat is een eenvoudig antwoord op een ingewikkeld vraagstuk – dat doorgaans tekortschiet. Zo zijn er bijvoorbeeld ‘groene’ consumenten die vanuit hun duurzame motivaties vinden dat gezondheid hier zogezegd op natuurlijke wijze bijhoort als basismotief voor de voedselconsumptiekeuzes die ze maken. Andersom gaat dit niet per se op: consumenten die gezond hoog in het vaandel hebben hechten niet automatisch aan duurzame kenmerken van het eten dat ze kopen en koken. Een hypothese – en dat is wat anders dan een vaststaand feit – is dan dat duurzame voedselconsumenten meer waarde hechten aan gezondheid dan gezonde voedselconsumenten aan duurzaam. Het laatste onderdeel van deze vooronderstelling vindt bevestiging in de naspeuringen van FoodNavigator.
Aanhakend bij de reactie van Jos Hugense, die het heeft over ‘health by stealth’. Ik weet niet of hij bewust parafraseert op de veranderingsroute die ik eerder in Vleesminnaars, vleesminderaars en vleesmijders (2010) en Reducing meat consumption in today’s consumer society (2012) ‘sustainability by stealth’ heb gemunt. Hoe dan ook, ook hier geldt dat er niet één route is naar het beloofde voedingsland. Sterker, deze ‘stealth’-route is in wezen de minst revolutionaire. Kenmerkend ervoor is dat stappen worden gezet die weinig afwijken van het bestaande. In het genoemde proefschrift van Verain hebben we het over productkeuze in plaats van consumptievermindering. Via andere productsamenstelling of productiewijze wordt de duurzaam- of gezondheidswinst geboekt, niet door ander consumptiegedrag. In ander onderzoek hebben we het over weak en strong sustainable consumption: een Toon aan de wand in plaats van een dikkere trui aan het lijf, een Tesla rijden in plaats van trein en tram nemen, hybride vlees in plaats van meatless days, etc.
Gezondheid is ongetwijfeld van vitaal belang voor consumenten om hun voedingspatroon te veranderen. Duurzame motivaties doen hierin mee. Het is dus niet – en misschien wel zeker niet in deze tijden van de Parijse klimaatconferentie – aan de orde om het einde van duurzaamheid te verkondigen, zoals Jos doet. In ieder geval is vriend en vijand het er zoetjesaan wel over eens dat vleesminderen een verandering van het voedingspatroon is die zowel duurzaam als gezond is.
Geheel in overeenstemming met wat een paar weken geleden op de beurs Food Matters in Londen door de Engelse retail werd gezegd. "Health by stealth" was het devies, "reformulation" van voedselproducten stond hoog op de agenda. Het wordt zaak om in je jaarverslag aan te tonen dat je meer tonnen vet, suiker en zout hebt verwijderd uit je producten dan je buurman. Duurzaamheid is uit, de olie is goedkoop.