Wakker Dier schrijft dat een aantal kandidaten voor de Liegebeest Trofee 2015 heeft toegegeven dat hun promotiemateriaal "mogelijk misleidend" was en daar consequenties aan verbindt.

Wakker Dier zegt:
Duroc d’Olives, genomineerd vanwege een foto van een big in het gras, heeft alle promomateriaal met deze foto teruggetrokken en ontwerpt een nieuwe folder. De varkens komen namelijk niet buiten. Ook Frievar gaat aanpassingen doen aan de folder over het vlees van het Friberne Gaasterland kruidenvarken: zo verdwijnt bijvoorbeeld het weiland van de folder, net als de woorden ‘vrolijke’ en ‘blije varkens’ en ‘stressvrije omgeving’.

Het zijn sinds vandaag ontmaskerde bedriegers die opeens schaamteloos in de toonbank liggen. Zoiets duurt doorgaans niet lang
Ook andere kandidaten die de niet begeerde trofee misliepen, meldden aan Wakker Dier dat zij hun leven zullen beteren. Zo haalt Danone de plaatjes van koeien in de wei van zijn verpakkingen omdat het bedrijf niet kan garanderen dat alle koeien buiten komen. Melkunie is de enige producent die niet alleen de verpakking aanpast, maar ook aangeeft te gaan onderzoeken of zij het welzijn van de dieren kunnen verbeteren. Op de verpakking van de geitenmelk staat nu een geit in de wei, terwijl de geiten niet buiten komen. Melkunie past de verpakking aan en geeft tevens aan op zoek te gaan naar geitenmelk met weidegarantie.

Vertrouwen kwijt
Wat gaan nu de Keurslagers doen met de twee concepten waarmee ze zich dachten te onderscheiden van het 'gewone' varkensvlees en 1-sterrenvlees van de supermarkten? En wat gaan consumenten daarmee doen? Eén antwoord is namelijk heel duidelijk: de boeren gaan die dieren niet naar buiten doen, want dat kunnen de varkenshouders helemaal niet voor elkaar krijgen. Het zijn sinds vandaag ontmaskerde bedriegers die schaamteloos in de toonbank blijven liggen. Zoiets duurt doorgaans niet lang.

Dat krijg je dus als je de leugenachtig marketing van grote bedrijven probeert na te doen en denkt dat je daar wel mee wegkomt. Beste boeren die zo jullie best doen, had het toch gewoon gehouden bij een lekkerder varken (want dat maken jullie toch?). En had zijn leven later leuker gemaakt met het geld dat je daarmee had kunnen verdienen. Nu zijn jullie het vertrouwen kwijt.

Fotocredits: 'Friberne', Deelen Verswaren via Facebook
Dit artikel afdrukken