Dat blijkt uit de themavisie Een gezonde toekomst van de ING. Door demografische veranderingen, meer kennis over voeding en technologische ontwikkelingen neemt de aandacht voor gezonde voeding toe.

Bijna 40% van de consumenten wil gezonder gaan eten.
Bijna 40% van de consumenten wil gezonder gaan eten. De motivatie hiervoor is bij jongeren tussen de 18 en 30 jaar het grootst, maar ‘er bestaat ook een gat tussen willen en doen’. Zo’n 73% van de consumenten eet naar eigen zeggen gezond. Dat getal ligt bij hoog opgeleiden en ouderen hoger, bij lager opgeleiden en alleenstaanden lager. Desondanks eet maar een kwart van de Nederlanders voldoende groente en fruit. 85 procent van de consumenten probeert voedingsstoffen als vet, suiker, zout of E-nummers te vermijden, waarbij de meeste aandacht uitgaat naar het verminderen van vet (31%) en suiker (25%). Dit gebeurt vooral thuis, bij het avondeten en bij tussendoortjes.

Opvallend is dat 40% van de mensen zegt bereid te zijn om meer te betalen voor voeding.
Barrières
Consumenten noemden de prijs als een van de grootste barrières om gezond te eten. 14% van de mensen zegt gezond eten te duur te vinden. Andere barrières zijn kennis, een gebrek aan tijd en de sociale omgeving.
Opvallend is dat 40% van de mensen zegt bereid te zijn om meer te betalen voor voeding.

Gering vertrouwen is uitdaging
Volgens het ING ligt er een kans voor bedrijven en ondernemers om informatie op voedingsmiddelen te verbeteren. Het vertrouwen in voedseletiketten is laag; slechts 10% van de mensen vertrouwt volledig wat er op staat. Eén op de vier mensen vindt de informatie onvoldoende. ‘De nieuwe uitdaging voor de foodsector is om consumenten individueel inzicht te geven in hoe hun voeding bijdraagt aan persoonlijke doelen en een gezond voedingspatroon’, staat te lezen in het rapport.

Fotocredits: Children shop with a parent at a grocery store, U.S. Department of Agriculture
Dit artikel afdrukken