Mensen willen gezonder eten, maar het lukt ze niet. Ze willen er zelfs meer voor betalen. Dat en meer blijkt uit een marktonderzoek van ING.
Dat blijkt uit de themavisie Een gezonde toekomst van de ING. Door demografische veranderingen, meer kennis over voeding en technologische ontwikkelingen neemt de aandacht voor gezonde voeding toe.
Consumenten noemden de prijs als een van de grootste barrières om gezond te eten. 14% van de mensen zegt gezond eten te duur te vinden. Andere barrières zijn kennis, een gebrek aan tijd en de sociale omgeving.
Opvallend is dat 40% van de mensen zegt bereid te zijn om meer te betalen voor voeding.
Gering vertrouwen is uitdaging
Volgens het ING ligt er een kans voor bedrijven en ondernemers om informatie op voedingsmiddelen te verbeteren. Het vertrouwen in voedseletiketten is laag; slechts 10% van de mensen vertrouwt volledig wat er op staat. Eén op de vier mensen vindt de informatie onvoldoende. ‘De nieuwe uitdaging voor de foodsector is om consumenten individueel inzicht te geven in hoe hun voeding bijdraagt aan persoonlijke doelen en een gezond voedingspatroon’, staat te lezen in het rapport.
Fotocredits: Children shop with a parent at a grocery store, U.S. Department of Agriculture
Dit artikel afdrukken
Bijna 40% van de consumenten wil gezonder gaan eten.Bijna 40% van de consumenten wil gezonder gaan eten. De motivatie hiervoor is bij jongeren tussen de 18 en 30 jaar het grootst, maar ‘er bestaat ook een gat tussen willen en doen’. Zo’n 73% van de consumenten eet naar eigen zeggen gezond. Dat getal ligt bij hoog opgeleiden en ouderen hoger, bij lager opgeleiden en alleenstaanden lager. Desondanks eet maar een kwart van de Nederlanders voldoende groente en fruit. 85 procent van de consumenten probeert voedingsstoffen als vet, suiker, zout of E-nummers te vermijden, waarbij de meeste aandacht uitgaat naar het verminderen van vet (31%) en suiker (25%). Dit gebeurt vooral thuis, bij het avondeten en bij tussendoortjes.
Opvallend is dat 40% van de mensen zegt bereid te zijn om meer te betalen voor voeding.Barrières
Consumenten noemden de prijs als een van de grootste barrières om gezond te eten. 14% van de mensen zegt gezond eten te duur te vinden. Andere barrières zijn kennis, een gebrek aan tijd en de sociale omgeving.
Opvallend is dat 40% van de mensen zegt bereid te zijn om meer te betalen voor voeding.
Gering vertrouwen is uitdaging
Volgens het ING ligt er een kans voor bedrijven en ondernemers om informatie op voedingsmiddelen te verbeteren. Het vertrouwen in voedseletiketten is laag; slechts 10% van de mensen vertrouwt volledig wat er op staat. Eén op de vier mensen vindt de informatie onvoldoende. ‘De nieuwe uitdaging voor de foodsector is om consumenten individueel inzicht te geven in hoe hun voeding bijdraagt aan persoonlijke doelen en een gezond voedingspatroon’, staat te lezen in het rapport.
Fotocredits: Children shop with a parent at a grocery store, U.S. Department of Agriculture
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Er bestaat een goede app, die kan scannen op voedseletiketten, waarbij op wetenschappelijke wijze vergaarde, informatie verschijnt betreffende vele duurzaamheidskenmerken per product. Ook worden alternatieven voor het product gemeld met een betere duurzaamheidsscore. De app is gratis te downloaden van de Stichting "thequestionmark.org
@"An Argie" #18: FYI: "Ik kies bewust" was een logo, maar dat logo is allang vervangen door die twee Vinkjes. Zie de eerdere link die ik gaf. Zorg dat je wat meer up-to-date bent als je hier wil meediscussiëren.
Verder uiteraard eens met Sander #19: een beetje vreemd dat je transparantie voorstaat maar wel anoniem opereert op dit forum. Waar ben je bang voor?
Nou mooi, An, dat je je #1 zelf ook helemaal onderuit haalt.
Maar goed dat de industrie zo transparant is dat je dit allemaal weet!
Ga je nou serieus HACCP als iets slechts noemen?
Maar goed, met iemand discussie voeren over transparantie die zich An Argie noemt is natuurlijk nutteloos.
@Sander, Hans...Google eerst ff zelf ....
Ik kies bewust-logo: megacampagne voedselbranche (15 oktober 2006 )
De tv-kijker ontkomt dit najaar niet aan het ‘Ik Kies Bewust’-logo. Een aantal bekende voedselfabrikanten begon een megacampagne dat van het beeldmerk hét nationale gezondheidslogo moet maken. De vraag of de deelnemende producten gezonder zijn –waarmee vergeleken dan?- danwel minder ongezond laten we hier maar even rusten.
De tv-campagne voor Ik Kies Bewust bestaat uit twee spotjes.
Een commercial legt het logo uit en een kortere wordt gekoppeld aan commercials voor producten (o.m. Bertolli, Mona Breaker en Becel) die het keurmerk mogen dragen, aldus Distrifood, dat ze ook toont via de site. Naast de tv-commercials gaan Friesland Foods en Campina op de zijkant van hun melkpakken uitleg geven over het logo. Daarmee komt Ik Kies Bewust dagelijks bij drie miljoen huishoudens op tafel te staan. Het tv-programma Life & Cooking, gesponsord door Unilever, zal in één van de uitzendingen aandacht besteden aan het logo.
<b>De (niet bekend gemaakte) kosten van mediacampagne worden opgebracht door de initiatiefnemers van het logo Unilever, Campina en Friesland Foods en de aangesloten supermarkten. </b>
Dus nee niet echt...
Koemelk is goed voor? Kalfjes....
Ooit gehoord van Planta?
En dan nog beweren dat een consument geen vertrouwen heeft.
Op zich wel, maar wanneer dit keer op keer wordt geloochenstraft verdwijnt dit op den duur vanzelf.
Als ik zie wat de geschiedenis is van de Bureau of Chemistry. Als ik zie hoeveel additieven zonder test als GRAS zijn gemerkt, Als ik zie HOE tests door de voedselindustrie worden uitgevoerd. Als ik zie dat men over veilig voedsel praat, ontdaan van alle mineralen, vitaminen, bestraald, nagerijpt m.b.v. ethyleengas, "verrijkt' met van alles en nog wat, gehomogeniseerd, gefortificeerd, (zwaar) gesuikerd, (zwaar) gezouten, gezoet met zoetstoffen als aspartaam, acesulfaam-k, sucralose, neotaam, etc.
Als ik zie hoe de Codex Alimentarius de afgelopen decennia geruisloos is ingevoerd en wat dat voor een gevolg heeft voor het eten van gezond voedsel en de eventuele medische claims die al duizenden jaren geleden zijn bewezen...
Als ik zie dat zowel dieren, grond als mensen door de voedingsindustrie worden uitgebuit, volgespoten met antibiotica, hormonen, pesticiden (er zijn er de afgelopen 7 jaar honderden extra toegelaten door de EU) bodemerosie, allemaal om zoveel mogelijk winst te maken
Als ik zie hoe de bijenstand wereldwijd is afgenomen (in Nederland met meer dan 70% in de afgelopen 14 jaar - sinds de goedkeuring en invoering van neonicotinoïden - maar het wordt door de voedingsindustrie geweten aan een mijt uit china, aan het hobbymatige van de Nederlandse imkers, aan van alles en nog wat, behalve de dat de hand in eigen boezem wordt gestoken -) - Ik heb genoeg imkers gesproken die lieten zien dat complete volkeren zijn uitgeroeid. 70 nanogram is voldoende. "Ze drinken het dauw en ze halen de kas niet eens...en doen ze het wel dan is de hele kas ten dode opgeschreven..."
Wijlen Dr. Royal Lee, een pionier in de voedingsleer en wat GEZOND voedsel met mensen doet - O ja en kapot geprocedeerd door de voedingsindustrie; hij moest op last van de rechter meer dan 20 jaar research verbranden, zou zich omdraaien in zijn graf, net als wijlen Viktor Schauberger.
En ik zou nog vertrouwen moeten hebben in de voedingsindustrie? Laat dan eens als voedingsindustrie zien dat de industrie dit vertrouwen WAARD is!
#16
Als ik over 'kosten die een drempel vormen' heb ik het over te duur of niet te duur, zeg maar als definitie van te duur..
En ja, voor 3 euro kun je prima rondkomen/rondkoken. Wel veel water drinken. En inderdaad kookkennis én tijd hebben.